Weer moet je beleven.......:-))

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 20-01-2019 09:56

Het is wel even wennen aan de winterse omstandigheden. Afgelopen vrijdagmorgen was het verraderlijk glad en ben ik uiterst behoedzaam naar mijn werk gefietst. Even afwachten hoe dat dinsdag gaat als het gaat sneeuwen.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Ko » 20-01-2019 13:09

Je zegt het goed: ALS het gaat sneeuwen. Moet ik echt nog zien. Van de week zag ik hier voorzichtig het eerste natte sneeuwbuitje maar meer ook niet.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 22-01-2019 20:16

Gevoelsmatig de koudste dag van de winter tot nog toe, dankzij de wind(chill) -7 C in Rotterdam. Heb vandaag redelijk beschut achter een rietkraag gewerkt. Sneeuwval vanaf ca. 9u30 tot 11 uur, gestaag, licht tot matig. Daarna tot 1400 uur in vlagen. Dekje groeide aan tot een centimeter of vier.
Het terugfietsen viel erg mee. Heb aardig kunnen doortrappen en ben niet uitgegegleden. Heb de lastige route gekozen, dwars door het Kralingse Bos, waar in en uit principe niet wordt gestrooid. De pekel is namelijk slecht voor bomen en planten. Nu maar afwachten of ik thuis mijn eerste (nipte) ijsdag mag noteren. Momenteel hik ik tegen het vriespunt aan, aan de goede kant van de streep en is het maximum vooralsnog -0,1 C.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Hans » 22-01-2019 22:52

Bravenboer, H.D.W. (Dick) schreef:
22-01-2019 20:16
Gevoelsmatig de koudste dag van de winter tot nog toe, dankzij de wind(chill) -7 C in Rotterdam. Heb vandaag redelijk beschut achter een rietkraag gewerkt. Sneeuwval vanaf ca. 9u30 tot 11 uur, gestaag, licht tot matig. Daarna tot 1400 uur in vlagen. Dekje groeide aan tot een centimeter of vier.
Het terugfietsen viel erg mee. Heb aardig kunnen doortrappen en ben niet uitgegegleden. Heb de lastige route gekozen, dwars door het Kralingse Bos, waar in en uit principe niet wordt gestrooid. De pekel is namelijk slecht voor bomen en planten. Nu maar afwachten of ik thuis mijn eerste (nipte) ijsdag mag noteren. Momenteel hik ik tegen het vriespunt aan, aan de goede kant van de streep en is het maximum vooralsnog -0,1 C.
De zin "Pekel is slecht voor bomen en planten" begrijp ik totaal niet. Hoe is het dan mogelijk dat in het voorjaar van 1979 in de bermen van de weg tussen Ede en Wageningen veel meer bloemen voor kwamen dan gebruikelijk??? Er was veel meer en vaker gestrooid dan in andere jaren!!

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Richard » 26-01-2019 21:18

Hans schreef:
22-01-2019 22:52
De zin "Pekel is slecht voor bomen en planten" begrijp ik totaal niet. Hoe is het dan mogelijk dat in het voorjaar van 1979 in de bermen van de weg tussen Ede en Wageningen veel meer bloemen voor kwamen dan gebruikelijk??? Er was veel meer en vaker gestrooid dan in andere jaren!!
Bron ?

Even nog terug naar gisteren.

Om 7.20 van huis vertrokken op de fiets bij een temperatuur van ergens tussen de -3 en -4 graden. Vreemde gewaarwording als het op dat moment miezert. Vies vochtig, en dat bij een temperatuur onder 0. Zeer slecht zicht onderweg (brildragend, dus glazen continu nat), en donker. Om 07.45 op het werk aangekomen schudde ik een fijne ijslaag van m'n jas alvorens naar binnen te gaan. Dit ijs viel als een soort van sneeuwachtige substantie om me heen. Ik kan het niet goed duiden, maar vond het heel apart, vooral omdat het onderweg gewoon vochtig was, en ook totaal niet glad.

Thuis meldde mijn vrouw 's ochtends de autoruit te hebben schoongeveegd van hele kleine doorzichtige bevroren druppeltjes die gewoon los op de ruit lagen.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Edward » 27-01-2019 00:06

Richard schreef:
26-01-2019 21:18

Om 7.20 van huis vertrokken op de fiets bij een temperatuur van ergens tussen de -3 en -4 graden. Vreemde gewaarwording als het op dat moment miezert. Vies vochtig, en dat bij een temperatuur onder 0. Zeer slecht zicht onderweg (brildragend, dus glazen continu nat), en donker. Om 07.45 op het werk aangekomen schudde ik een fijne ijslaag van m'n jas alvorens naar binnen te gaan. Dit ijs viel als een soort van sneeuwachtige substantie om me heen. Ik kan het niet goed duiden, maar vond het heel apart, vooral omdat het onderweg gewoon vochtig was, en ook totaal niet glad.

Thuis meldde mijn vrouw 's ochtends de autoruit te hebben schoongeveegd van hele kleine doorzichtige bevroren druppeltjes die gewoon los op de ruit lagen.
De wolken bestaan bij temperaturen niet ver onder nul nog veelal uit waterdruppeltjes. Bij temperaturen rond -38 heb je pas dat een wolk volledig uit ijskristallen zal bestaan, bij hogere temperaturen (-38 tot ongeveer -3) moeten er eerst een paar ijskristallen ontstaan door de aanwezigheid van de juiste aerosolen in de lucht. Bij temperaturen boven -10, -12 gebeurt dat maar weinig en is de wolk meestal een wolk van vloeibaar water. De vallende neerslag begint als onderkoeld wolkenwater (nog geen neerslag) en vervolgens regenwater (als het langer door een bevroren laag valt wordt het regenwater ijsregen). Gisteren viel het als motregen uit een lage stratuslaag met temperaturen van ongeveer -3 en dat is dan onvoldoende om er ijsregen van te maken. Voor vliegtuigen is zoiets regelmatig een probleem: een wolk met veel vloeibaar water en temperaturen net onder het vriespunt levert dan veel ijsaanzetting af op het vliegtuig.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 31-01-2019 21:32

En zo is het deze week alsnog gaan kwakkelen, met van tijd tot tijd ‘vuil winterweer’. Vandaag amper boven nul en wat mistig. Het dunne laagje korrelsneeuw van gisteravond dooide compleet weg, vooral door sublimatie waarschijnlijk. Het was vanmorgen opnieuw verraderlijk, namelijk zeer lokaal, spekglad, net als dinsdagmorgen. Ik zit deze dagen toch met knikkende knietjes op de fiets. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 10-02-2019 20:09

Hier in Innsbruck, waar ik vrijdag ben gearriveerd voor een week vakantie, zijn we in afwachting van een koufrontpassage die vannacht en morgen overdag verse sneeuw moet brengen. Naar verwachting zal de sneeuwgrens daarbij dalen tot 500 meter, waarbij de stad net wit zou worden. Vandaag was het winderig met sluierbewolking en samenpakkende wolken boven de toppen. Het werd daarbij 10 graden, gewoon lente-achtig. Gisteren lag het maximum rond 8 graden. Er resten toch nog opgeschoven hopen en restanten sneeuw midden in de stad. Het vriest ‘s nachts en de verijsde sneeuw is taai.
Gisteren zijn we met de kabelbanen naar een van de toppen van de ‘Nordkette’ gegaan, de ‘Hafelekar’, met 2256 meter precies 1700 meter boven de stad. Innsbruck ligt in een relatief smal dal ingeklemd tussen twee bergketens aan de noord- en zuidzijde. De bergen aan de noordkant zijn het hoogst en meest prominent. Op de top heerste echt een bergklimaat: gewoon warm in de zon, maar snijdend koud in de vlagerige wind. Met verijsde sneeuw en druipende ijspegels. Wintersporters zaten op terrassen en in ligstoelen te zonnen en van het fantastische uitzicht op Innsbruck te genieten.
Mij zul je overigens niet op de lange latten zien. Ik vind het wandelen door de sneeuw met stokken en sneeuwschoenen al uitdagend genoeg. Gelukkig denkt mijn vriend er ook zo over.
De contrasten in het bergweer vind ik erg fascinerend. Dertig jaar geleden was ik als student fysische geografie met medestudenten op veldwerk in de Franse Alpen. Van de tweede week van april tot de tweede week van juni, in een chalet op ongeveer 1300 meter hoogte. Kort na aankomst viel er 30 cm sneeuw. We konden de sneeuwgrens in de loop van de dag letterlijk zien dalen. Het leuke was dat het weerbericht in het plaatselijke sufferdje dit exact voorspelde. Ik vond dat bericht nogal ongeloofwaardig, maar mijn wantrouwen werd dus beschaamd.
Na een paar dagen konden we sneeuwballen in de zon, in korte mouwen bij 20 graden. Het bleef ‘s nachts vriezen en het sneeuwtapijt, verijsd, hield vooral in de schaduw lang stand. In de ijle lucht koelde het ook iedere keer snel af.
Ik verheug me op een witbestoven Innsbruck, dat maakt deze historische stad nog schilderachtiger. Naar verwachting zal het daarna ‘s nachts licht tot matig vriezen, met overdag steeds wat hogere temperaturen. Dat sneeuwtapijt zal dus weer snel verdwijnen, met drabbige restanten die opvriezen. Ik ga er zoveel mogelijk van genieten, ook hogerop in de bergen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 12-02-2019 08:42

Het heeft gisteren gesneeuwd, maar in het dal wilde het niet echt blijven liggen. In Innsbruck zelf was het net niet koud genoeg en te nat. Op zondagavond was er nog regen gevallen bij +6. Maandag overdag werd het ongeveer +2. Net iets hoger op de hellingen bleef de verse sneeuw wel liggen. De sneeuwgrens was haarscherp, je kon er haast een lineaal onder leggen. Daarboven wit bestoven, daaronder kale bomen.
Momenteel, dinsdagmorgen sneeuwt het nog steeds. Het is net boven nul, maar door de aanhoudende sneeuwval toch genoeg afgekoeld om voorzichtig voor een wit tapijt in de stad zelf te zorgen. Het blijft nu liggen op daken en bomen. Het kwik zal in de stad, op ruim 500 meter, bij plus twee blijven steken. Op 2000 meter zal het niet warmer worden dan -10, bij een stevige wind en sneeuwbuien. Lijkt me niet direct ideaal skiweer.
In de namiddag moet het gaan opklaren en dan volgt een heldere nacht met matige vorst. Overdag zal het de komende dagen zachter worden tot 10 graden of hoger in het dal, met lichte vorst in de nacht.
We gaan morgen de bergen weer in, als het weer is opgeklaard.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Richard » 25-02-2019 20:12

Vorig jaar op 3 maart nog nooit zo laat in de winter geschaatst op natuurijs.
Vandaag 25 februari nog nooit eerder zo vroeg in het seizoen van werk naar huis gefietst in een shirt met korte mouwen.
Ben speciaal omgefietst vanuit Ede over Elst naar het Veen. 22 km ipv de gebruikelijke 9.

En geen moment het idee gehad dat ik "overdreef" door nu al de jas uit te laten. Het kan verkeren.

Eigenlijk was het vanavond mijn 2 wekelijkse schaatsavond in Utrecht, maar daar vond ik het nu echt te warm voor :shock:
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Plaats reactie