Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 14-12-2014 17:45

Dergelijke fratsen der natuur kunnen toch niet op rekening van het thermisch verloop van december worden geschreven?

Zo bijzonder is december niet. Hoe moet het geweest zijn in de eerste helft van december 2000 bijvoorbeeld?

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 14-12-2014 21:49

Nee, niet december. Het komt door de zachte winter en de koude augustus. De winterprikkel ontbrak en augustus contrasteerde voldoende in licht en warmte dat deze maand voor winter werd aangezien. Althans, zo verklaar ik de plotselinge oprisping van mijn winterjasmijn na augustus.
Laatst gewijzigd door Gerard op 14-12-2014 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 56

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 16-12-2014 12:06

John, ik begrijp wat je bedoelt... En ik ben zeker niet alwetend ;-) maar ik volg de natuur al sinds eind jaren tachtig (met name tuinplanten) en zie dit jaar dingen die echt nieuw voor me zijn. Sint Janskruid heb ik wel vaker zien bloeien (al is het niet echt gebruikelijk), en je ziet als het niet al te koud is wel vaker bloei (nabloei, of juist de eerste vroege lentebodes), maar bloemen in de forsythia, al in november, is voor mij echt een primeur ;-)

Ook de eerste bloeiende vroege narcissen (Noordoostpolder) vind ik (nogmaals, voor wat mijn kennis waard is) echt heel extreem.

Winterjasmijn hoort overigens wel te bloeien in een niet te koude december ;-) maar als ik het goed begrijp bloeide die al heel vroeg?

Oud-forumlid
Berichten: 7

Dit jaar 2014 een pracht paddenstoelen jaar met zeldzame tot zeer zeldzame soorten.

Bericht door Oud-forumlid » 17-12-2014 13:40

Dit jaar was voor mij een bijzonder paddenstoelenjaar.
Zes soorten waargenomen rondom Ede van zeldzaam tot zeer zeldzaam. De meeste gemeld via waarneming.nl.
Van de gewone pruikzwam, de gelobde pruikzwam, de kammetjesstekelzwam, de goudhoedpaddenstoel, de zeer zeldzame opgeblazen knoopzwam en de zeer zeldzame kleverige Lindenbeker.


Afbeelding
Opgeblazen Knoopzwam

Afbeelding
Kleverige Lindenbeker


Afbeelding
Goudhoedpaddenstoel.

De rest staat op https://www.facebook.com/Fotografie.in.verwondering/photos

Groeten en fijne feestdagen Alex
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 23-12-2014 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 23-12-2014 21:52

Fraaie paddenstoelen!

In Alkmaar bloeit nog een witte roos en zijn er nog knoppen zichtbaar.

Oud-forumlid
Berichten: 56

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 04-01-2015 10:13

Prachtig, die paddenstoelen! Ik weet helaas heel weinig van paddenstoelen, maar het viel me wel op dat er veel waren, de afgelopen maanden.

Mijn hypericum/hertshooi is maar weer eens knoppen aan het vormen ;-) Ook de kerstrozen (helleborus) staan in bloei.

De recente vorst heeft wel veel oude bloeiers tot stoppen gedwongen en op dit moment zie ik niet echt heel veel opvallends in mijn directe omgeving.

Oud-forumlid
Berichten: 56

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 04-01-2015 10:14

We hadden in het centrum van Dronten een ouwe taaie gele klimroos die de hele afgelopen winter doorbloeide. Ik was erg benieuwd hoe die deze winter zou gaan.
Helaas is de roos afgelopen herfst vanwege woningrenovatie gerooid... :'(

Oud-forumlid
Berichten: 170

Bloeiende klokjesbloemen in het holst van de winter....

Bericht door Oud-forumlid » 06-01-2015 21:44

De kerstklokken zijn nauwelijks tot zwijgen gekomen, of thans op Driekoningen heb ik verspreid rond ons huis bloeiende klokjesbloemen gezien. Het zijn vers bloeiende bloemen. Het betreft het type Campanula Addenda Ambella.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 07-01-2015 13:06

In maart 2014 waren er de eerste tekenen. Na de op één na zachtste winter sinds 1706, waren er opvallend meer ijsvogels bij de broedplaatsen dan de laatste twee jaar. Een snelle eerste telling in maart door de IJsvogelwerkgroep Gooi en Vechtstreek voorspelde dat het aantal paartjes mogelijk zou stijgen van 11 naar 25 paar.
Die verwachting is uitgekomen en zelfs veel hoger dan gedacht. Niet minder dan 41 paar ijsvogels zijn in het Gooi, de Vechtstreek en de Westelijke Eempolder in 2014 vastgesteld als broedvogel. Alleen in 2007 (51) en 2008 (71) waren er meer broedgevallen dan ooit. Een verhoging met 373% ten opzichte van de 11 paar uit 2013. De zeer zachte winter is daarmee van grote waarde geweest voor de ijsvogelstand in de regio.
Verspreid over de regio kende de Vechtstreek 20 broedparen, met Vreeland als koploper met 5 paar ijsvogels. In de Gooise gemeenten kwamen 18 paar tot broeden waarvan er 9 paar in Naarden te vinden waren. Naarden begint daarmee een echte ijsvogelstad te worden! In de Westelijke Eempolder waren 3 paar ijsvogels aanwezig. Ook dat is bijzonder omdat dit gebied het vaker zonder broedende ijsvogels moet stellen.
Voorspeld werd ook dat door het gunstige winterklimaat veel ijsvogels eerder tot broeden zouden komen. Daardoor was de kans groot dat veel ijsvogels niet twee, maar hopelijk drie broedsels konden grootbrengen. Ook die voorspelling is uitgekomen.
Uit het onderzoek van de IJsvogelwerkgroep blijkt dat van de 41 broedparen 74% ook een derde broedsel heeft gemaakt. Dat is veel meer dan gemiddeld.
Een rekensom over het aantal jonge ijsvogels dat in de regio geboren kan zijn, levert een getal op van ruim 600 jonge ijsvogels. Niet verwonderlijk dus dat deze bijzondere vogel nu weer op veel plaatsen te zien is. http://www.vwggooi.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=403&Itemid=1

Ik ze regelmatig. veel plezier heb ik er echter niet van, ze zijn razendsnel.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 11-01-2015 00:05

Hier in De Bilt en omgeving komen vrij veel ijsvogels voor. Na een paar zachte winters nemen de aantallen snel toe en na een koude winter is er een sterke afname. Dus dat schommelt heel erg, die aantallen. Ik maak melding van bloeiend fluitekruid vandaag. De vorige winter was tot deze datum nog zachter, maar ik kan me niet herinneren ook toen in januari fluitekruid bloeiend gezien te hebben. Ik denk van wel, maar niet opgeschreven dan.

Plaats reactie