Stratosfeer en de invloed op ons weer

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

minor warming

Bericht door Paul » 09-01-2015 20:55

Nog even een opmerking over de minor warming van de achtste januari.

Afbeelding

Het was een zeer substantiële opwarming (zie ook de grafiek die Karel plaatste). Maar hij bracht geen omkering van het windveld.

Afbeelding


Ik krijg de indruk dat dit veroorzaakt wordt door de extreem lage troposferische geo's in het gebied van de opwarming.

Afbeelding

Om een major ssw te krijgen heb je ook een zekere mate van verstoring van de troposferische polar vortex nodig, zeker onder het gebied van de opwarming.

Is dit correct?

NB: nieuwe update van Cohen: http://www.aer.com/science-research/climate-weather/arctic-oscillation
Laatst gewijzigd door Paul op 09-01-2015 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer en de invloed op ons weer

Bericht door Paul » 10-01-2015 15:26

Paul schreef:
Is dit correct?



Een paar antwoorden ontving ik op https://forum.netweather.tv/topic/81567-stratosphere-temperature-watch-20142015/page-61.

De discrepantie tussen de stratosferische temperaturen en wind kan stratosferisch verklaard worden.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer en de invloed op ons weer

Bericht door Sebastiaan » 11-01-2015 09:37

Ik had het idee dat Recretos jouw vraag niet begreep. Maar Chio wel. Want inderdaad best apart met zo'n temperatuurstijging en zo'n weinig ogenschijnlijk effect.

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer en de invloed op ons weer

Bericht door Paul » 11-01-2015 10:54

Sebastiaan schreef:Ik had het idee dat Recretos jouw vraag niet begreep. Maar Chio wel. Want inderdaad best apart met zo'n temperatuurstijging en zo'n weinig ogenschijnlijk effect.


Ja, hij heeft hem niet begrepen. In mijn antwoord hem ik heb nog willen prikkelen, maar hij pakte het niet op.
De animatie maakt wel veel duidelijk.

http://www.pa.op.dlr.de/arctic/ecmwf.php?im=1

Nog steeds blijf ik met de kwestie zitten of de hoogte van de drukvlakken in de troposfeer effect heeft op de hoogte van de drukvlakken in de stratosfeer. Het lijkt me toch van wel. Als je puur theoretisch boven een groot gebied een vacuüm zou kunnen creëren, zou de luchtdruk dalen. De drukvlakken erboven zouden dan ook omlaag getrokken worden, denk in de praktijk maar aan een tropische cycloon of een tornado. Zo beschouwd (Ik denk nu aan het koudereservoir boven Noord-Canada en de eraan gekoppelde lagere drukvlakken) kan het troposferische drukpatroon in bepaalde gevallen het ontstaan van een ssw bemoeilijken, zo niet voorkomen.

Die kwestie is in netweather niet uit de verf gekomen.
Laatst gewijzigd door Paul op 11-01-2015 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.


Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer en de invloed op ons weer

Bericht door Sebastiaan » 12-01-2015 11:00

Afbeelding

EC is aardig bijgetrokken, ging deze eerst nog voor de circle of death, nu bereikt het zelfs met een redelijke amplitude fase 8. Gaan we noordelijke blokkades zien bij EC?

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer en de invloed op ons weer

Bericht door Sebastiaan » 13-01-2015 13:55

Nog niet gezegd, en EC komt zowaar met noordelijke blokkades. Qua MJO komt EC zowaar met de 'beste' run van de modellen. Interessante tijden.
Afbeelding

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Stratosfeer en de invloed op ons weer

Bericht door Karel » 13-01-2015 15:06

Voor Europa extra interessante tweede helft van januari is in de maak met ook de MJO in de goede fase. Drie weken wachten is bijna voorbij. De anticyclonale rug op de Atlantische Oceaan is al op 120 u in de gehele ECMWF-Eps zichtbaar richting Noordpool. Blijft het daar dan warm genoeg?. Afwachten hoe afgesnoerd de poolvortexen blijven en de westcirculatie werkelijk op een laag genoeg niveau gaat komen. De stratosfeer ziet er rustig genoeg uit.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Stratosfeer en de invloed op ons weer

Bericht door Adrie » 13-01-2015 21:36

Vul hier je reactie in...
Paul schreef:
Sebastiaan schreef:Ik had het idee dat Recretos jouw vraag niet begreep. Maar Chio wel. Want inderdaad best apart met zo'n temperatuurstijging en zo'n weinig ogenschijnlijk effect.


Ja, hij heeft hem niet begrepen. In mijn antwoord hem ik heb nog willen prikkelen, maar hij pakte het niet op.
De animatie maakt wel veel duidelijk.

http://www.pa.op.dlr.de/arctic/ecmwf.php?im=1

Nog steeds blijf ik met de kwestie zitten of de hoogte van de drukvlakken in de troposfeer effect heeft op de hoogte van de drukvlakken in de stratosfeer. Het lijkt me toch van wel. Als je puur theoretisch boven een groot gebied een vacuüm zou kunnen creëren, zou de luchtdruk dalen. De drukvlakken erboven zouden dan ook omlaag getrokken worden, denk in de praktijk maar aan een tropische cycloon of een tornado. Zo beschouwd (Ik denk nu aan het koudereservoir boven Noord-Canada en de eraan gekoppelde lagere drukvlakken) kan het troposferische drukpatroon in bepaalde gevallen het ontstaan van een ssw bemoeilijken, zo niet voorkomen.

Die kwestie is in netweather niet uit de verf gekomen.


Natuurlijk, dat is zeer eenvoudig en overduidelijk. De hoogte van een willekeurig drukvlak in de stratosfeer is de hoogte van de tropopauze + de dikte van de laag tussen de tropopauze en dat bewuste drukvlak. De dikte is recht evenredig met de gemiddelde temperatuur in die laag (gaswet). De dynamica van de stratosfeer gedraagt zich wat anders dan die van de troposfeer omdat de temperatuuropbouw in de stratosfeer stabiel (daar staat dat stratos voor) is. Bij die SSW's neemt de dikte sterk toe, en dus komen de drukvlakken in de stratosfeer veel hoger te liggen. En omdat de wind zich gewoon aan het geostrofisch evenwicht houdt, neemt de zonale component sterk af of wordt zelfs negatief.
Laatst gewijzigd door Adrie op 13-01-2015 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer en de invloed op ons weer

Bericht door Sebastiaan » 14-01-2015 08:58

De verschillende modellen lijken fase 8 niet echt te bereiken, een gemiste kans.

Plaats reactie