Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Het is misschien niet 'geschikt' voor dit topic.

Bericht door Dick » 18-02-2015 23:31

Hier in Warschau zie ik iets dat ik in Nederland nooit heb waargenomen. Perken en plantenbakken zijn afgedekt met kleine sparretakken. Het zal bedoeld zijn als bescherming tegen de vorst, al vraag ik me af of het helpt. Volgens mij is een sneeuwdek de beste isolator, maar goed, dat moet dan wel aanwezig zijn. Overigens stelt de vorst ook hier helemaal niets voor momenteel.
Laatst gewijzigd door Dick op 18-02-2015 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 20-02-2015 23:10

Vanmorgen hebben we gewandeld door het Lazienki park in Warschau. Het is zonnig, echt aangenaam weer. De bomen zijn kaal, er ligt nog ijs, maar toch lijkt het wel lente. We zien een pandemonium aan vogels die we deze week nog niet hadden waargenomen. Hele hordes eenden waggelen vadsig rond. Tortelduiven drentelen bedelend rondom onze voeten. Kauwen en kraaien met grijze flanken vliegen lawaaierig van hot naar her. Ik hoor en zie grote bonte en groene spechten, boomklevers en -kruipers, koolmezen en huismussen. Er huppelen ook enkele roodbruine eekhoorns rond. Ja echt, het lijkt opeens wel lente.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 27-02-2015 17:13

Vanmorgen bij de al vermelde vogelzang nu ook de vinkenslag, luid en duidelijk, dus geen voorzichtige poging tot zang, nee, vol erop! Voor een vink is dit toch wel behoorlijk vroeg. Een echte lentebode onder de vogels vind ik de roepende tjiftjaf. Te verwachten rond half maart. Maar er overwinteren er steeds meer in Nederland, dus het zou zomaar binnenkort alweer te horen kunnen zijn. Hoe klinkt het? Even googlen. Op meerdere sites te vinden. Opletten! En graag vermelden, als je hem hoort.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 27-02-2015 21:42

De tjiftjaf roept zijn eigen naam. Ik kom niet verder dan 'tjiftjif' of zoiets. Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, volgens de Duitsers zingt de tjiftjaf 'Zilbzalb', de Engelsen zijn het met ons eens : 'chifchaf'. Eigenlijk vind ik dat de kievit 'oewiet' roept en de grutto 'ruutoruut'. Overigens heeft de tjiftjaf ook nog een 'contactroep', deze hoor je vooral buiten het broedseizoen. Het is een kort fluitend geluid.
Mijn persoonlijke 'voorjaarsverkondiger' is het visdiefje, een prachtig gestileerd sterntje, met een zeer karakteristieke roep. Voor het eerst te horen in de eerste helft van april. De gierzwaluw volgt wat later.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Natuurvaria

Bericht door Vincent » 27-02-2015 23:23

Nog even over de krokusjes: nu pas bloeien hier werkelijk alle soorten. Nog steeds flink aan de vroege kant natuurlijk, maar niet zo bijzonder als ik eerder dacht. Vorig jaar ging het nu allemaal veel sneller.

Oud-forumlid
Berichten: 87

Salamanders wakker.

Bericht door Oud-forumlid » 28-02-2015 12:38

http://youtu.be/uR2T25Kl5j4
Salamanders op Terschelling waren gisteren al wakker.

Frans
Berichten: 303
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Frans » 28-02-2015 20:08

Vandaag voor de laatste wintertelling van het atlasblok dat ik voor www.vogelatlas.nl tel op de fiets door het blok heen geweest. Wat een wind, heb een polderblok met kale dijken, de kerstkilo's zijn er weer af. het was een wintertelling, maar had net zo goed een broedvogeltelling kunnen zijn.
Ganzen trokken al strak in V hoog naar het noorden, van de vele kramsvogel en koperwiek was geen spoor meer te vinden, de wintervogels zeggen ons zo langzamerhand gedag.
Vandaag voor het eerst de vink horen slaan. Had al vanaf begin januari de winterkoning, boomkruiper en de zanglijster gehoord. Later kwamen de kool en pimpelmees erbij samen met de roodborst en de turkse tortel. Vandaag was het de groenling die zich liet horen als mede het geroffel van de grote bonte specht als mede de uitbundige roep van de groene specht. maar wat mij het allermeest verbaasde en ik erg vroeg vond was de uitbundig zingende veldleeuwerik, nog niet zo hoog in de lucht maar wel dat heerlijke geluid.
Dan is het voor mij echt voorjaar :)
Laatst gewijzigd door Frans op 28-02-2015 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 87

En dan de zomer.

Bericht door Oud-forumlid » 01-03-2015 09:50

Hij komt, hij komt, hij is nabij, de grote middag! Ik heb er wel weer zin aan hoor!

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 01-03-2015 09:56

In onze achtertuin zijn 'opeens' overal losse sneeuwklokjes opgedoken. Ook in het gazon waar we zeker nooit bolletjes hebben gepoot. De krokussen vormen al een aardig tapijtje, depaarse zijn verder dan de gele.
Laatst gewijzigd door Dick op 01-03-2015 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 17-03-2015 19:05

Collega's en ikzelf hebben de eerste kikkers, citroenvlinders en een gehakkelde aurelia gespot.

Plaats reactie