Weer moet je beleven.......:-))

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Edward » 20-01-2018 00:34

@Dick om tien over negen of kwart over negen kwam de wind er ineens heel fors in nadat die net even was afgenomen. Een storm is voor mij zeker iets om te beleven, maar gisteren had ik toch echt het gevoel dat ik minder veilig was dan bij storm aan de kust (ondanks dat het dan harder waait). Ook al blijf ik natuurlijk zoveel mogelijk uit de buurt van bomen en ander potentieel rondvliegend puin. Mijn windmeter op het dak ging voor het genoemde tijdstip al even een half uurtje naar 11 m/s (kracht 6), wat weinig voorkomt, ging terug naar 10 m/s en vervolgens kwam er een uurgemiddelde van 12,5 m/s met af en toe ruim 13 m/s gemiddeld (ook kracht 6), die 13 m/s net na tien over negen t/m half tien. Om acht uur was er even een zware windstoot maar tussen tien over negen en half elf kwamen er aanhoudend zware windstoten langs, regelmatig van 85 km/u en eentje van 90 km/u. Onderweg net ten noorden van het Terbregseplein zag ik als grootste schade een bouwhekkencombinatie die helemaal omgevallen was (en een enkele boom die omgevallen was). In Utrecht zag ik vandaag wat meer schade.

Ik las dat het Kralingse Bos werd afgesloten, maar toen dat nodig was om kwart over negen ongeveer denk ik dat het grootste gevaar al gebeurde en mijn algemene beeld is ook dat er niet echt aan voorzorgsmaatregelen wordt gedacht. Er zit veel hysterese in door de vertraging van menselijke reactie op een windvlaag die al geweest is. Het doel van waarschuwingen (zeker oranje en rood) is toch juist dat er voorzichtig wordt gedaan. Helaas blijft de gedachte van mensen "eerst zien, dan geloven".
Laatst gewijzigd door Edward op 20-01-2018 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Het kan vriezen, het kan dooien...

Bericht door Dick » 21-02-2018 19:26

....ik neem, een beetje laf, mijn toevlucht tot mijn 'eigen' topic. Met weermodellen heb ik niets, ik snap ze niet en voel weinig behoefte me erin te verdiepen. Als simpele ziel in deze hanteer ik een eenvoudig principe: hoe extremer de prognose, hoe onwaarschijnlijker de uitkomst. Op het wintertopic is dit echt vloeken in de kerk. Zeker momenteel nu hooggespannen verwachtingen bijna overspannen zijn geworden. Laten we het nuchter beschouwen: tot in het weekend vriest het licht en komt het overdag nog gewoon boven nul. Vervolgens kan het lokaal tot een enkele ijsdag komen. Ik heb al meerdere voorzichtige commentaren gezien en gelezen over wat er daarna gaat gebeuren.
Hoe dan ook: hier in de regio Rotterdam zal het mogelijk hooguit vijf graden vriezen. IJsdagen lijken niet waarschijnlijk. De zon zal hoe dan ook spelbreker zijn bij de ijsaangroei.
Op mijn aanwijzen hebben we een aantal maaiklussen op drassige terreinen uitgesteld in de verwachting van en hoop op dragend ijs. Zolang dat ijs niet dragend is heb je er eerder last dan gemak van. Je trapt er doorheen, zakt er doorheen met je machines; dat is zwoegen en afzien.
Over een week weten we meer. Hopelijk blijk ik het dan mis hebben gehad. Helaas heb ik bij voorbaat de smaak van een dooie mus in mijn mond.
Laatst gewijzigd door Dick op 21-02-2018 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Virtuele vorstperiode...

Bericht door Dick » 24-02-2018 09:05

....zo voelt het voor mij nog momenteel. Eigenlijk zoiets als dat “je de huid van de Russische beer niet moet verkopen voordat deze geschoten is”. Nog steeds is er sprake van tenenkrommend tergend trage treuzelkou. Ook vannacht weer net iets kouder dan de voorgaande nachten, maar vandaag overdag gewoon weer dik in de plus. In mijn beleving is alles wat er in de nachten is aangevroren, overdag gewoon weer afgedooid. Alleen op beschutte plekken heb ik iets een langzame ijsaangroei waargenomen. Voor mij voelt het gewoon nog niet als de aanloop naar een ‘onvervalste’ vorstperiode. Wat de modellen en pluimen vertellen, de prognoses, is in mijn beleving echt ‘virtueel’.
Aan de andere kant is het weer zelf subliem, naar mijn beleving. Ik houd van zo’n schrale oostenwind, ook al moet ik er na werktijd op de fiets (langs ondermeer de Kralingse Plas) tegenin tornen. Met oostenwinden heb ik, fysiek, meer moeite dan met een aanlandige bries. Bij een huiskamerbijeenkomst bij Leen de Koning kaartte een deelnemer die een fervente fietser is dit een keer aan. Hij had dezelfde ervaring als ik: oostenwinden zijn zwaarder om tegenin te trappen dan westenwinden, Leen kwam met een mogelijke verklaring: de luchtdruk. Bij oostenwind hebben we meestal een hogere luchtdruk dan bij westenwind. Een hogere luchtdruk betekent ook meer luchtweerstand. Ik herinner me nog dat weekend in maart 1991 toen in ons land de luchtdruk naar recordlage waarden rond 950 mbar (toen nog) daalde. Er werd toen een kampioenschap in het Thialfstadion in Heerenveen georganiseerd. Er werd verwacht dat er scherpere tijden zouden worden neergezet dankzij die extreem lage luchtdruk. Alsof de schaatsbaan een stukje was opgetild. Er valt natuurlijk nooit echt na te gaan of dat zo werkt.
Hoe dan ook, naar mijn gevoel had ik met die kracht 8 uit westelijke richtingen eerder dit seizoen, op de fiets, niet meer moeite dan met die kracht 4 uit het oosten momenteel. Al met al beleven we een uiterst gevarieerde en boeiend winterseizoen. Met extreem sombere en extreem zonnige periodes. Kurkdroog en kletsnat weer. Een paar stormen, sneeuwdagen, voorjaarsachtige temperaturen en op de valreep nog een koude-periode.
Laatst gewijzigd door Dick op 24-02-2018 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 24-02-2018 20:46

Voor die uitgestelde maaiwerkzaamheden zal maandag nog te vroeg zijn. Maaien over ijs zal op zijn vroegst donderdag kunnen, schat ik in. Belangrijk voor de werkplanning begin volgende week. Ik blijf het onbevredigend vinden dat deze aanloopperiode zo lang duurt. Er is ongetwijfeld een goede verklaring voor maar in mijn (ongetwijfeld romantisch verkleurde) herinnering had je in die goeie ouwe tijd transportkou die in een dag of wat over ons land walsde.
Laatst gewijzigd door Dick op 24-02-2018 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 24-02-2018 23:23

Zo zoetjesaan maak ik me op voor een forse kater. Een koudeperiode verschrompelt tot twee nachtjes matige vorst in het midden van de week, zonder ijsdagen en met een onvervalste, definitieve dooi vanaf vrijdag. Het is een 'doemscenario', hopelijk doemdenken dat zal worden gelogenstraft. Het gaat gewoon veel te traag en ik krijg het gevoel dat de hele boel aan het kantelen is.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 28-02-2018 19:36

Vanmorgen lag er een flinterdun laagje sneeuw. Dat verdampte vandaag. Bij vertrek naar mijn werk om 7 uur was het -6,2 C; het ochtendminimum was op dat moment -6,9. Uiteindelijk zakte het kwik nog naar -7,1.
Op de fiets merkte ik niet veel van de kou. Het waaide nog niet hard en ik had hooguit ziiwind en verder vooral een windje mee. Terug was dat een andere zaak: vol tegen de straffe noordooster tornen, wat vooral langs de Kralingse Plas best pittig was. De zon op mijn snoet maakte de lage gevoelstemperatuur niet goed. Mijn snor begon op te vriezen en dat betekent: matige vorst (weet ik uit ervaring; die snor heb ik al bijna 39 jaar). Bij thuiskomst, ca 17.30, direct op de thermometer gekeken: -5,8 C en een maximum van -3,3 !
De wind was snijdend koud vandaag. Na zonsopkomst klaarde het een tijdje helemaal op. Vervolgens trok het dicht met stratocumulus. Er vlokte in Rotterdam (wijk Nesselande) af en toe nog wat sneeuw uit. In Nesselande maaien we vandaag een deel van een rieteiland in het Rietveldpark. Dat is normaal gesproken een heel gedoe. Met lange ladder vanaf een brug omlaag, wadend naar het eiland. Voor de zekerheid een waadpak aan, want rietvelden zijn berucht om hun gaten en drassige plekken. Vervolgens maaien met bosmaaiers. Het gemaaide riet moet naar de kant, om daar op hopen te worden gestort. Een vrachtwagen voert deze hopen vervolgens af. We gebruiken normaal gesproken een bootje met touwen om gereedschap, mensen en maaisel aan en af te voeren.
Vandaag was dat bootje niet nodig. Het ijs van de brede sloot bleek betrouwbaar en begaanbaar. We konden eroverheen lopen. Het kraakte af en toe en uiteindelijk kwamen er wat scheuren in de ijsvloer. Kraakijs is geen breekijs en juist sterk ijs ‘werkt’. We konden het maaisel direct over het ijs naar de kant schuiven. Een ongehoorde luxe.
Zo’n rietveld is bepaald niet betrouwbaar en blijft plaatselijk slecht begaanbaar, zelfs na langdurige, strenge vorst. Riet isoleert nu eenmaal en is vorstwerend. De drabbige strooisellaag broeit bovendien. Het geheel bevriest daarom moeizaam en ontdooit snel. Je krijgt op zijn best een ijskorst waar je zomaar doorheen kan trappen, om soms tot je knieën weg te zakken. Riet maaien blijft onder (weers)omstandigheden listig en lastig.
Ik trof ook nog een gans op een nest met eieren aan. In deze woonwijk barst het van de ganzen en struikel je vanaf het voorjaar over de nesten in slootkanten en op de eilanden in het park. Inclusief smerige stinkeieren. Gezien het tijdstip en het weer hoopte ik de broeders voor te zijn. Deze gans dacht waarschijnlijk: “wat die keizerpinguins doen kan ik ook: broeden in de vrieskou”. Ik liet daarom te plekke een flink blok riet staan om de gans niet te storen en af te schermen. Het zal vermoedelijk niet veel worden. Al is het maar omdat vossen nu makkelijk over het ijs bij dat nest kunnen komen.
Nesselande is overigens een jonge, kinder- en waterrijke buurt. Er waren wel wat kinderen aan het schaatsen, maar ik had er meer verwacht. Blijkbaar zijn de ouders nog wat huiverig en niet alleen van de kou.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Gerard » 28-02-2018 20:12

Ook in Aalsmeer - alwaar we een meetcabine om luchtkwaliteit te meten verplaatsten - Siberische koude. Het aanleggen van een elektriciteitskabel moest over een slootje gebeuren. Aan de schaduwzijde was het ijs betrouwbaar, aan de zonnige noordwal beslist niet, zo kon ik op afstand beoordelen. De korstste route was via een bruggetje, maar dat was goed afgesloten met hekwerken. Enige remedie was om ter plekke van de brug een stukje over het ijs te gaan om zo het hekwerk te omzeilen en dan de brug op te klimmen: dat scheelde minsten 150 meter omlopen. Het ijs bleek de 85 kilo makkelijk te kunnen dragen. Zo af en toe krokkerde het wat, maar het kwam niet tot substantiële sneeuwval. Gevoelstemperatuur tussen 14 en 15 graden maakte de weerbeleving tijdens de werkzaamheden rondom en boven de meetcabine onvergetelijk. Warme koffie in het nabije gebouw van waar de stroom betrokken werd kwam niets te vroeg: langzaam ontdooien met een hete kop en daarna zat de klus erop.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Edward » 01-03-2018 23:57

Vandaag toch wel een unieke dag. Voor mijn meetreeks was er feitelijk een maartrecord met -7,7 (om kwart voor drie vannacht; gisterenavond overigens nog wel -7,8 voor wat het waard is), tegen -6,8 op 13 maart 2013. Echter, er is ook die vierde dag van maart 2005, toen ik (als 9-jarige) wel een thermometer in de tuin had, die 's ochtends bij vertrek naar school net onder de -12 stond. Natuurlijk was het vanmorgen met een (vrij) krachtige wind een totaal andere en unieke situatie. Je kunt je erop kleden (i.t.t. heel warm weer). Het meest opvallende, op die vijf a tien minuten dat ik het op de fiets uithield zonder hoofdbedekking, is hoe snel m'n oren afkoelden en later zelfs pijnlijk werden. Gelukkig hebben we mutsen, capuchons en andere hoofddeksels om dat te verhelpen. Zonder handschoenen in de wind is ook echt niet uit te houden bij de temperatuur van vanmorgen. Soms is het een comfortoplossing, maar gisteren en vanmorgen totaal niet. Tot zover de weerbeleving bij ons.
Dan nog enkele bijzondere metingen elders (ook al is dit misschien niet het meest geschikte topic ervoor): vanmorgen was het in het Noorse Folldal (gelegen op 700 m, ongeveer op 2/3 van Oslo naar Trondheim en omgeven door wat bergen) een temperatuur van -41,2 om 8 uur, na een minimum van -41,8 en dat liep op naar -14,8 om 14 uur en later -9,6! Vanavond is het weer teruggevallen naar -34 om 23 uur. Het landelijk maartrecord voor Noorwegen staat overigens op -45,1 in Karasjok (ver in het noorden) op 04-03-1888. Overigens heeft het gebied bij Béziers-Montpellier vandaag zeer nat weer gehad (een regio waar dat wel vaker gebeurt) evenals delen van Spanje, doordat de depressies nu Europa vanuit het zuiden bereiken.
Laatst gewijzigd door Edward op 02-03-2018 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 03-03-2018 12:14

]Om nog even na te genieten: poollandschap met ijzige wind in Rotterdam.
Laatst gewijzigd door Dick op 03-03-2018 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 03-03-2018 12:14

Hieronder het juiste linkje
Laatst gewijzigd door Dick op 03-03-2018 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie