Weer moet je beleven.......:-))

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Hans » 27-12-2013 23:57

Tja…, je krijgt pas “gevoel” als je het meemaakt. Graag geef ik jullie een ingekorte historie van belevenissen, die ik als snotneus van bijna 60 jaar, tot nu toe mocht meemaken.
Het begin van mijn herinneringen ligt in de jaren ’60 van de vorige eeuw, na een daverend onweer op een zaterdagavond bleek de volgende dag de bliksem te zijn ingeslagen bij een vriendje dat enkele huizen verderop woonde.
Natuurlijk kan ik mij de winter van 1963 herinneren als de leukste die ik als kind ooit heb meegemaakt. Dat was gaaf, de (olie)kachels op school deden het niet zo best, dus om de dag vrij! Samen met andere kinderen uit de buurt verder bouwen aan de iglo’s en sneeuwhutten, gewoon op de trottoirs in de straat. Er was altijd wel een moeder die ons tussen de middag van hete soep voorzag en een broodje kwam eten in 1 van de “bouwsels”. Ik heb destijds leren schaatsen, niet op bevroren water, maar gewoon op de onder geijzelde straat…
Later waren het vooral onweersbuien die indruk maakten. Op een zondagmiddag kwam bij mijn opa en oma een donderbui langs, alle kleinkinderen naar binnen geroepen. Even later was er een geweldige flits, op hetzelfde moment gevolgd door een enorme knetterslag. Een oom van me keek eens rond en zei:”Zo, die sloeg in de aardbeien”. Na de bui gingen we fanatiek kijken welke aardbei zwart geblakerd zou zijn…
Ook de enige bui in Nederland op een warme zomerdag eind jaren ’60 deed het goed. Ik was met mijn broertje samen naar het Edese openluchttheater “De Kuil” wegens een voorstelling van Swiebertje en Bromsnor. Op een gegeven moment, vlak voor het eind, was een stevig gerommel te horen, waarop Swiebertje tegen Bromsnor riep:”Kom we moeten hier weg, zo slaat de bliksem nog in m’n kont!”. Wij smeerden hem ook, kwamen als verzopen katten thuis aan, maar moeders was blij dat we er waren. Na de bui stond half Ede blank…
Ook de zondagse bui eind jaren ’60 met tornado in Chaam gezien vanuit De Klomp, waar we bij familie op visite waren en de bui vlak langs trok.
Nog weer later natuurlijk van alles meegemaakt, de prachtige zomer ’76, de winter ‘78/’79 met sneeuw die dwars door kieren de keuken in vloog en de geweldige ijzeltoestanden. Ik heb er soms meer dan een uur over gedaan om per auto vanuit Ede-Zuid in Wageningen te komen, waar ik werkte. Een collega ging op schaatsen en was er sneller dan ik, haha…
Tijdens mijn werk in Wageningen kreeg ik te maken met stralings- en verdampings berekeningen en een project waarin uit de vorm en omvang van buien een neerslagprognose zou kunnen worden afgeleid. Dit zou boeren kunnen adviseren wel of niet te beregenen, afhankelijk van trekrichting en intensiteit van de te verwachten buien.
Ondanks “leuke” winters, is mijn voorkeur toch een prachtige hete zomer. Bij gebrek daaraan ben ik dan ook vele jaren met mijn gezin naar Spanje op vakantie geweest. Zowel gloeiend heet als uiterst wisselvallig weer hebben we daar gehad, bijv. dagenlang 35 a 40 graden, maar ook bibberen bij 14 graden op een terras. Tja, wie rekent daar nou op in augustus aan de Costa Brava? Om de dag een enorme donderbui waarbij het kwik daalde van 30 naar amper 15 graden! De buien waren zo heftig dat vrouw en dochters naar binnen vluchtten en ik moederziel alleen met een biertje in de hand op het balkon zat te kijken hoe dat op het strand af ging lopen…

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door John » 28-12-2013 11:13

Weer moet je beleven, schrijft Dick.

Heerlijk! Weer is zien, voelen, horen, ruiken en vaak tegelijkertijd.

Qua beleving staat voor mij bovenaan elke metamorfose van regen met ijzel naar ijzel, naar ijzel met ijsregen, naar puur ijsregen, naar ijsregen met ijssneeuw, naar ijssneeuw met sneeuw, naar volledige sneeuwval, luchtig en droog. Een uitnodigende combinatie van voelen, horen en zien. Misschien ook ruiken.
Op 30 november 1993 was er bijvoorbeeld zo'n overgang en die duurde uren in het midden van Brabant.
Laatst gewijzigd door John op 28-12-2013 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door John » 28-12-2013 11:36

Prachtig vind ik ook schijnbare tegenstellingen in het weerbeeld.
Normaal gesproken is een ochtend die start met mist en stratus niet echt een belofte voor een buiige dag,
Als het dan ineens begint met hevig sneeuwen, waarna mist en stratus, net als de sneeuwval, ineens verdwenen zijn en ik zicht heb op talrijke witte aambeelden van sneeuwbuien aan arctisch blauwe hemel, dan ervaar is dat als pure schoonheid en klein wonder als het ware.
Laatst gewijzigd door John op 28-12-2013 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door John » 28-12-2013 11:37

Waar ik jarenlang trouw elke dag de maximale en minimale kwikstand registreerde in tienden van graden, ben ik daar na mijn veertigste mee gestopt.
Ik hecht geen waarde aan geneuzel op tienden. Ik ben terug naar vroeger, als jochie van 16, toen ik ook tevreden was met halve en hele graden.
Laatst gewijzigd door John op 28-12-2013 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Alle zintuigen geprikkeld

Bericht door Dick » 28-12-2013 17:22

Een 'prikkende' snor door ijsvorming bij strenge vorst.
De geur die opstijgt als het begint te regenen na een hete zomerdag
Het eerste gerommel van een naderende onweersbui.
De neerslaggordijnen van een voorbijschuivende 'Maartse bui'
Het genot van een zwoele zomeravond, na de barbecue.
Wordt vervolgd zou ik zeggen!

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

@ John Kerkhof

Bericht door Dick » 28-12-2013 17:29

Heb jij dan nog een kwikthermometer, ik dacht dat deze niet meer werden verkocht ?
In principe zou ik daar ook nog mee door zijn gegaan, ware het niet dat deze bij mij niet zo lang meegingen (zie bovenstaande, ter verklaring). Ik probeerde wel zo nauwkeurig mogelijk af te lezen: 15- was dan bijvoorbeeld tussen 14,5 en 15 in; 23+ tussen 23 en 23,5. Tot op een kwart graad nauwkeurig zeg maar. Dat zou me nu niet meer zo makkelijk afgaan, met een leesbril turend naar die indicatoren. ;-((.
Laatst gewijzigd door Dick op 28-12-2013 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door John » 30-12-2013 21:29

@ Dick,

Ik ben terug bij af: simpel een U-buis thermometer. Zolang als het duurt. Niet verder vertellen hoor.

Het is ook allemaal minder van belang, nu de kwikstanden op weerstations zo snel online beschikbaar zijn.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door John » 30-12-2013 21:31

Over weer en beleving gesproken. In een lange periode van zacht Atlantisch weer ervaar ik altijd meer rust. Geen verwachtingen omtrent naderende sneeuw en vorst. Voor mij minder frustratie.

Ik vind het veel lastiger als sneeuw en kou wel in de buurt zijn, maar op het laatste moment toch net niet de weg naar Nederland kunnen vinden.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 30-12-2013 22:41

@ John Kerkhof: wat een opluchting om te merken dat anderen daar ook 'last' van hebben. ;-)). Een kinderlijke opwinding maakt zich van mij meester zodra het dreigt te gaan, of gaat winteren. En bij dreigende dooi ben ik niet te genieten. Belachelijk gewoon!!! Als het aanhoudend zacht is in de winter leg ik me daar meestal maar bij neer, niks aan te doen.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Ko » 31-12-2013 00:08

Ben alweer een uitzondering daarin. Laat het maar vriezen sneeuwen en af en toe slagend dooien. In sterke winters komt de kou dan toch wel weer terug. En belangrijkste: er GEBEURT tenminste nog iets. Van het huidige eentonige weer ben ik niet te genieten, op z'n zachtst gezegd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Plaats reactie