Eerste storm van 2014 op komst?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Eerste storm van 2014 op komst?

Bericht door Oud-forumlid » 31-12-2013 08:56

Afbeelding
Als je dit plaatje ziet dan zou je haast denken,alweer storm?
Ik word in ieder geval een beetje stormmoe of.....het zou een sneeuwstorm moeten zijn :)
Die mag van mij WEL komen die maken we ook niet zo veel mee in NL maar dan wel van het kaliber 1978/1979
em niet van dat halfslachtig gedoe. Een nadeel ik denk dat dan heel NLcompleet vast zit en alle treinen bussen en metro`s niet zullen rijden. Ach dromen mag...

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Eerste storm van 2014 op komst?

Bericht door Edward » 31-12-2013 09:44

Ziet er niet indrukwekkend uit, gewoon 7 (misschien 8) bft op de Wadden uit zuidelijke richtingen.
Overigens, bij sneeuw mag men windkracht 8 wel een sneeuwstorm noemen. Dat was op oud en nieuw 1978-1979 inderdaad het geval, o.a. even in Leeuwarden op het meetstation (dat er windkracht 8 stond).
Laatst gewijzigd door Edward op 31-12-2013 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Eerste storm van 2014 op komst?

Bericht door Oud-forumlid » 31-12-2013 17:30

Vul hier je reactie in...
Edward schreef:
Overigens, bij sneeuw mag men windkracht 8 wel een sneeuwstorm noemen. Dat was op oud en nieuw 1978-1979 inderdaad het geval, o.a. even in Leeuwarden op het meetstation (dat er windkracht 8 stond).


Ik herinner mij dat unieke winterweekend als een soort achtbaan van overrompelende ontwikkelingen. Ik nam het allemaal waar vanuit mijn toenmalige waarnemingsplaats in oostelijk Friesland. De vroege vrijdagochtend 29 december 1978 was het nog 7 à 8 gr. C. met wat regen. Toen ik 's avonds omstreeks 18.00 uur na thuiskomst weer op de thermometer keek vroor het inmiddels 3 gr. C. En voor het eerst in jaren hinger weer frontale sneeuwval van betekenis in de lucht. Op de vroege zaterdagochtend de 30e december 1978 omstreeks 7.30 uur het beeld van sneeuwverstuivingen bij veel wind en een tot minus 8 gr. C. weggezakte temperatuur. Toen ik het waarnam op de U-buis thermometer op het deurkozijn aan de noordoostkant van ons huis viel mijn mond letterlijk open van verbazing. Zondag de 31e december, oudejaarsdag bij ons een bulderende noordooster (dat zal die windkracht 7 tot 8 zijn geweest), geen nieuwe sneeuw, maar via de radio wel alarmerende sneeuwberichten uit Zuid- en Midden-Nederland.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Koude rillingen....

Bericht door Dick » 01-01-2014 10:02

(wat zal de windchill zijn geweest?). Mijn ouderlijk huis, in de Alblasserwaard, bij Rotterdam. Een extra deken op bed, warme kruik erin. De sneeuw kwam in de nacht van 30 op 31 december '78. Slaapkamerraam op het noorden stijf bevroren, de hele nacht ijsbloemen wegkrabben om naar buiten te kijken. Heel voorzichtig, maar in de nacht klonk het als een zaag of schaaf. Mijn pa werd er iedere keer wakker van en steeds bozer.
Overdag even naar buiten, al was ik eigenlijk ziek. Even het ijs in de sloten testen: pap, een soort van gelige behangplak. Het bevroor wel snel. Daaropvolgend de koudste jaarwisseling van mijn leven.
Eigenlijk is dit allemaal weerhistorie, verkeerde topic, maar ja ;-)).
Laatst gewijzigd door Dick op 01-01-2014 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie