Weer moet je beleven.......:-))

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 10-09-2018 22:56

De winter van 1978/79, bijna 40 jaar geleden, maakte zo’n indruk op me dat ik er spontaan weeramateur van ben geworden. Het was de strengste winter uit mijn leven en zal dat vermoedelijk ook blijven. Over niog eens 40 jaar ben ik op een haar na 93 en dat moet ik eerst nog maar eens zien te halen. Bovendien worden de winters steeds zachter.
De zomer van 2018 zal vermoedelijk decennia lang de ‘Zomer van ‘18’ worden genoemd. De warmste zomer van mijn leven en ik hoop van ganser harte dat dit zo zal blijven. Boeiend om te hebben meegemaakt, maar niet voor herhaling vatbaar.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 25-09-2018 22:30

Gistermorgen voor het eerst in zeker in een half jaar echt warm aangekleed op de fiets naar mijn werk gestapt. Drie lagen over elkaar heen. Vanmorgen opnieuw, het is weer even wennen.
De beleving overdag wisselde deze twee dagen nogal. Gisteren de kille buitjes, afgewisseld met korte, felle opklaringen en, geheel bijpassend, tweemaal een regenboog in vol ornaat, met een vage ‘tegenboog’ in spiegelbeeld. Vandaag, na alweer een frisse start, overdag veel zon, maar ook stapelwolken. De zon maakte het warm voor het gevoel, al werd het nog geen zestien graden. Ik werkte uiteindelijk in t-shirt. Van ‘driedelig’ naar ‘informeel’ zeg maar.
De verwarming is bij ons thuis vanmorgen aangegaan. Ook voor het eerst in zes maanden.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 29-09-2018 13:59

September heeft een beetje de reputatie van een saaie overgangsmaand, vlees noch vis. Dit jaar krijgen we vlees en vis geserveerd. Lekker contrastrijk, ik houd daar wel van. Ik houd ook van het zachte strijklicht in de herfst. Levert altijd mooie, fotogenieke plaatjes op. Zeker in combinatie met herfstkleuren en grondmist.
Het is wel verdraaid lastig om je te kleden onder deze weersomstandigheden. Dik ingepakt ‘s morgens op de fiets. Als ik vandaag had moeten werken had ik misschien mijn ijsmuts en handschoenen uit hun lange zomerslaap moeten halen, c.q. de mottenballen. Overdag moeten al die lagen weer afgepeld. Ik heb ook de afgelopen week weer geregeld in korte mouwen gewerkt. Terug naar huis op de fiets moet al die overtollige, - tallige, -bodige kledij in de fietstassen gepropt voor de volgende morgen.
Sjonge, wat een getob en wat is dit genieten! 👍
Laatst gewijzigd door Dick op 29-09-2018 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Richard » 13-10-2018 21:42

Vandaag 3 seizoenen beleefd.

Lente : Onderweg naar het strand vanuit de auto veel koolzaad zien bloeien in de berm.

Zomer : toelichting eigenlijk niet nodig denk ik.

Herfst : Verkleurende bomen en laagstaande zon.

Het wou alleen maar geen winter worden vandaag :?
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 06-11-2018 20:52

:zonnetje: Ruim 19 graden in Rotterdam vandaag, ongehoord. Het is een cliché, maar het leek echt wel lente. Ook het gefilterde, soms fletse zonnetje voelde overdag warm aan. Heel ongebruikelijk, maar ik heb er wel van genoten.
Bij het werk profiteer ik nog volop van de aanhoudende droogte. We maaien ‘wadi’s’ uit, langwerpige bekkens gegraven in het Zuidpark. Bedoeld om regenwater op te vangen en af te voeren. Normaalgesproken watervoerend, zeker in de herfst. Deze wadi’s staan nu al maanden helemaal droog. Dat vergemakkelijkt het werk aanmerkelijk. Zware prakken riet staan er in, tot drie meter hoog, soms overhangend. Ieder jaar opnieuw is het tobben geblazen: met laarzen of waadpak in het water. Maaien en afruimen van drijfnat riet, echt een slijtageslag voor mens en machine. Dit jaar is het bijna een peuleschil, alleen het afvoeren van al dat riet valt niet mee.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Sebastiaan » 08-11-2018 10:30

Ik was bij de Spiegelplas en daar zwommen mensen. Dat heb ik in november nog nooit meegemaakt. Fietsen in korte broek was niet alleen prettig maar zelfs enigszins nodig. Het was warm, zeker met gezicht in de zon.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 15-11-2018 22:32

Vandaag een gemaaid terrein afgeruimd in Rotterdam-Zevenkamp. Tijdens de vorige maaibeurt op deze lokatie, in de zomer, werd het 36 graden. Vanmorgen had het aan de grond gevroren en had ik het even gewoon koud. Voor het eerst in tijden. Een heel andere beleving. Overdag werd het toch weer lekker weer, gewoon warm in de zon. De ijsmuts kon weer af en mijn jas uit.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Ko » 20-11-2018 18:47

In bijna negen maanden niet meer zo heerlijk genoten van het weer. Het was gevoelsmatig zeer koud met zelfs een ijsdag voor 't gevoel. Alsof het dus hard vroor. Hele dag zonloos, zij het nipt want rond half twee leek de zon erdoor te komen maar na een half minuutje wazig licht werd het weer geheel grijs.

Kan me nou goed voorstellen hoe de mensen zich vroeger gevoeld moeten hebben, in het tijdperk toen het nog negen maanden winter en hooguit drie maanden zomer was, waarbij regelmatig zelfs jaren zonder zomer. Eigenlijk het omgekeerde wat we nu hebben, jaren met altijd langduriger zomer en steeds vaker geen winter.

Nou nog dit jaar een keer een verregende dag want dat wil nog steeds niet lukken. Nog steeds geen dag met minstens 12 mm of meer overdag, is echt zeer ongebruikelijk! Ook nog geen hele dagen met dichte mist, terwijl die in deze tijd van het jaar toch echt wel normaal zijn.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 20-11-2018 20:58

Een ijselijke oostelijke wind vandaag. Doordringend zelfs. Het is nog even wennen. De winter moet nota bene nog beginnen en eind februari, begin maart heb ik toch gevoelstemperaturen tot -20 doorstaan. Hoe heb ik dat kunnen bolwerken!? Toch gewenning, vermoedelijk. Vandaag heb ik buiten gewerkt met vijf lagen kleren over elkaar, ijsmuts op en dikke handschoenen aan. Het ging net. Tempetaturen rond plus twee, met windchill er net onder. Kortom: niet echt koud. Hopelijk lach ik hier over een tijdje om, want ik hoop op een strenge winter. Met veel zon en stevige stralingsvorst en liefst zonder die vermaledijde wind. Al is een portie transportkou ook niet te versmaden. 📉❄️

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 22-11-2018 20:49

De ‘zeurdoos’ kan ik niet meer vinden, dus doe ik hier mijn beklag. Dat Scandihoog heeft ons hoegenaamd niets opgeleverd. Vandaag was het bijna net zo ‘zuur’ als eergisteren, alleen minder winderig. Geen glimpje zon, ondanks de prognoses; nauwelijks temperatuurgang. Zelfs geen nachtvorst (of nauwelijks). In mijn jeugd leverde zo’n straffe ooster of noordooster ‘altijd’ een lekkere vorstperiode op. Dat tenminste in mijn nostalgische, selectieve herinnering. Wat beleving betreft is dit weertype voor mij een complete sof.

Plaats reactie