Elfstedentocht: welke weekdagen het meest een tocht. Overzicht alle verreden tochten.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Karel
Berichten: 3194
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Elfstedentocht: welke weekdagen het meest een tocht. Overzicht alle verreden tochten.

Bericht door Karel » 26-11-2013 12:13

Dick schreef:In 1987 viel gewoon de dooi in, wat eerder dan oorspronkelijk gedacht. Als ik me goed herinner was er in eerste instantie een datum geprikt. Op de desbetreffende dag was het ook in Leeuwarden ruim boven nul. Om een of andere reden blijft het gerucht dat Friesland in '87 "Elfstedenmoe" was maar rondzingen.


Er werd gewoon geen datum geprikt. Het verslag van John Bernard, indertijd adviseur van de Elfsteden, over de bijeenkomst waarin het besluit viel is tekenend: Door de wind was op de noordelijke route te veel stof op het ijs gekomen. Men had er gewoon geen zin in. Drie keer is te veel.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Elfstedentocht: welke weekdagen het meest een tocht. Overzicht alle verreden tochten.

Bericht door Oud-forumlid » 26-11-2013 16:42

Zou je denken Karel? Ze gaan toch niet een tocht af lassen omdat het anders "te veel " word? Kijk afgelopen winter kon het gewoon niet dan waren er zeker mensen verdronken. Dat is tenminste een goede reden. Maar toch denk ik dat de tocht der tochten komende winter verreden gaat worden... Bron? Nee die heb ik niet wel een soort voorgevoel. Net trouwens als een witte kerst en een witte oudejaarswisseling....

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Elfstedentocht: welke weekdagen het meest een tocht. Overzicht alle verreden tochten.

Bericht door Richard » 26-11-2013 17:27

John schreef:Maar toch denk ik dat de tocht der tochten komende winter verreden gaat worden... Bron ? Nee die heb ik niet wel een soort voorgevoel. Net trouwens als een witte Kerst en een witte oudejaarswisseling....


Ik heb hetzelfde, alleen noem ik het geen voorgevoel, maar wensdroom. ;-)
Wat voorgevoel betreft voel ik precies het tegenovergestelde, dus niets van dat al deze winter helaas. :-(

Van die 3 dingen die jij noemt geef ik de witte Kerst nog de grootste kans overigens.
Laatst gewijzigd door Richard op 26-11-2013 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Elfstedentocht: welke weekdagen het meest een tocht. Overzicht alle verreden tochten.

Bericht door Jaap » 26-11-2013 17:47

Ik heb in Friesland gewoond, tussen 1992 en 1997. Ik heb van meerdere betrouwbare zijden altijd begrepen, dat het in 1987 weertechnisch gezien weer had gekund en dat zou uniek zijn: 3 achter elkaar. Maar ze hadden er inderdaad niet zo veel zin in, en daarom werden allerlei redenen bedacht, om het niet te laten plaatsvinden. Waarom niet? In 1986 was het echt een chaos, vooral veroorzaakt door onbeschoft publiek (veelal van buiten Friesland) en ook zich zeer slecht gedragende media-mensen. Er was voor duizenden guldens schade bij particulieren: tuintjes, schuurtjes en andere eigendommen, grenzend aan de route werden totaal vernield. Ook op andere manieren was het chaotisch door de zeer grote aantallen deelnemers, kijkers en persmensen. In 1997 had men er wel weer vertrouwen in. Komende winter? In mijn winterprognose zit wel een portie kou in de eerste helft van de winter, maar niet zo streng, dat dat mogelijk is. Maar het is slechts een prognose....... Voorbeelden genoeg, dat het anders kan gaan. In 1984 waren er veel prognoses van een komende zachte winter en ziedaar, de tocht kwam er, hoewel op een zeer late datum. En in 1986 op een nog latere datum.

Ko
Berichten: 5935
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Elfstedentocht: welke weekdagen het meest een tocht. Overzicht alle verreden tochten.

Bericht door Ko » 26-11-2013 18:47

En zo blijkt dat het nooit te voorspellen is, dat lijkt me nou wel duidelijk. Aan de hand van afgelopen maanden is een seizoen gewoon vrijwel onmogelijk van tevoren aan te kondigen, zowel winter als zomer.

Dan hadden ze in 1987 toch wel een andere visie dan in de jaren 40 vorige eeuw, toen er wel drie achter elkaar kwamen van 1940 t/m 1942. Kennelijk zat de mensheid toen nog anders in elkaar en hebben ze zich met de tocht van 1941 wel gedragen, zodat er een jaar later nog eentje kwam.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7870
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Elfstedentocht: welke weekdagen het meest een tocht. Overzicht alle verreden tochten.

Bericht door John » 27-11-2013 11:55

Vul hier je reactie in...
Ko schreef:

Dan hadden ze in 1987 toch wel een andere visie dan in de jaren 40 vorige eeuw, toen er wel drie achter elkaar kwamen van 1940 t/m 1942. Kennelijk zat de mensheid toen nog anders in elkaar en hebben ze zich met de tocht van 1941 wel gedragen, zodat er een jaar later nog eentje kwam.


Een wereld van verschil natuurlijk de jaren veertig of de jaren tachtig: zowel in aantallen mensen, als misdragend gedrag.

In de tegenwoordige tijd moet de Elfstedentocht toch ook een magisch karakter houden. Dan helpt het als de tocht bijvoorbeeld slechts een op 20 jaar kan worden gereden.

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Nooit op zondag

Bericht door Bart » 27-11-2013 18:57

Het feit dat de tocht nooit op zondag is gereden heeft een religieuze reden: op zondag kan er geen tocht georganiseerd worden vond men. Misschien is het daarom ook nooit op maandag georganiseerd, het inschrijven moet immers een dag van te voren gebeuren.

Als ik het goed begrijp zal een toekomstige tocht wel op zondag georganiseerd kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Bart op 27-11-2013 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Elfstedentocht: welke weekdagen het meest een tocht. Overzicht alle verreden tochten.

Bericht door Dick » 28-11-2013 23:26

Merkwaardig genoeg worden al sinds jaar en dag voetbalwedstrijden op zondag georganiseerd en volop andere culturele en muziek-evenementen. Blijkbaar gelden voor de Elfstedentocht (nog) andere normen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Elfstedentocht: welke weekdagen het meest een tocht. Overzicht alle verreden tochten.

Bericht door Gerard » 29-11-2013 01:35

Per ongeluk tweemaal gedrukt blijkbaar.
Laatst gewijzigd door Gerard op 29-11-2013 01:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Elfstedentocht: welke weekdagen het meest een tocht. Overzicht alle verreden tochten.

Bericht door Gerard » 29-11-2013 01:38

Bart schreef:Het feit dat de tocht nooit op zondag is gereden heeft een religieuze reden: op zondag kan er geen tocht georganiseerd worden vond men. Misschien is het daarom ook nooit op maandag georganiseerd, het inschrijven moet immers een dag van te voren gebeuren.

Als ik het goed begrijp zal een toekomstige tocht wel op zondag georganiseerd kunnen worden.


Ik denk dat je bedoelt "op zondag gehouden". De organisatie strekt zich uit over een periode van weken vóór de dag zelf.

Plaats reactie