Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Natuurvaria

Bericht door Adrie » 28-12-2015 14:06

Iberis sempervirens begint te bloeien. Deze heb ik in dec nog nooit zien bloeien. Normaal pas in maert. Er bloeit ook een Daphne, maar die bloeit eigenlijk het hele jaar door.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Natuurvaria

Bericht door Ko » 28-12-2015 14:56

Daarstraks heb ik een paar muggen zien dansen. Eind december ..... ZUCHT!!
De winters waren mooi, heel vroeger.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Natuurvaria

Bericht door Yann » 28-12-2015 15:44

Vandaag op verschillende plaatsen mensen het gras zien maaien, dat heb ik echt nog nooit geweten eind december! Onlangs nog vernam ik in het tv-nieuws dat veel fruittelers vrezen voor hun bomen, want door het aanhoudende anti-winterweer krijgen veel bomen bloesems, als het dan ineens toch zou gaan vriezen, kunnen de fruitbomen ernstige schade oplopen.

Ik vraag me trouwens af wat de uitwerking op de plantengroei zou zijn als zulke aanhoudende extreme zachtheid zich in plaats van in december in februari zou voordien. Hoe hoog de temperaturen ook zijn, in december wordt de invloed op planten altijd wat getemperd door het gebrek aan licht. Maar in februari is dat anders, in februari zijn de dagen een stuk langer en heeft de zon meer kracht dan in december. De huidige maand december haalt een gemiddelde temperatuur vergelijkbaar met een doorsnee aprilmaand, stel dat februari zo zacht zou verlopen, zouden rond 1 maart veel bomen dan al in blad staan?
Laatst gewijzigd door Yann op 28-12-2015 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 28-12-2015 18:17

Ad Vermaas heeft er een artikel over geschreven in 2010, in Weerspiegel.

Opwarming: bomen lopen vroeger uit. Wat betekent dit voor de toekomst?

Inheemse bomen in streken met een (vochtig) gematigd klimaat hebben in hun erfelijk materiaal allerlei strategieën vastgelegd.
Dit is een soort ingebouwde rem.

Twee voorwaarden zijn belangrijk voordat het tot bladontplooiing komt:

1. Er moet voldaan zijn aan een koudebehoefte.
2. De dagen moeten weer een bepaalde lengte hebben.

Beuken en eiken bijvoorbeeld wachten echt tot een voldoende mate van daglengte beschikbaar is.
Dus in maart, ondanks weken 15 tot 20 graden, mogen we verwachten dat deze bomen kaal blijven.

Zie verder genoemd artikel.
Laatst gewijzigd door John op 28-12-2015 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Natuurvaria

Bericht door Yann » 28-12-2015 20:15

Vul hier je reactie in...
John schreef:Twee voorwaarden zijn belangrijk voordat het tot bladontplooiing komt:

1. Er moet voldaan zijn aan een koudebehoefte.
2. De dagen moeten weer een bepaalde lengte hebben.

Beuken en eiken bijvoorbeeld wachten echt tot een voldoende mate van daglengte beschikbaar is.
Dus in maart, ondanks weken 15 tot 20 graden, mogen we verwachten dat deze bomen kaal blijven.


Ik had al lang de indruk dat het tot bladontplooiing komen van de bomen meer afhangt van de daglengte dan van de temperatuur. Het was me al opgevallen dat in maart vrijwel alles nog kaal blijft, hoe warm het ook wordt, terwijl anderzijds bij aanhoudend te koud weer in het voorjaar de bomen toch bladeren krijgen in de loop van april en mei.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Onherstelbare schade aan bomen, lanten en gewassen?

Bericht door Daniël » 29-12-2015 10:41

Nu het kouder wordt en 's nachts kan gaan vriezen, moeten wij onherstelbare schade aan bomen en planten verwachten? Juist nu sommige bomen en planten in bloei staan.

Oud-forumlid
Berichten: 58

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 29-12-2015 10:52

Eerste deel winter 2011-2012 verliep ook zeer zacht met zichtbare gevolgen in de natuur. Na de koudegolf in februari met een minimum van -20,8 hier waren blad van de laurierstruiken en klimop stukgevroren. Dit zijn normaal groenblijvers in de winter. Na enkele weken kleurde het blad bruin/zwart en viel vervolgens af. In het voorjaar kwam er nieuw blad. Flora heeft niet alleen een zelfbeschermingsmechanisme maar ook een sterk herstellend vermogen. Onherstelbare schade zal dus wel mee vallen Daniël.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 29-12-2015 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Natuurvaria

Bericht door Adrie » 29-12-2015 13:06

Planten die geen bladeren hebben (bijv bomen in de winter) kunnen helemaal niet op het licht reageren. Er zitten geen fotosensoren (phytochroom) in de bast van een boom of in de schubben die de bladknoppen omgeven, dat is bovendien dood materiaal (net als de menselijke opperhuid) wat geen interactie meer heeft met de rest van de plant. Het kan dus alleen maar temperatuur(verandering) zijn waar planten in de winter of het voorjaar op reageren. Zaden kunnen wel phytochroom hebben, er zijn soorten die licht nodig hebben om te ontkiemen.
Het proces in het najaar wordt wel degelijk door licht geregeld.
Laatst gewijzigd door Adrie op 29-12-2015 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 29-12-2015 16:01

Inderdaad.

In plaats van daglengte is de stand van de zon meer bepalend.
Hogere stand betere opwarming van grond en bodem. Waardoor worteldruk toeneemt en sapstromen op gang komen. Opname van mineralen wordt bespoedigd bij warmere bodem.
Laatst gewijzigd door John op 29-12-2015 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 30-12-2015 17:03

Als het gaat om bladontplooiing en -ontwikkeling kun je een 'vroeg' of 'laat' voorjaar hebben. Temperatuur heeft daar invloed op en neerslag. Toch mag je ervan uit gaan dat eind mei alle bomen in blad staan, ongeacht wat voor weer eraan is voorafgegaan. De biologische klok tikt door, gereguleerd door het lengen van de dagen.
In het najaar regelt het korten van de dagen deze biologische klok. Het weersverloop kan hier wel invloed op uitoefenen. Een pittige nachtvorst of een herfststorm kan bladverkleuring en/of -val versnellen. Langdurig zacht herfstweer kan het proces vertragen. Van uitstel komt geen afstel: in december zijn alle bladverliezende loofbomen (en moerascypressen plus lariksen) wel kaal. Dit jaar ook volgens mij. Uitzonderingen zijn haagbeuken en bepaalde eikesoorten: deze stoten pas hun bruine bladeren af als het nieuwe blad zich in het voorjaar ontplooit.
Hitte en droogte in de zomer kunnen het beeld verstoren. We kennen allemaal het beeld van verdorde bomen in augustus. Ik herinner me met name een vakantieweek in Duitsland, augustus 2003. Zoveel bruin blad in de bomen, het leek wel herfst. Op het eerste gezicht dan, naar mijn idee levert zomerdroogte eerder knisperend, dor blad op dan een kleurrijke herfsttooi. Meer een noodsprong, dan een geleidelijk, natuurlijk proces.
Laatst gewijzigd door Dick op 30-12-2015 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie