Weer moet je beleven.......:-))

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 03-03-2018 12:18


Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 04-04-2018 21:31

Gisteren op de fiets terug naar huis had ik voor het eerst in een half jaar mijn jas open. Niet iedereen was ingesteld op deze situatie. Ik zag fietsers met winterjassen en zelfs nog sjaals, bij 17 graden !! Vrijdagmorgen zal ik wel weer mijn handschoenen en ijsmuts nodig hebben. Zaterdag misschien buiten zitten.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Richard » 04-04-2018 21:57

Zelf ben ik afgelopen vrijdag al voor het eerst zonder jas aan naar huis gefietst van Ede naar Veenendaal.
Mijn goede voornemen voor dit jaar was dat als het er naar uitziet dat het 's ochtends tussen 7.15 en 7.45 droog blijft, dat ik dan op de fiets stap. Dit houd ik nog steeds vol (uitgezonderd 2 weken in februari, maar dat had met een valpartij en gekneusde rib te maken) en ik ben zeggen en schrijven slechts 1 keer nat geregend onderweg naar huis.
Het bevalt mij prima om zo bijna dagelijks het weer te beleven.
Een winterjas heb ik sowieso deze winter slechts 2x aangehad, maar dat was nog geeneens op de fiets.

Mooiste moment : bij Het Pakhuis het viaduct over, over de A12. Het fietst voor het viaduct uiteraard omhoog, en dan de volle ijskoude oostenwind recht in het gezicht. Snelheid terug naar km of 12 p.u. en gevoelstemperatuur richting -20. Geweldig.:)
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door John » 05-04-2018 16:01

Lekker hoor, felle opklaringen, stapewolken, vlagerige wind en ondanks de zon toch ruim onder 10 graden. Dauwpunten lager dan 4 graden.
Verkwikkend fris buitengaans.
Laatst gewijzigd door John op 05-04-2018 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 06-04-2018 20:13

Vanmorgen inderdaad ijsmuts op en handschoenen aan op de fiets. Terug bij 15 graden en een straffe tegenwind me in het zweet getrapt.Zo'n variatie van dag tot dag, gisteren vond ik het uitgesproken kil, of binnen een dag is de ultieme weerbeleving en de charme van dit seizoen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 30-05-2018 23:40

Gisteren hevige hooikoorts, vandaag een stuk minder. Gisteren hard gefietst om een onweersbui voor te blijven die niet kwam, vandaag trok een onweersbui pal over mijn hoofd. Om 17 uur, ik zat net op de fiets terug naar huis, ging het helemaal 'los' in Rotterdam. Hoosregen waar mijn regenpak niet tegen bestand was. Drijfnat kwam ik thuis, daar bleek het nauwelijks te hebben geregend. Slechts één millimeter zat er in mijn regenmeter in Capelle aan den IJssel. Die hoosbui was pal over mij heen getrokken om mijn achtertuin te schampen. Soms zit het mee, soms zit het tegen.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Edward » 31-05-2018 00:07

Zestienhoven is ook bijna droog gebleven, terwijl er hier tussen 17:00 en 17:40 24 mm viel.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 31-05-2018 22:14

In Capelle-Schollevaar viel gisteren 15 mm uit die hoosbui. Een paar kilometer van mijn huis. Ik fietste gisteren door die bui langs de Kralingse Plas richting Lage Land, door het Prinsenpark en zo er weer uit. Het ene moment nog slagregens, het volgende moment gingen de hemelsluizen weer dicht. Niet eens meer plassen op straat, hooguit nat plaveisel. Ik was juist als een idioot aan het trappen, omdat ik bang was dat mijn regenmeter zou overlopen. Die ene millimeter was dus wel een teleurstelling.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 21-07-2018 14:06

Voorlopig tel ik mijn zegeningen en geniet van het relatief frisse weer 's morgens. Dat is aangenaam fietsen op weg naar mijn werk. Dit in het vooruitzicht van de hitte die komen gaat.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 26-07-2018 18:51

Nou,ik zet alles vast op een rijtje. Dit jaar tot nog toe heb ik gevoelstemperaturen tot -20 ondergaan (eind februari, begin maart) en vandaag tot +35. Gebeurt niet elk jaar, zo’n groot verloop. Toen we zo stonden te vernikkelen in die ijzige wind heb ik tegen mijn collega’s gezegd dat we daar nog naar terug zouden verlangen. Haast profetische woorden!! Ik heb veel liever felle kou dan hitte. Vanaf dinsdag trekken we op ons werk ons eigen ‘Hitteplan’: we stoppen voordat het kwik echt piekt. Dan is het nog redelijk draaglijk. Je wordt er toch loom van en de arbeidsproductiviteit heeft er duidelijk onder te lijden.
Laatst gewijzigd door Dick op 26-07-2018 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie