Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 14-01-2018 17:43

Dan beter vorstloze winters.

Gewoon een vrij koude periode in december, een paar weken tussen 0 en 5 graden, misschien een uitloper in de eerste helft van januari en daarna van week tot week oplopende etmaaltemperaturen. ;) Kalmpjes aan, elke week 0,5 graden erbij.

Planten, bomen, struiken en heesters weten dan waar ze aan toe zijn. ;)

Vraagje:

De reiger is een standvogel, de ooievaar trekt.

Hun voedsel vertoont veel overeenkomst. Hoe zit dat?
Laatst gewijzigd door John op 14-01-2018 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 14-01-2018 20:44

De ooievaar zorgt voor bevolkingsaanwas en haalt baby's van verre uitheemse oorden, dat zie je ook aan de toenemende etniciteit in de bevolking immers? Lijkt me toch niet zo moeilijk. ;)

Maar daar komt ook de klad in, lees maar:

https://www.nu.nl/dieren/5086373/meer-overwinterende-ooievaars-geteld-bij-jaarlijkse-telling.html
Laatst gewijzigd door Gerard op 14-01-2018 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 15-01-2018 16:47

Dank voor de link. De ooievaar ontdekt het overwinteren in Nederland. Ze hebben groot gelijk. Als de reiger het kan, dan... .

Frans
Berichten: 303
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Frans » 16-01-2018 12:03

Overwinterende ooievaars zijn de ooievaars die ooit zijn "opgekweekt" in de zogenaamde ooievaarsdorpen.
Hun kinderen overwinteren wel weer in Afrika.

Na strengere winters decimeren de aantallen van overwinterende vogels die eigenlijk behoren te trekken aanzienlijk! Denk hier aan oa aan de diverse reigersoorten, ooievaars, etc.

Frans
Berichten: 303
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Frans » 16-01-2018 12:23

zaterdag in een natuurgebied aan de kust met veel overwinterende veldleeuwerikken, begon er zomaar één te zingen toen de zon door kwam.
Heeft er al iemand zanglijsters horen zingen?

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Natuurvaria

Bericht door Adrie » 24-01-2018 21:22

Vanochtend, tegen de schemering. En de rozemarijn bloeit, de struik heeft de hele W buiten gestaan. Toch echt een Mediterrane soort...

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Natuurvaria

Bericht door Henk » 25-01-2018 11:54

Hier is niets bijzonders aan: rozemarijn bloeit vrijwel ieder jaar in januari in ons land. Ook in koude(re) winters.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 05-03-2018 16:01

Een van de leuke dingen van vorst is schaatsen, het haalt de avonturier in je naar boven. Dan heb ik het niet over rondjes rijden op een meer maar natuurgebieden in gaan. Het liefst met riet e.d. Je komt dan op plekken waar je anders nooit komt.

Dit weekend was ik bij het Naardermeer en schaatste op een sloot waar ik me enigszins zorgde maakte over de kwaliteit van het ijs. Bruin (chocolade ijs) van kleur. Plotseling vloog op een afstand van 3-4 meter een roerdomp op en maakte krijsend (!) een bocht zodat ik hem perfect kon volgen. Ik was compleet verrukt van het zien van deze zeldzame schoonheid.

Even later, andere sloot, gebeurde het zelfde. Weer een roerdomp. Een andere exemplaar, want de eerste was naar een andere plek van het meer gevlogen.

Wat een luxe! Wonderbaarlijk. En dan later op de dag nog een grote zilverreiger gezien met een prooi. Kon niet zo goed zien wat het was. Dus ik sloop naderbij, 30m, 25m, 20m... het was nog steeds niet duidelijk maar zag wel dat het groot was. De vogel had het de prooi in zijn bek en een flink stuk verdween daarin. Maar... 'spuugde' het ook weer uit en juist op dat moment zag hij/zij mij en vluchtte weg. Dat gaf mij de kans om te kijken. Aangekomen zag ik dat het een snoek was van 30-35cm. En hij leefde nog. Ik dacht de witte zilverreiger komt vast niet terug. Ik pakte de snoek op en plaatste hem in een wak. Daar zag ik dat hij al snel weer met zijn kieuwen heen en weer bewoog. Hierna mag de natuur het weer overnemen.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 05-03-2018 18:05

Ik kreeg veel meldingen van groepen kramsvogels vorige week, vooral uit het oosten van het land. Het is bekend dat deze vogels naar het westen en zuidwesten van Europa trekken als er flinke kou in het oorspronkelijk gebied voorkomt.

Besdragende heesters en hagen worden in een dag kaalgevreten.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Lentekriebels

Bericht door Dick » 17-03-2018 09:26

Moeder Natuur laat zich niet gek maken door de Russische Beer. De meerkoeten maken alweer volop ruzie. De futen zijn al voorzichtig aan het baltsen. De woerden maken de vrouwtjeseenden het hof. Deze week hoorde ik de tjiftjaf zingen. In mijn achtertuin zijn kool- plus pimpelmezen en vinkjes hun kostje bij elkaar aan het scharrelelen. Gewoon bij een gevoelstemperatuur van -8 of zo.

Plaats reactie