Weer moet je beleven.......:-))

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 31-12-2013 10:54

Gelukkig is de winter nog lang, zelfs als we nu al januari zouden moeten afschrijven kan het in februari nog heel anders uitpakken. Voorbeelden genoeg, met februari 2012 als meest recent exemplaar. Daar klamp ik de komende tijd maar aan vast.
Aanstaande zondag, 5 januari, trek ik de stoute schoenen aan en de ijzers onder: mijn eerste schaatsles. Voor het eerst in 32 jaar (!) ga ik het weer eens proberen. Hopen dat ik het onder de knie ga krijgen en het kan gaan oefenen op natuurijs. Dat is voor mij namelijk de ultieme winterbeleving
:-)).
Laatst gewijzigd door Dick op 31-12-2013 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 14-01-2014 22:13

Nou de schaatsles staat weer even in de ijskast, om maar eens een passende uitdrukking te gebruiken. Lukt nog even niet, mislukt experiment. Misschien later nog. Voorlopig is er geen kans dat ik het had kunnen oefenen op natuurijs, dat is dan een soort van 'geluk bij een ongeluk'. Geen ultieme winterse weerbeleving vooralsnog. Komend weekend in Riga hoop ik kou en sneeuw te ervaren, volgens de verwachtingen zal het tussen de -3 en -8 zijn.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Adrie » 15-01-2014 11:30

Mijn weerbeleving is momenteel bijzonder gering. Er valt gewoon niets te beleven op weergebied, dit itt december, toen er, ondanks het ontbreken van winterweer, af en toe nog wat gebeurde. Enige waar ik nu naar kijk is of ik droog mijn bestemming kan bereiken op de fiets of toch nog met de auto moet (al een hele tijd niet nodig geweest overigens), Verder vind ik dagen zoals afgelopen zondag wel aardig, maar aan de beleving draagt het hoegenaamd niets bij.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door John » 15-01-2014 12:16

Twee keer ben ik deze winter actief bij het weerbeeld betrokken geweest. De winterse buien en opklaringen op 6 december 2013 en het knallend onweer, met regen hagel en zware windstoten op de namiddag van 3 januari 2014.

Verder is het voor mij een zeer rustige winter, weinig spanningen, weinig kinderlijk enthousiasme rondom naderend winterweer.

Hoe anders was het bijvoorbeeld op 17 december 2009. Een klein laag trok langs de kust zuidwaarts. We zaten al in koude lucht. De bij het laag behorend frontaal systeem, kantelde door indraaien rondom de kern. Het kantelpunt was ook mooi op radarbeelden toentertijd te zien. En verder veel buiten zijn en zien hoe de sneeuwval dichter wordt en het verse dek groeit. Heerlijk die verstilde sneeuwval, intensiverend onder een loodgrijze, soms wat rossige lucht.
Laatst gewijzigd door John op 15-01-2014 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Ko » 16-01-2014 21:53

John schreef:Hoe anders was het bijvoorbeeld op 17 december 2009. Een klein laag trok langs de kust zuidwaarts. We zaten al in koude lucht. De bij het laag behorend frontaal systeem, kantelde door indraaien rondom de kern. Het kantelpunt was ook mooi op radarbeelden toentertijd te zien. En verder veel buiten zijn en zien hoe de sneeuwval dichter wordt en het verse dek groeit. Heerlijk die verstilde sneeuwval, intensiverend onder een loodgrijze, soms wat rossige lucht.


Dat was toch veel beter dan hoe het deze winter gaat? Ondanks je rustige spanningloze winter omdat sneeuwfronten mogelijk niet door kunnen dringen.

Van dit huidige weer word ik juist onrustig, alhoewel het de afgelopen twee dagen wel ging met weer eens een beetje regen. Maar bedoel meer de winter. Als er niks meer komt en we moeten dan weer naar de zomer toe nou reken maar dat ik daar nog lang niet aan toe ben! Vooral het gemis van een sombere periode die ik hier dit hele winterseizoen nog steeds niet heb gehad.
Laatst gewijzigd door Ko op 16-01-2014 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Nostalgie

Bericht door Dick » 17-01-2014 08:26

17 december 2009; nog geen twee weken verhuisd. Alle meubels nog in de opslag en wij aan een tuinset in een kale huiskamer genietend van de sneruwval buiten.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Oud-forumlid » 17-01-2014 17:38

Ja als het binnen zou sneeuwen zou dat niet goed zijn Dick ;)

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Beleving gekleurd door positieve (of negatieve) ervaringen.

Bericht door Dick » 19-01-2014 22:01

De voorgaande twee winters verliepen in feite grotendeels zacht tot zeer zacht. Door de twee vorstperiodes, waarvan één ook officieel een koudegolf was, voelen deze winters kouder aan dan ze feitelijk waren. Tenminste in mijn beleving. Ik weet dat dat niet klopt, tot het grote publiek dringt vermoedelijk niet eens door hoe herinneringen kunnen bedriegen. Vorig jaar wandelde ik ook nog eens het eerste februari-weekeinde door de sneeuw in het Sauerland. Dat voelde als een toegift en beïnvloedde ook de beleving van vorige winter. Deze dagen in Riga zouden wel eens hetzelfde kunnen bewerkstelligen, behalve als Thialf in februari nog met een stevige uitsmijter komt.
Laatst gewijzigd door Dick op 19-01-2014 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Beleven en ervaren.

Bericht door Dick » 18-10-2014 22:18

Niet elke ervaring c.q. beleving is even aangenaam. Met mogelijk een storm in aantocht moet ik terugdenken aan de zware storm van een jaar geleden. Een stukje weerhistorie.
Het was geen prettig weer om buiten te werken. Zelf 'vluchtte' ik met mijn ploegje naar het open veld nadat er vlakbij een zware tak uit een boom was gewaaid. Ik had al geruime tijd het vervaarlijke gekraak van bomen rondom aangehoord. Collega's elders werden bijna door vallende takken getroffen. Een onverantwoorde situatie en achteraf stelden we vast dat het in feite onwerkbaar weer was. Deze storm was verwacht, kortom we hadden kunnen anticiperen. Met mogelijk opnieuw een storm in het verschiet houd ik dit toch maar in het achterhoofd.
'Onwerkbaar weer' is wel een lastig, erg rekbaar begrip. Ik heb collega's die slecht tegen warmte kunnen, anderen functioneren het lekkerst bij 25+. Zelf heb ik last van hooikoorts. Niemand bij ons is dol op regen. De een houdt van vrieskou, de ander juist niet. Wanneer is het weer 'onwerkbaar'? Echt een kwestie van persoonlijke beleving. Nou ja, als het gevaarlijk wordt is het in ieder geval onwerkbaar.
Laatst gewijzigd door Dick op 18-10-2014 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 87

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Oud-forumlid » 23-10-2014 13:43

Omdat ik al jarenlang in een toercaravan woon ken ik dat ervaren van het weer maar al te goed! Herinner me van enkele jaren terug de gruwelijke 'horrorkoude' (haha) in het voorjaar nog. Volgens mij was het al maart. En ik dus om 6 uur 's morgens wakker geworden en in de dunne pyama snel even naar buiten om op 2 meter afstand in de kou de thermometer af te lezen. Er zat ijs op, en ik had de bril niet op en het was donker, en voordat ik het ijs eraf had moest ik weer naar binnen vanwege de kou. Even snel wat opwarmen in bed, en de muts op het kale kopje gezet, en er weer uit, mét de bril en een zaklampje. Min 18 was het geloof ik! En snel weer naar binnen en in het warme bed. Giechelend onder de dekens. Echt dikke dikke pret! Min 18°!!! In een kleine toercaravan! Ik ben een held, dacht ik giechelend voordat ik weer in slaap viel.

Ook het ijs dat aan de snor en wenkbrauwen blijft plakken was altijd wel grappig. Ik herinner me van de tijd dat ik nog geen snor had, dat mijn neusgaten dicht leken te vriezen. Althans het ademen door de neus werd moeilijk, alsof er plakjes ijs in kwamen te zitten. Dat moet haast wel 1963 geweest zijn denk ik dan. Herkent iemand deze ervaring?

Doordat ik meestal met de hand was, en de was het liefst aan de lijn laat drogen, zijn mijn wasdagen dus ook totaal afhankelijk van het weer. Alleen midden in de winter maak ik gebruik van wasmachines en drogers. Met tegenzin dus.
Hoe je, zoals Ko bijvoorbeeld, een hekel kunt hebben aan zonneschijn, en van totaal verregende dagen kunt houden is mij een raadsel. De hele zonnige zomer binnen zitten naast de airco? En als het regent gaat hij vast ook niet buiten spelen denk ik dan. Gaat Ko dan nog wel eens naar buiten? In mijn ogen is dat absurd, en ook nog heel ongezond neem ik aan. Letterlijk ongeZONd. En de was zal dan ook wel door machines gedaan worden en gedroogd worden.
Overigens zijn airco's en koelapparatuur m.i. voor een groot deel verantwoordelijk voor de warmte in de dichtbevolkte gebieden; voor de veronderstelde opwarming van de aarde. Midden in de zomer hoef ik het koelkastje in de caravan bv. echt niet te gebruiken, want dat geeft zoveel warmte in de caravan, dat de koelkast niet meer koeler dan +15° wordt, terwijl de caravan opwarmt tot boven de 30°....
Ieder apparaat dat bedoeld is om koelte te verschaffen produceert een enorme hoeveelheid warmte. Zo kun je steeds meer koeling aanschaffen en aanzetten, en daardoor de temperatuur in je huis, je dorp, je stad, je land, je planeet alleen maar verder verhogen. Als je in een flat woont, waar de buren ook allemaal de airco op de hoogste stand zetten is er al helemaal geen ontkomen aan een steeds hogere temperatuur binnenshuis. Daar zou Ko eens rekening mee moeten houden. De enige die er handenwrijvend gelukkig van wordt is de verkoper van electriciteit.
Die kent de vicieuze cirkel, en de hartverwarmende hoeveelheid geld die dit hem oplevert, en als hij koelte zoekt neemt hij gewoon het vliegtuig naar Noord-Groenland of zo.

Tips voor Ko:
Bij heel warm weer stap ik nog wel eens op de fiets om langdurige tochtjes te maken, het liefst door schaduwrijke bossen. Dat koelt heel goed af! Ook als je in de volle zon fietst trouwens! Wel veel water meenemen dus! En als je afstapt, dan voel je de warmte onmiddellijk! Alijd in de schaduw afstappen dus...
Het fietsen doet je zweten, en de rijwind doet het zweet snel verdampen, en daardoor koel je af. Ook warme thee zorgt voor afkoeling, hoe raar het ook mag klinken. Door de warme thee ga je meer zweten kennelijk, en daardoor koel je meer af. Dus beter warme thee dan koele drankjes als je af wilt koelen in warme omstandigheden. Beter gaan fietsen in de zon dan stilzitten naast de airco.
Ik weet nog dat ik bij temperaturen van 36 graden warme erwtensoep ben gaan eten! Haha. Maar het werkte wel! De warmte doet je afkoelen.

Maar nu komt er een winter aan, zegt men.

Plaats reactie