Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 20-02-2014 20:51

Een collega van mij heeft een bloeiende dagkoekoeksbloem in zijn tuin.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 20-02-2014 22:25

Over de ooievaars: In ons land zijn er al jaren verscheidene ooievaarsbuitenstations actief (geweest), om de soort voor Nederland te behouden. (Fokprogramma's en kortwieken, zodat ze een seizoen niet trekken). Dit heeft tot gevolg gehad, dat er ook in de winter hier ooievaars gezien konden worden. Mooi, maar lentebodes zijn het op deze manier niet meer. Her en der bleven paartjes ooievaars hangen in de omgeving van hun geboorteplaats en gingen broeden. Die in Lelystad kunnen ook ooievaars zijn, die de winter door hier bleven en nu een nieuw gebied in beslag gaan nemen. Elk voorjaar zijn er ook nog wat die echt terugkomen uit Afrika. Dat is maar goed ook, vanwege inteelt-gevaar, De natuur, qua vogelzang en bloeiende bloemen loopt nu ca. 4 weken voor op de normale data. Voor de natuur is het echt te hopen, dat er nog een koude periode komt. Dat hoeft voor mij persoonlijk niet, maar het is voor de natuur beter. Gisteren zag ik een bloeiend koolzaad-plantje. Uitzonderlijk vroeg. Alle vogels die in maart beginnen met zingen, zingen nu al. Wie meldt de eerste tjiftjaf? (Echt trekvogeltje, dat normaal rond 20 maart terugkeert).

Frans
Berichten: 303
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Frans » 21-02-2014 08:20

Jaap: er zijn zat tjiftjafjes bljiven overwinteren, dus de eerste zijn vorige week zingend gehoord.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 21-02-2014 09:20

Klopt Jaap, bij Kortenhoef zag ik de ooievaars midden in de winter.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 21-02-2014 09:23

In november stond er al één bij mijn dochter in de tuin, in het begin van deze uitzonderlijk lange herfstperiode. Hij had ook iets in zijn bek hangen. ;-)

Verder waren de koolmeesjes hier - achter het noordwestelijke duingebied - dinsdag al erg actief, ze bezochten ook de nestkast, althans ze vinden het stokje aan de voorzijde een aardig rustpunt. Hij is nog niet voorjaarsklaar gemaakt.
Laatst gewijzigd door Gerard op 21-02-2014 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 56

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 21-02-2014 17:06

Dat klopt, Jaap, wat je van de ooievaars zegt. Maar als ik me niet vergis (en corrigeer me gerust als ik dat wel doe) zitten ze 's winters niet op hun nesten. Ik heb dat tenminste nooit gezien. Nu zal ik verschillende paartjes, Koppie in een kronkel achterover, is toch baltshouding?

Nogmaals, corrigeer me gerust als ik het mis heb!

Oud-forumlid
Berichten: 56

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 21-02-2014 17:10

Mezenkastje zomerklaar maken - op mijn to do lijstje! Tip: leg plukken haar buiten. Ik heb een langharige cavia die we regelmatig knippen om klitten en vuil te voorkomen (ze vindt dat altijd weer leuk, dat getut ;-) ) en vorig jaar hebben we dat ragfijne haar in een mandarijnennetje in de tuin gehangen.

Later vond ik het allemaal terug in het pimpelmezennestje :-)

Foto: nestkastje van boven gezien (juni 2013), met mosjes, wat veertjes, en daar tussendoor de zilvergrijze haartjes van onze cavia Poes :-)
Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 56

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 21-02-2014 17:12

Vorige week donderdag begonnen in Almere Stad (Havendreef) de narcissen in de bermen te bloeien. De gewone "klassieke" gele narcissen, niet de vroege kleintjes. Hier in Dronten zijn ze nog niet zo ver in het openbare groen, wel begint er eentje in mijn achtertuin,.

En tenslotte meldde een vriendin uit Almere Haven dat haar forsythia begint te bloeien. Ik heb een foto, het is géén winterjasmijn...!

Terwijl ik dit tik schijnt de zon op de sierappels in en de gingko voor de voortuin. Wat zijn de knoppen al dik...!

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 21-02-2014 17:38

Over de ooievaars: Marijke, je hebt gelijk. Wat nu op de nesten zichtbaar is, is baltsgedrag. Laten ze maar niet te snel zijn. Elk jaar, als we een koud en nat voorjaar hebben, komen er jonge ooievaars om.
Over de tjiftjaf: ja, ik weet, dat er soms hier overwinterd wordt, in kleine aantallen. Ze roepen dan niet. Als er nu al roep gehoord is, kan dat van blijvers zijn. Het lijkt me erg vroeg, dat er al trekkers terug zouden zijn. Maar alles kan tegenwoordig........ Zelf heb ik ze nog niet gehoord. De grutto-roep zal ook al wel gehoord zijn of dat komt binnenkort. Helaas neemt hun aantal nog steeds af. Waar ze vroeger massaal aanwezig waren, is het nu doods en stil......
En de mezen: het nestkastje klaarmaken moet je eigenlijk al in december doen. En nestmateriaal? Ze zijn dol op dierenharen. Jaren geleden had mijn buurvrouw in april de wollen dekens buiten hangen om te luchten. Ik had een mezenkast aan de gevel (op het oosten, nooit op het zuiden hangen). Je snapt wel, wat er toen gebeurde. Ik heb me zeer vermaakt.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 21-02-2014 17:48

Ja prachtig zoals die mezen gebruik maken van haren. Ik haal altijd het nestmateriaal in de zomer er al weer uit.
In de wintermaanden worden nestkasten door mezen vaak gebruikt om te slapen. Je kunt ervan uitgaan dat het telkens dezelfde koolmees is die erin komt slapen.
Slaapkasten worden heel vaak ook broedkasten in de lente.

Plaats reactie