Wat was voor jou het hoogtepunt/dieptepunt van het weer in 2013? Liefst invullen na 31 december 2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Sebastiaan
Berichten: 12297
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Wat was voor jou het hoogtepunt/dieptepunt van het weer in 2013? Liefst invullen na 31 december 2013

Bericht door Sebastiaan » 08-12-2013 09:28

Ja John, prima topic. Leuk onderwerp!

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Van "Le plein soleil" naar "La douche froide"

Bericht door Dick » 08-12-2013 09:34

Oftewijl van "volop zon" naar "de koude douche", teksten bij het weerbericht van de Parijse versie van de "Metro" op 25 en 26 april respectievelijk. We waren eind april in de Franse hoofdstad en maakten daar een markante koufrontpassage mee. Op de 25e was het 's middags volop zonnig en 27 gr in het centrum. De volgende morgen gaf het kwik bij zon nog 17 gr aan. Toen stak een kille noordenwind op, het raakte betrokken en ging regenen. Ik heb onder de Eiffeltoren in de 'nadrup' gestaan. In de namiddag was het nog maar 12, 's avonds, weer droog, slechts 10 gr. Gelukkig hadden we de weersverwachting op onze i-phone gelezen, anders waren we onvoorbereid op pad gegaan! Wel heel bijzonder om zo'n kou-inval aan de lijve te ervaren en dat in één van de mooiste steden ter wereld. Ik beschouw dit daarom meer als een meteorologisch hoogte- dan dieptepunt :-))
Laatst gewijzigd door Dick op 08-12-2013 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 1292
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: Wat was voor jou het hoogtepunt/dieptepunt van het weer in 2013? Liefst invullen na 31 december 2013

Bericht door Hans » 10-12-2013 19:47

Typisch is de contradictie altijd tussen zomer- en winterliefhebbers, en hun onderlinge (maar ook interne!) verschillen.

Hoogtepunt: voor het eerst sinds jaren weer eens zomer, en ook daadwerkelijk in de kalendertechnische zomer. Daar was ik als hitteaanbidder erg aan toe.

Dieptepunt: het voorjaar, maar dan wel de tweede helft. Maart was lichamelijk een bruut ongemak, maar meteorologisch was deze maand zeker het hoogtepunt van het jaar geweest wanneer er geen zomer in had gezeten.

En verder? Geen hoogte- of dieptepunten op onweergebied. Wat dat betreft was het een vrij tam jachtseizoen. Het mooiste onweer dit jaar was in de herfst. ;-)
We hebben weer de mogelijkheid tot onderschriften. Kijk in je gebruikerspaneel (link rechtsboven) en kies bij Profiel voor wijzig onderschrift.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Wat was voor jou het hoogtepunt/dieptepunt van het weer in 2013? Liefst invullen na 31 december 2013

Bericht door Hans » 12-12-2013 20:52

Hoogtepunten: Eindelijk weer eens een fatsoenlijke zomer en de tornado's van 3 november.
Dieptepunten: De veel te lange winter en de tornado's van 3 november.
Nu denkt iedereen:???
Nou, ik was die zondag op de juiste momenten niet thuis (9 hoog, dus mooi uitzicht). De afknapper van het jaar!!

Hans
Berichten: 1292
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: Wat was voor jou het hoogtepunt/dieptepunt van het weer in 2013? Liefst invullen na 31 december 2013

Bericht door Hans » 13-12-2013 15:21

Hans schreef:
Nou, ik was die zondag op de juiste momenten niet thuis (9 hoog, dus mooi uitzicht). De afknapper van het jaar!!


Och, komt me deels bekend voor. Ik was dat weekend zelf net ook in Holsloot terwijl ik anders in Wageningen zit - op 15 hoog (nou jij weer). ;-)
Maar ook dat hoort bij het leven van een weeramateur. Gelukkig is de kans op mispoes deerlijk te verkleinen door onweerchaser te worden. Biedt in de zomer prima soelaas. Maar ja, wie rekent er dan ook op een tornado-uitbraak in eh... november? Pfff...

Ontopic: vergeten te noemen hoogtepunt was het onweer dat eind juli over het oosten trok. Stroboscooponweer met tropische allure, nog nooit heb ik zoiets eerder gezien. Meestal maken we grappen dat we de krant erbij konden lezen. Bij deze kon het werkelijk, zonder enig opscheppen. Briljant stukje gratis vuurwerk. (Waar kan ik er nog eentje boeken?)
We hebben weer de mogelijkheid tot onderschriften. Kijk in je gebruikerspaneel (link rechtsboven) en kies bij Profiel voor wijzig onderschrift.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wat was voor jou het hoogtepunt/dieptepunt van het weer in 2013? Liefst invullen na 31 december 2013

Bericht door Gerard » 14-12-2013 14:01

Op 31 december kan ik zeggen wat voor mij het hoogtepunt dit jaar was, er kan nog iets onverwachts gebeuren na de kerst.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Wat was voor jou het hoogtepunt/dieptepunt van het weer in 2013? Liefst invullen na 31 december 2013

Bericht door Oud-forumlid » 14-12-2013 14:59

Inderdaad nog 17 dagen en dan zit 2013 er weer op. Maar voorlopig geen winter in zicht. Zelfs geen speldenprik. Niks noppes nada lijkt mij sterk dat na de kerst plots de winter binnen valt,al hoop ik daar wel op, en ja hoop doet leven.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Wat was voor jou het hoogtepunt/dieptepunt van het weer in 2013? Liefst invullen na 31 december 2013

Bericht door Karel » 14-12-2013 18:05

Hoogtepunt is de Sudden Stratospheric Warming in januari en het langdurige effect op Nederland.
Dieptepunt waren de ontwikkelingen in de algemene circulatie na 18 november. Daar kwam het oplopen van een gevaarlijke bacterie en bijbehorende longontsteking bij.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Wat was voor jou het hoogtepunt/dieptepunt van het weer in 2013? Liefst invullen na 31 december 2013

Bericht door Oud-forumlid » 15-12-2013 18:18

Karel ik snap het even niet allemaal wat je schrijft? Bacterie,longontsteking?

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Kleine rectificatie.

Bericht door Dick » 15-12-2013 20:40

Heb nog eens teruggebladerd naar afgelopen januari en ben tot de conclusie gekomen dat mijn herinnering toch negatief gekleurd is. De minima vielen hier wat tegen, maar ik registreerde toch 11 ijsdagen op rij. Beslist een winterse periode die meetelt.

Plaats reactie