Weer moet je beleven.......:-))

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 25-02-2019 22:19

Misschien dat ik me morgen, terug op de fiets, in korte mouwen waag.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Vincent » 25-02-2019 23:41

Korte mouwen vind ik pas oké bij een graad of 24... :o :lol:

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 26-02-2019 20:54

Vandaag nog niet. Gewoon in overhemd. Misschien morgen in korte mouwen. Vanwege de curiositeit en in het besef dat ik een jaar geleden gevoelstemperaturen onder de -15 heb getrotseerd. Wat een ongelooflijk groot verschil.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Richard » 26-02-2019 21:07

Dick schreef:
26-02-2019 20:54
Vandaag nog niet.
Ik kan het je niet kwalijk nemen Dick.
Ook vandaag was het hier prima te doen.
Opvallend is dat van de naar schatting 30 á 40 fietsers die ik onderweg tegenkom ik er geen enkele op kon betrappen in korte mouw op de fiets te zitten. Sterker nog, de meeste mensen kleden zich alsof het winter is :shock:
Alleen de handschoenen en muts ontbreken. Slechts een enkeling die het waagde de jas uit te laten.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Vincent » 26-02-2019 22:53

Ik heb vandaag ook zonder jas gefietst, dat al wel! Tussen pakweg 1 en 4 uur ging het prima, met een jas of zelfs vest aan was het gewoon te warm. :)

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Gerben » 26-02-2019 23:01

Dom weer. Valt niets te beleven

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 27-02-2019 20:39

Met korte mouwen op de fiets terug naar huis, dwars door het Kralingse Bos. Daar heerst een drukte alsof het april is of mei. Voorjaarsvakantie in de regio, dus veel kinderen en ouders die op alle mogelijke wijzen recreeëren. Er wordt zelfs al gebarbecued door een enkeling.
Dit is de nieuwe norm en we gaan dit bijna normaal vinden. Zoals we zomerse dagen in april ook normaal zijn gaan vinden.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 28-02-2019 20:56

Alles is relatief en dat geldt zeker voor weerbeleving.
Vandaag opnieuw gewerkt in de duinen van Hoek van Holland, waar een straffe zeewind stratus en nevel aanvoerde. Het was een graad of acht; ik had het koud en trok een extra vest aan en een ijsmuts op. Zo snel raak je aan de warmte gewend en verwend.
Nota bene een jaar geleden kwam het kwik bij mij niet boven de -3,3 en vroor het ‘s avonds 8,5 graden. Dit bij kracht 5 uit het oosten. Toen was het pas koud!
Nogmaals: alles is relatief.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Jaap » 28-02-2019 22:25

26-02 is mijn verjaardag; 74 geworden (ja, dank u) en er zijn op deze datum enkele bijzondere weerbelevingen, naast het beleven van je verjaardag. Dit jaar was het record-warm, vorig jaar akelig koud. Op 26-2-1990 was er een zware storm (na ook al op 25-01 een zware storm), Op deze dag in 1986 was er een Elfstedentocht, de laatste in de tijd tot nu toe. Er was ook een jaar, ik dacht 1989, dat er op deze dag een record-lage luchtdruk was: in De Bilt 957 hPa. Daar voel je niet zo veel van, maar qua weerbeleving is het apart. Ik herinner mij ook nog 1956. Op de avond van 26-02 was er een volle maan op de besneeuwde velden en op alle sloten en vaarten lag begaanbaar ijs. Strenge vorst die avond. Een paar dagen later trad de dooi in en dat ging heel hard. Ook in 1963 op deze dag nog volop winters, maar een week later was het een beetje lente.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 10-03-2019 12:49

De stilte voor de storm dus. Hier kijk ik naar (uit) met twee petten op. Als weeramateur vind ik alle reuring en dynamiek in de atmosfeer machtig interessant. Als werker in het ‘groen’ heb ik een andere invalshoek. Buiten werken in de regen is buitengewoon vervelend, onder winderige omstandigheden kan het ronduit gevaarlijk zijn. We zijn nu het laatste, deels zware, zaagwerk af aan het ronden. Het broedseizoen breekt aan, ganzen leggen al eieren en de gemeente Rotterdam hanteert hoe dan ook de deadline van 15 maart. Na die datum is het gebruik van lawaaierig gereedschap op allerlei plekken niet meer toegestaan, op noodgevallen na uiteraard (bijvoorbeeld het ruimen van stormschade). Afgelopen vrijdag zat ik met valbescherming en de top handle kettingzaag bovenin knotwilgen. Bovenop zou je ook kunnen zeggen. Ik was heel blij dat de wind was geluwd en het droog bleef.
Natuurlijk pas je je werkzaamheden aan de omstandigheden aan. Dat doen we ook als het heet is, zoals vorige zomer; of een vorstperiode ‘dragend’ ijs oplevert zoals een jaar geleden. Er zijn wel grenzen en bij een doorstaande westcirculatie moet je goed plannen, zeker als er sprake is van tijdsdruk.
Alhoewel ik de opwinding begrijp en zelf ook voel, bij extreme weersomstandigheden kijk ik ook met gemengde gevoelens. Bij storm raakt het openbare leven verstoord en kunnen er doden en gewonden vallen. Het is bepaald geen pretje om je dan op (de) weg te begeven, of je nou wandelt, fietst, in de auto zit of gebruik maakt van het openbaar vervoer. Niet iedereen verkeert in de luxe omstandigheden om een reis uit te stellen of af te gelasten. Niet iedereen kan al het werk uit handen laten vallen. Veel mensen moeten weer en wind trotseren en ijs en weder dienen. Dat is maar goed ook, want we zouden raar opkijken als bij iedere code geel, oranje of rood de maatschappij
knarsend tot stilstand kwam, uit voorzorg. Stel je voor dat de post niet meer wordt bezorgd, de supermarkten niet meer worden bevoorraad en niemand in je straat de omgewaaide bomen en afgevallen takken opruimt. We kunnen ons dat niet echt voorstellen, omdat dit gewoon gebeurt, al is het maar in de stilte na de storm.
Goed, ik heb een flink aantal open deuren ingetrapt en mijn hart een beetje gelucht. Om een lang verhaal kort te maken sluit ik op een persoonlijke manier af. Als ik ‘s nachts op bed de wind om het huis hoor gieren en de regen tegen de ramen kletteren lig ik niet te juichen om het vooruitzicht daar doorheen te ‘mogen’ (moeten) fietsen. Ik zie het dan maar als een uitdaging. “Daar word je hard van” zei mijn vader altijd. De lol gaat er vanaf als ik aangekomen op mijn werk een dag, soppend in mijn laarzen en regenpak, de elementen mag trotseren.
In tegenstelling tot Ko ben ik daarom heel blij dat het maar hoogst zelden de hele dag door regent. Dat geregeld de zon schijnt en dat ik regelmatig van prachtige ‘Van Ruysdaeliaanse’ wolkenluchten mag genieten. Overigens heb ik, net als Ko, een broertje dood aan hitte, zeker als deze aanhoudt zoals afgelopen zomer. Neemt niet weg dat ik, als weeramateur van allerlei extremen kan genieten. Je zou dit “belangenverstrengeling” kunnen noemen.

Plaats reactie