Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 12-04-2015 15:54

Des te meer met vliegen, de vlaaien die ze achterlaten zijn een dankbare prooi voor grote zwermen vliegen die zich zo snel kunnen vermenigvuldigen. Als je dan zulke beesten in de duinen laat grazen dan kan je er op wachten dat je bij strandbezoek - vooral bij aflandige wind - lastiggevallen wordt door die krengen. Daarom wat mij betreft niet van deze koeien in gebieden die vrijwel aan de zeereep grenzen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 12-04-2015 16:59

Ach ja, het stikt inderdaad van vliegen op die vlaaien. Ik vind de hondepoep, met of zonder vliegen, echter veel erger. Wat ons wel opvalt is dat met name in het Schiebroekse Park de bramen zich explosief vermeerderen. Dat zou met de begrazing door de hooglanders te maken kunnen hebben. Die beesten (vr)eten van alles, zelfs de enorm taaie scheuten van essen, maar geen uitlopers van bramen. Bovendien zijn braamstruiken echte opportunisten, profiteren volop van stikstof, net als brandnetels bijvoorbeeld. En koeienmest zit vol nitraten.
Verder woekert er in het genoemde park een bijzonder agressieve, gecultiveerde roos. Roos en braam zijn we de afgelopen weken goed te lijf gegaan met tangen en bosmaaiers. Er was eindelijk tijd en geld voor! Het is even een kaalslag, maar over een paar maanden zie je er niks meer van. Dan zijn helaas de bramen en rozen weer terug. De doorns van die rozen zijn ontzettend venijnig. Ik heb er al heel wat uit mijn handen en benen moeten verwijderen. Zelfs dan gaat de boel nog akelig ontsteken. Ik ben teruggevallen op een ouderwetste remedie: ontsmetten met soda en dat werkt mirakels !
Laatst gewijzigd door Dick op 12-04-2015 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 14-04-2015 21:00

Vandaag mijn eerste drie visdiefjes gezien. Een paar minuten maar, toen waren ze weer weg. Voor mij gevoel komt de lente nu op gang. Nu is het wachten op de eerste gierzwaluwen.
Met de weidevogels schijnt het heel slecht te gaan. Er komen steeds minder tureluurs, grutto's en kieviten. De afgelopen dagen heb ik van deze soorten wel enkele exemplaren gezien en/of gehoord, maar het loopt bepaald nog niet storm. Veldleeuweriken heb ik trouwens al jaren niet meer gezien.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 17-04-2015 21:41

Gras groeit 'als gek'. Vorige vrijdag pas gemaaid, kan er opnieuw aan beginnen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 17-04-2015 22:27

Ja groeizaam weertje produceert sappig groen in de velden. De bladontwikkeling bij bomen vind ik nog wat tegenvallen.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 24-04-2015 11:35

Al eerder schreef ik hier over mijn liefde voor de ijsvogel.

In 2014 maakte de kleine ijsvogel een reuzensprong voorwaarts. Van naar schatting rond 370 paren in 2013 schoten de aantallen omhoog. De eerste schatting voor 2014 op basis van broedvogeltellingen voor Sovon komt uit op grofweg 700 paren. Dankzij de twee recente zachte winters loop je steeds meer kans om een blauwe flits langs te zien scheren. 2015 zou heel goed weer een topjaar kunnen worden.

Na de boterzachte winter van 2013/2014 zagen vogeltellers het al aankomen: de ijsvogel zou gaan profiteren. Doordat de viswateren van ijsvogels niet dichtvroren, wisten ze gemakkelijk te overleven. Hoewel de naam van de soort anders doet vermoeden, zijn ijsvogels niet winterhard en treedt er flinke sterfte op als het een tijdje vriest. In de jaren 2009-2013, die wat koude winters kenden, nam de ijsvogel sterk af. In 2013 resteerde nog maar een derde van de aantallen uit 2008. Na echt strenge winters, zoals we midden jaren tachtig en negentig beleefden, kunnen de aantallen letterlijk gedecimeerd zijn


http://www.natuurbericht.nl/?id=13701

Zoiets verzacht de pijn van een milde winter!

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 24-04-2015 17:56

Leuk hier je berichten over de stand van de ijsvogel te lezen.

Het is een fraai gekleurd en levendig vogeltje, dat inderdaad nog al wat golfbewegingen kent.

Zo'n wintergevoeligheid komen we bijvoorbeeld ook tegen bij het winterkoninkje. Eigenlijk maar een vreemde naam. Als de winter met sneeuw en vorst heerst, is het vogeltje uitermate kwetsbaar. Ik zie het diertje ook nooit op een van mijn voedertafels komen. Het scharrelt vluchtig langs en in klimplanten.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 24-04-2015 23:32

Als het meezit komt de stand van het aantal paartjes ijsvogels dit jaar op 1000. Dat zou evenveel zijn als in het recordjaar 2008. Een strenge winter, met lange tijd besloten wateren, zorgt altijd voor flinke sterfte. Een serie ijswinters is catastrofaal. Gelukkig herstelt de stand zich iedere keer. Ik ben ook groot fan van de ijsvogel, maar ben eveneens dol op vriezend weer. Dat levert echt tegenstrijdige gevoelens op.
Vandaag zag ik mijn eerste gierzwaluwen. Een paar maar, enkele minuten al 'gierend' rondcirkelen. Dat moet de kopgroep zijn geweest, het peleton volgt vast de komende dagen. Voor mij is de lente nu echt begonnen: weer of geen weer. ☀️ ☔️ ❄️ 💨 ⛅️ 💦 💧 ☁️ ⚡️ Etc.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 27-04-2015 12:13

Vanmorgen (vluchtend voor de lallende plebs :mrgreen:) naar het Naardermeer gegaan. Wat een feest van rust en natuurschoon. O.a. Slobeend, oeverzwaluw, grauwe gans met jonkies (tot 10 aan toe!), witte reiger, stern enz.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Waar blijven de gierzwaluwen...!?

Bericht door Dick » 05-05-2015 09:22

.....op 24 april een paar exemplaren gezien. Sindsdien niet meer. Heb zelfs al een berichtje naar de site van 'Dutch Birding' gestuurd met bovenstaande vraag. Kreeg direct antwoord terug met verwijzing naar waarnemingensite. Er zijn al wel gierzwaluwen waargenomen, maar over het algemeen in beperkte mate. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of er een directe link is met weersomstandigheden. Al zullen windrichting en -kracht zeker een rol spelen. Ik houd het in de gaten. 👀
Laatst gewijzigd door Dick op 05-05-2015 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie