Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Bericht door Vincent » 25-12-2013 15:12

Dick schreef:Als ik het goed begrepen heb is het toch ook in Oost-Brabant goed tekeer gegaan tot meer dan 100 km/h ? Deze storm stelde bij 'jullie' toch meer voor dan op 5 december en 28 okober jl.


Dat zal een enkele lokale uitschieter zijn geweest. De 'storm' van gisteren stelde hier namelijk net zo veel (lees: weinig) voor als de voorgaande 2 exemplaren.
Laatst gewijzigd door Vincent op 25-12-2013 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Bericht door Oud-forumlid » 25-12-2013 16:26

Komende vrijdag krijgen we - voorlopig - een laatste storm(pje) langs. Bij Schotland en Ierland zal het wel stevig los gaan, maar hier zal het - denk ik - "flink wind en regen" worden en niet meer dan dat. De depressies draaien aldoor bij Schotland in noordelijke richting weg - ook nu weer.

Voor de kleurcodes van het KNMI haal ik m'n schouders op. Alleen bij "rood" ben ik eventueel geneigd met wat meer aandacht naar het e.e.a. te kijken. Gisterenochtend was het op weg naar m'n werk (Shell in Amsterdam Noord) gewoon "even wat harder doortrappen" op m'n fietsje en niet meer dan dat.

Mazzel & broge, Evert

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Bericht door Gerard » 25-12-2013 17:30

Gistermorgen (24 dec.) ging het hier in Schoorl zodanig tekeer dat het ronduit gevaarlijk was op de open stukken. De rukwinden waren van dien aard dat iedere caravan achter de auto vandaan of ondersteboven getrokken zou zijn. Blijkbaar een flink verschil met weinig verder landinwaarts en in Amsterdam heb je door alle bebouwing sowieso minder last.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Bericht door John » 25-12-2013 18:30

In het geval van windstoten kan bebouwing voor verrassingen zorgen voor met name voetgangers en fietser.
De lucht die met hoge snelheid tegen een hoog gebouw wordt geblazen, moet ergens naar toe.
Vooral in geval van geïsoleerde hoge gebouwen komen er daardoor soms rukwinden voor uit onverwachte hoek en met onverwachte kracht.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Bericht door John » 25-12-2013 18:38

Vul hier je reactie in...
Vincent schreef:
Dick schreef:Als ik het goed begrepen heb is het toch ook in Oost-Brabant goed tekeer gegaan tot meer dan 100 km/h ? Deze storm stelde bij 'jullie' toch meer voor dan op 5 december en 28 okober jl.


Bij Ko valt er altijd al meer regen in de nacht dan overdag en ook de wind waait er 's nachts harder dan overdag.
Zoals Ko en Vincent het weer beleven komt vaak niet overheen met de metingen. Dat is een gegeven. Daar veranderen we niets aan.
Laatst gewijzigd door John op 25-12-2013 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Bericht door Oud-forumlid » 25-12-2013 22:21

Gerard schreef:Gistermorgen (24 dec.) ging het hier in Schoorl zodanig tekeer dat het ronduit gevaarlijk was op de open stukken. De rukwinden waren van dien aard dat iedere caravan achter de auto vandaan of ondersteboven getrokken zou zijn. Blijkbaar een flink verschil met weinig verder landinwaarts en in Amsterdam heb je door alle bebouwing sowieso minder last.


Ik vind het snelle uit doen gaan van die kleurcode alarmen een teken dat dit land een land van wipkippenwatjes en wollen muizen is geworden. Maar mogelijk komt dat doordat mijn referentiekader wat afwijkend is t.o.v. het gemiddelde in Nederland. (Zo ben ik eens in Nepal - in 1985 op de Makalu II - op grote hoogte [±7400 m] dusdanig door de wind dwars gezeten dat ik moeite moest doen om de berg af te dalen(!).)

Verder: Ik zou bij windkracht 6 à 7 (boven land!) niet met een caravan gaan rijden. Zo'n ding blaas je - gelijk een lege kartonnen doos - zó de weg af! En als je dat dan toch doet moet je niet gaan klagen als ie aan gort gaat na een stevige windvlaag. Mensen mogen - wat mij betreft - wat vaker hun eigen grijze celletjes gebruiken. Als ik met m'n fiets een col afdaal (fietsvakanties in Frankrijk) en het waait flink dan pas ik m'n tempo ook aan en ga ik niet meer met 60 à 80 km/h omlaag maar aanzienlijk langzamer.

Mazzel & broge, Evert

PS: Aan de beheerders: Dit was een beetje off topic, dus laat ik het er wat dit onderwerp - de kleurcodes - verder bij. Dat beloof ik.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 25-12-2013 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Bericht door Edward » 25-12-2013 22:51

Evert schreef:Ik vind het snelle uit doen gaan van die kleurcode alarmen een teken dat dit land een land van wipkippenwatjes en wollen muizen is geworden.


Evert schreef:Verder: Ik zou bij windkracht 6 à 7 (boven land!) niet met een caravan gaan rijden. Zo'n ding blaas je - gelijk een lege kartonnen doos - zó de weg af! En als je dat dan toch doet moet je niet gaan klagen als ie aan gort gaat na een stevige windvlaag. Mensen mogen - wat mij betreft - wat vaker hun eigen grijze celletjes gebruiken. Als ik met m'n fiets een col afdaal (fietsvakanties in Frankrijk) en het waait flink dan pas ik m'n tempo ook aan en ga ik niet meer met 60 à 80 km/h omlaag maar aanzienlijk langzamer.


De kleurcodes beginnen bij windstoten van 75 km/u. Dit is natuurlijk niet bijzonder gevaarlijk (er breken alleen takjes af), maar voor bijvoorbeeld jonge kinderen zou de wind een gevaar kunnen vormen bij dergelijke windstoten, zeker als deze onverwacht in een bui voorkomen. Bovendien kan iedereen er last van hebben als iemand onvoorbereid de weg op gaat met een caravan bij windkracht 7 of meer. Voor omstanders is het ook niet fijn als er een caravan over de weg kantelt/op een andere rijstrook of de andere weghelft terechtkomt. In Duitsland worden bij windstoten van vanaf 50 of 60 km/u al waarschuwingen uitgegeven door DWD. Er geldt voor de berggebieden dus vrijwel permanent een code geel. Dit lijkt mij ook wat laag. Code oranje of rood wordt bij ons vrijwel alleen afgegeven bij windstoten van tenminste 120 km/u, anders is dat bij tenminste 100 km/u in de zomer en boven land.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Bericht door Ko » 25-12-2013 23:01

Gerard: als mijn bijdragen op het forum niet serieus genomen worden kan ik voortaan beter m'n mond houden vind je niet? Of misschien wel beter wegblijven. Klinkt alsof ik het allemaal uit m'n duim zuig. Hier hou ik helemaal niet van. Kom dan hier maar eens wonen kun je 't zelf beleven. En nee er lagen geen takken op de weg in mijn woonwijk nee, daar ga ik toch niet over liegen?? Een paar wijken verderop was dat wel het geval, niet hier punt.

Jammer dat je nooit op die foto's hebt gereageerd die ik in januari postte (nog op het oude forum) over dat hier in dit deel van Breda de zon vaker schijnt terwijl elders in de stad vaak de bewolking overheerste, op heel veel data's wat anderen wel beaamden en zagen. Of misschien zag je dat wel maar had je daar ook al zo je vooroordelen over.

John K: die metingen gelden toch ook voor de nacht? Dat verklaart al een hoop. Tevens beslaan die kennelijk een groter gebied dan waar er gemeten wordt. Met andere woorden: plaatselijke afwijkingen worden niet meegerekend.

Verder kan ik alleen maar zeggen ja, het afgelopen halfjaar was het hier veel vaker 's nachts raak met regen storm en zelfs ook mist de laatste paar keren dan overdag toen hier veelvuldig de opklaringen overheersten. Kan er niets meer of minder van maken. In 2011 en 2012 was dit beeld veel minder aan de orde maar in 2013 is dit helaas weer veel vaker voorgekomen, vooral in de laatste zes maanden.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Derde (zware of zeer zware) storm op komst?

Bericht door Vincent » 25-12-2013 23:26

Ja, de afgelopen storm kwam inderdaad midden in de nacht, maar zo zwaar als de storm van 18 januari 2007 was 'ie hier toch echt zeker niet, want dan was ik wel wakker geworden door de wind. :b

EDIT: de storm was hier inderdaad net zo 'zwaar' als die van eind oktober, bekeken qua uurgemiddelde windsnelheid. Niets bijzonders dus, zoals ik al zei. :)

EDIT 2: naar mijn idee was hier ook de storm van 28 februari 2010 zwaarder.
Laatst gewijzigd door Vincent op 26-12-2013 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Kwalificeren tegenover kwantificeren...

Bericht door Dick » 26-12-2013 12:21

....oftewijl beleving tov de 'nuchtere' feiten, cijfers en statistiek. Een klassieker is deze veel gebezigde frase van onze ouders en grootouders: " Vroeger kon je elke winter schaatsen" . " Nee, (o)pa en (o)ma, dat is niet waaaar !" " Wat weet jíj er nou van, je was er toch niet bij!?". Einde discussie.
Onze eerdere ervaringen kleuren onze waarnemingen van het heden. Voor Evert is daarom het hele gedoe rondom weercodes overdreven flauwekul. Helaas is het zo dat in onze overgeorganiseerde welvaartstaat mensen verantwoordelijkheid afschuiven op instellingen en instituten. Als het KNMI slecht zomerweer 'voorspelt' dan zijn de strandtenteigenaren boos, omdat de klanten wegblijven. Zeker als het onverhoopt aan de kust toch zonnig blijkt te zijn. Liefst zouden ze hun ondernemersrisico op 'De Bilt' afwentelen.

Plaats reactie