Weer moet je beleven.......:-))

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Deel twee.

Bericht door Dick » 10-02-2017 22:06

Aan de gruwelen van het Nazirijk, de Tweede Wereldoorlog, de deling van Duitsland en Berlijn en de terreur van de DDR valt in Berlijn niet te ontkomen. Zelfs de (weder)opbouwwoede die al 25 jaar gaande is in het voormalige grensgebied getuigt ervan. De eerste dagen hebben we ons ondergedompeld in de grimmige recente geschiedenis van de stad, 1933 tot 1989 dus, in al zijn facetten. Grauwe verhalen, grauw weer, grijze sferen. De ene beleving versterkte de ander. Het maakte me ook echt somber.
De laatste dagen hadden we een lichter programma, met wandelingen door het nauwgezet gereconstrueerde Nicolaiviertel (een handjevol schilderachtige straatjes rondom een dito kerkje) en leuke binnenhofjes. Warempel klaarde het ook nog op en toverde de zon een vriendelijke glans over de stad. Berlijn bleek toch nog, zelfs in de winter, een warme stad te kunnen zijn.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 12-02-2017 11:16

https://youtu.be/iz-dYe0CjYU

Weerbeleving op afstand. Gisteren teruggevlogen van Berlijn naar Amsterdam. Wachtend op vliegveld Schönefeld op onze vlucht zag ik al facebookend mooie foto's en filmpjes van de sneeuwval in Nederland. Met vooral opgetogen commentaar. Onze vlucht liep ondertussen steeds meer vertraging op. Er wordt namelijk op en neer gevlogen tussen Berlijn en Amsterdam. Een lopende bandsysteem dat goed functioneert, totdat er een kink in de kabel komt. Schiphol kon blijkbaar de sneeuwval van toch algauw een centimeter, misschien zelfs twee, niet aan. Dat leverde ter plekke flinke vertragingen op, doorwerkend in de hele keten. Easyjet schoof de verantwoordelijkheid af, uiteraard; Schiphol en KLM gaven elkaar de schuld. Hier in Berlijn was het overigens droog.
We stegen uiteindelijk vier uur later dan gepland op, nadat de vleugels met 'de-icing'vloeistof waren bespoten. Dat zag er bijzonder hightec, zelfs SciFi uit. Ik heb dit gefilmd, op Facebook gezet en er ook een Youtube-linkje van gemaakt. Thuiskomst in Capelle tegen half elf 's avonds in een malse sneeuwbui. Het decor rondom werd steeds witter. Kwik lag enkele tienden van een graad onder nul.
Laatst gewijzigd door Dick op 12-02-2017 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.


Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Storm veroorzaakt verkeerschaos in Rotterdam.

Bericht door Dick » 23-02-2017 20:14

Een belevenis was het zeker, de terugreis van mijn werk (Rotterdam)naar huis (Capelle aan den IJssel) in de namiddag. Op de Van Brienenoordbrug was een vrachtwagen omgewaaid en daarom werd de hoofdrijbaan geheel afgesloten. Niet alleen de A16 en A20, maar ook het hele onderliggende wegennet met op- en afritten en sluiproutes liepen helemaal vast. Alle verkeersaderen slibden dicht en leverden een heus verkeersinfarct op. Ik was heel blij op de fiets te zitten, met de stormwind in de rug zoefde ik alle files voorbij. 's Morgens is het zweten en zwoegen geblazen, trappend tegen de wind in. Dat neem ik in dit geval graag voor lief. Bovendien waaide het vanmorgen nog minder hard. Nog maar iets meer dan een maand geleden reed ik nog in een werkbus van en naar mijn werk. Dan had ik vandaag ook vast gestaan. Lang leve de fiets, ook in dit ruige weer!!
Laatst gewijzigd door Dick op 24-02-2017 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Edward » 23-02-2017 23:55

Inderdaad. Om in de weerbeleving te blijven, vandaag was weer een dagje. De files heb ik ook van een afstandje gezien, vanuit de polders net ten noorden van de stad, waar het lekker uitwaaien was. De vogels vlogen letterlijk in volle vaart achteruit tijdens de windvlagen van rond 18 uur, soms een viel er regenbui. Mooie depressie. Op de fiets is het wat vermoeiender dan anders en toch enigszins oppassen voor takken die in het rond vliegen. En er zijn ook mensen die niet op hun fiets kunnen blijven zitten, maar daar kan toch rekening mee worden gehouden van tevoren (dan lijkt lopen me handiger, ook voor iets grotere afstanden)? Net als een transportbedrijf. Echt vreemd dat die hun chauffeurs bij deze windsnelheid (windstoten >90 km/u) over grote bruggen en viaducten sturen mogen/kunnen, dan gaat het een keer fout en is het een garantie op veel files.
Laatst gewijzigd door Edward op 23-02-2017 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Dromend over een witte Kerst....

Bericht door Dick » 09-12-2017 19:19

......nou, de eerste winterse buien gisteren hebben mijn enthousiasme voor een witte Kerst niet direct aangewakkerd. Meerdere hagelbuien overdag, later ook sneeuw. Niet echt aangenaam voor buitenwerk. ‘s Morgens, op de fiets op weg naar mijn werk maak ik een curieus bijna-ongeluk mee. De regen ging over in striemende hagel, mijn regenbroek had ik al aan; ik besloot ook mijn ijsmuts op te zetten en handschoenen aan te trekken. Ik stond stil langs het fietspad. Een fietser kwam mij achterop, met zijn rechterhand trok hij zijn capuchon over zijn gezicht. Licht zwalkend (stevige zijwind, alleen linkerhand aan het stuur) passeerde hij me rakelings. Zag niks, hoorde niks (ook niet mijn waarschuwende kreet),raakte me zels met zijn stuur. Het liep goed af; hij had op het asfalt kunnen kwakken met alle gevolgen vandien. Is juridisch en verzekeringstechnisch, zeg maar, een interessante zaak. Ik rijd met dynamo, dus bij stilstand onverlicht. Ik draag wel een oranje jas met reflecterende strepen. Bij ‘blikschade’ en/of verwonding kun je volop discussiëren over de schuldvraag. Gelukkig liep het nét goed af!
Laatst gewijzigd door Dick op 09-12-2017 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Blue Monday blues

Bericht door Dick » 15-01-2018 18:16

Straffe regen, dito wind, een gevoelstemperatuur van plus één. Blauwbekken (en afzien) dus op deze derde maandag in januari, oftewijl ‘ Blue Monday’.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Ko » 15-01-2018 18:33

Heb het weer vandaag prima 'beleefd' :mrgreen:

Lekker koud herfstweer met alles erop en eraan, zonloos regen en wind. Vanochtend nog droog trouwens, vanaf het middaguur begon het hier te regenen.
En nog steeds dus er komt nog meer bij de inmiddels gevallen 10 mm.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Edward » 15-01-2018 23:16

Op de Folgefonnagletsjer (vlakbij een zomerskigebiedje) in Noorwegen was het vandaag duidelijk weer dat je niet moet beleven.....
Er werd een provinciaal windrecord gevestigd voor Hordaland (provincie waarin ook Bergen ligt) met een gemiddelde windsnelheid van 164 km/u over 10 minuten en een windstoot van 205 km/u.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 19-01-2018 21:24

Opmerkelijk veel stormschade in Rotterdam, al kort nadat het was gaan stormen. Een ploeg collega’s maakte rechtsomkeerd aan de rand van het Kralingse Bos, waar we rietoevers uitmaaien. Er waaiden volop takken op het pad en verblijf ter plekke was absoluut niet verantwoord. Uiteindelijk waaiden er, in die paar uur dat de (zware) storm aanhield, talloze bomen in het bos om.
Zelf maaide ik, met een collega, ook rietoevers uit. In de wijk Schiebroek. Onderweg naar de werkplek zagen we al omgewaaide bomen. Twee ervan hadden een schoolgebouw geraakt. In het Wilgenplaspark waren forse bomen afgeknapt en ontworteld. Grote opruiming, niet per definitie kwalijk of schadelijk. De geknapte bomen zijn vaak voos en doorgerot en zouden vroeger of later toch zijn omgevallen. Bij de ontwortelde bomen ligt dat anders. Daar kunnen zich gezonde exemplaren tussen bevinden. De grondwaterstanden zijn hoog hier in de regio. De bodem is deze winter kletsnat. Bomen hebben weinig houvast in die doorweekte grond en wortelen vaak oppervlakkig. Tien jaar geleden, toen ‘Lothar’ hier huishield, waaiden er veel grote essen en eiken om in het Schiebroekse Park, waar het ook altijd nat is.
Het tegenwind fietsen, gistermorgen op weg naar mijn werk, viel niet tegen. Iets meer zwoegen dan normaal en evenveel zweten.
Laatst gewijzigd door Dick op 19-01-2018 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie