Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 26-08-2017 17:34

Het neerslagtelort is in het midden van Brabant ruim groter dan het normale tekort in deze tijd van het jaar.
En er gaat niet veel komen ook.
In de moestuin wilden we vanochtend de uitlopers van bestaande aardbeienplanten uitplanten. Het is een junidragemd ras en die laat zich graag in augustus uitplanten. De zandgronden waren dermate drogend bovenin, dat we besloten de jonge plantjes met rust te laten.

Eerst maar wachten op regen van betekenis zodat de totale grond goed vochtig is geworden.
Dat kan best eens tot de tweede helft van september duren.
Laatst gewijzigd door John op 26-08-2017 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 29-08-2017 10:47

Ik was gisteren op een begraafplaats. Dat zijn vaak rustige, mooie plekken in de stad. Zo ook gisteren. Het late zonlicht, een zuchtje wind en dwarrelende blaadjes gaven het een rustiek en enigszins herfstig beeld. Veel bladeren liggen al op de grond. Om me heen vielen nieuwe blaadjes, soms zag ik er wel 30-50 tegelijk. Mooi om te zien hoe ze vallen. Nooit in een rechte lijn.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Natuurvaria

Bericht door Adrie » 07-01-2018 22:18

Bij mij bloeit een roos. Ik dacht ook dat ik een dikke hommel hoorde brommen, maar dat was een drone...

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 09-01-2018 13:24

:) Een drone is een vrij grote kunstmatige hommel zou je kunnen zeggen.

Ik heb vrij lang verschillende muggen in huis als verstekeling gevonden, die laat ik altijd zorgvuldig verdwijnen, want met die invasie exotische muggen die allerlei ziekten met zich mee kunnen brengen moet je erg oppassen met wat je nog rond ziet darren. De laatste 2 weken heb ik er geen meer gevonden.

De winterjasmijn staat netjes in bloei, zoals het hoort: in januari.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Natuurvaria

Bericht door Adrie » 09-01-2018 16:54

Die muggen, waaronder een aantal exotische soorten, heb ik in november al uitgemoord. Ook hier lijkt de "officiële" status van exoten zoals altijd minimaal 10 jaar achter te lopen bij de werkelijkheid. Al jarenlang komen er van diverse mensen in Midden-Nederland regelmatig waarnemingen van tijgermuggen etc in huizen, terwijl een "officiële" waarneming bij de autoriteiten nog steeds een soort van lichte onrust veroorzaakt.
Net als wasberen en blafherten, die toch van tijd tot tijd doodgereden worden maar niet als "officieel aanwezig zijnde" exoot te boek staan...

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 13-01-2018 18:51

In onze gemeenschappelijke buurtmoestuin is een gele goudsbloem nog steeds vol in bloei. Onbegrijpelijk. Staat heel dapper in een overigens afgestorven en kale omgeving,

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Natuurvaria

Bericht door Hans » 14-01-2018 11:45

Vanochtend baltsende houtduiven op het balkon, voorbode van het voorjaar?

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 14-01-2018 13:16

Ik zie alweer bolletjes ontluiken, groene sprietjes op zoek naar het voorjaar. De vogeltjes zijn niet weggeweest, maar die koolmeesjes en merels zijn blijkbaar geen globetrotters. Ook zwarte krengen zijn niet weg te denken, die roven het voer weg dat je voor het kleinere volk hebt uitgestald, tenzij je ze uitzeeft met wat versperringen. De maatschappij in het klein.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 14-01-2018 16:56

Uitgebloeide goudsbloemen, in de nazomer afgeknipt, lopen bij zacht weer opnieuw uit en komen dan weer in bloei. Ik had er tot een paar weken terug ook een paar in mijn tuin. De bollen komen ook alweer boven de grond. Dat allemaal, omdat er nog geen vorst van betekenis is geweest. De koolmezen en roodborsten roepen/ zingen ook in de morgen, als het niet te hard waait en de temp. niet erg laag is. In februari 2012 trad er opeens strenge vorst op, na een zachte december en januari. Veel gewassen kregen alweer een sapstroom die normaal een maand later op gang komt. Gevolg toen: heel veel sterfte in de natuur, veel vogels, maar ook diverse heesters en planten die best wel wat vorst kunnen verdragen. Maar dan moet het de hele winterperiode af en toe vriezen. En dat zien we de laatste jaren steeds minder.

Plaats reactie