Winter 2014

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Winter 2014

Bericht door Adwin » 12-10-2013 13:26

Jaap schreef:En ook hier was toen de correlatie vroege winter/ rest van de winter zacht aardig zichtbaar. Alleen in febr. '94 een vorstperiode, die op zich niet streng was, maar er kon op ijsbanen wel even geschaatst worden.

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Winter 2014

Bericht door Adwin » 12-10-2013 13:30

Jaap schreef:En ook hier was toen de correlatie vroege winter/ rest van de winter zacht aardig zichtbaar. Alleen in febr. '94 een vorstperiode, die op zich niet streng was, maar er kon op ijsbanen wel even geschaatst worden.

Nou, de koudste nov ooit werd gevolgd door de winter van 1740.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Winter 2014

Bericht door Oud-forumlid » 12-10-2013 14:08

Ja en één van de koudste oktobermaanden van de 20e Eeuw werd gevolgd door de zachtste decembermaand van de 20e Eeuw. En de zachtste winter tot dan toe van de 20e Eeuw. Ik heb het dan over winterseizoen 1974-1975. Zowel in de afgelopen septembermaand als in deze lopende oktobermaand zijn er momenten geweest dat er situaties waren in de luchtdrukverdeling die mij terug deden denken aan september en oktober 1974. De vergelijking geldt zeker niet over de gehele linie, maar toch.... We zullen het toch niet beleven, dat we een superzachte winter krijgen, terwijl aller ogen gericht zijn op ontwikkelingen die ons voor het zesde achtereenvolgende winterseizoen op schaatsen moeten helpen. Toch?!
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 13-10-2013 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2014

Bericht door Ko » 12-10-2013 14:32

De extremen zijn gewoon fors toegenomen met grotere contrasten. Daardoor is het leuk om terug te kijken in het verleden wat maanden en seizoenen deden maar totaal nietszeggend meer voor de toekomst. Het is erop of eronder, alle maanden van het jaar. Zo loop je 's winters onderhand met een dun jasje in de regen bij +14 graden zoals het tijdvak 15 december 2012 - 15 januari 2013 en zo met een dikke winterjas in de sneeuw bij overdag -5 graden.

Oktober en november geven geen indicatie voor de daaropvolgende winter, vroeger niet nu niet en in de toekomst niet. Dat gaat al eeuwen z'n eigen gang. Daarover filosoferen kan maar het is eigenlijk nutteloos, heeft m'n recente onderzoek uitgewezen. Alleen een koude oktober was statistisch gezien net wat gunstiger gezien er in het verleden vaker een koude/strenge winter op volgde dan wanneer oktober normaal of zacht verloopt. Verder is en blijft het afwachten.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2014

Bericht door Jaap » 12-10-2013 15:25

Teruggaan naar een ver verleden, zoals hierboven 1740, is geschiedkundig interessant, maar voor de tegenwoordige weersituatie niet meer relevant. Mijn zoektocht naar correlaties betreft de tijd van mijn leven, dus na 1945. En dan blijf ik stug volhouden, dat er meer dan een nul-correlatie is tussen de luchtdrukschommelingen in okt./begin nov. en de daarop volgende drie wintermaanden. En dan heb ik het dus over luchtdruk. Een winter met veel hogedruk hoeft nog niet koud te zijn, (maar de kans daarop is wel groter), maar dat is afhankelijk van de ligging. Kom me ook niet aan met het verhaal, dat extreme situaties zich voordoen na de temperatuursprong van 1988. Ik noem het zeer warme jaar 1975, met toch vroege kou in oktober, met sneeuw zelfs. Na de hete zomer van 2003 sneeuwde het ook al in oktober. Ik herinner mij de vroege kou van begin november 1980, ook nog de vroege kou van begin nov. 1966. Schaatsen in nov. 1965 en nov. 1993. Extreme droogte in de zomers van 1976 en 1959. In 1959 ook curieus: plaatselijk 12 dagen mist achtereen met 's nachts matige vorst in februari. We konden toen ook schaatsen. Toen de zon doorbrak was er een indrukwekkende rijpvorming op de bomen, waardoor prachtige plaatjes geschoten werden. In heel 1959 dus overmatig veel hogedruk in onze omgeving. Ik noemde maar een paar vreemde dingen. Er zijn er nog meer. Daarom ben ik niet zo snel met de term klimaatverandering voor W.Europa. Liever klimaatschommeling. De tijd zal het leren, of er echt een klimaatverandering is opgetreden. Voorlopig houd ik het op een grotere kans op een paar koude winters achter elkaar, juist door de opwarming van het gebied rond Groenland en de Noordpool.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2014

Bericht door Ko » 13-10-2013 15:16

Ik ben ook wel van mening dat de zeer warme jaren 1988 - 2007 meer een klimaatschommeling waren. Want 2008 en 2009 scoorden hier ruim 9 graden en 2010 was zelfs weer een onvervalst koud jaar. Alleen 2011 zat weer even ruim in de 10 graden maar 2012 weer ruim in de 9 graden. En 2013 zal zelfs nog wat kouder uitvallen dankzij het eerste halfjaar, misschien wel net als 2010 een KOUD jaar mits de laatste maanden willen meewerken.

Moest destijds al lachen om de term temperatuursprong en de vele filosofien over ons toekomstige klimaat. Die worden allemaal met hun gezicht op de werkelijkheid gedrukt. Niks is zeker namelijk! Sinds 2007 zie ik hier in mijn regio een afname van zomerhitte en hittegolven vergeleken met de vele warme zomers tot en met 2006. Sinds 2009 kan het weer langdurig vriezen en sneeuwen in Nederland, tevens kouderecords zoals mei 2010 en ga zo maar door.

Om ontopic te blijven: als winter 2014 en de komende jaren ook winters blijven kan het wintergemiddelde over de nieuwe normaal straks weer wat zakken dankzij het tijdvak waar we nu in zitten. Onder het motto: terug naar de basis met vaker winterweer, gewoon zoals het hoort als ik voor mezelf mag spreken.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2014

Bericht door John » 13-10-2013 17:54

Dat bijvoorbeeld de gemiddelde wintertemperatuur over de nieuwe normaal is gezakt kan zijn, is best aannemelijk.
Het is bekend dat de opwarming in Nederland in de laatste decennia sneller is gegaan dan de gemiddelde verwachting.
We kenden een versnelde opwarming mede door veel warmte transport vanaf het midden van zuiden van de oceaan in wintermaanden en maart.
Andere drukpatronen leiden tot gewijzigde aanvoer en daarmee normalisatie van de opwarming in Nederland tov het wereldgemiddelde. Opwarming is daarmee niet ten einde hoor Ko, alleen minder opvallend doorzettend in Nederland. We hadden als het ware een te grote sprong al gemaakt.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Temperatuursprong

Bericht door Dick » 13-10-2013 18:23

Vanaf 1988 duidelijk, maar vervolgens niet volcontinu stijgend. Pas op de plaats, min of meer in 1991 en '93, waarna 1996 uitgesproken koud verliep. Vervolgens de Elfstedenwinter van 1997 met die uitzonderlijke overgang naar een extreem zachte februarimaand. Daarna werd de draad van warmterecords moeiteloos opgepikt en voortgezet tot 2008 of zo. En vanaf daar lijkt het alle kanten op te gaan. Hittegolven in de zomer zijn niet meer 'vanzelfsprekend', Koning Winter toont opeens zijn tanden weer, maar weet alleen in '09/'10 zijn stempel op het hele seizoen te drukken. We raken een beetje gewend aan winterse perikelen in een gemiddeld milde winter. En wat mij betreft slaat 2013 vooralsnog alles wat uitspattingen betreft.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Kort en goed...

Bericht door Dick » 13-10-2013 19:20

....om terug te keren op de topic. Volgens mij hebben de afgelopen winters wel overtuigend aangetoond dat het kan vriezen of kan dooien. Wie weet krijgen we een echte storm, of wordt het weer een suffe, zachte, saaie winter. Krijgen we toch een ouderwetse horrorwinter. Of opnieuw een exemplaar met stevige winterse speldeprikken bij een gemiddeld mild verloop.
Ik heb in ieder geval afgeleerd de winter al eind januari af te schrijven, hoe zacht het dan toe ook geweest mag zijn.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2014

Bericht door Oud-forumlid » 14-10-2013 11:29

Ko schreef:Ik ben ook wel van mening dat de zeer warme jaren 1988 - 2007 meer een klimaatschommeling waren. Want 2008 en 2009 scoorden hier ruim 9 graden en 2010 was zelfs weer een onvervalst koud jaar. Alleen 2011 zat weer even ruim in de 10 graden maar 2012 weer ruim in de 9 graden. En 2013 zal zelfs nog wat kouder uitvallen dankzij het eerste halfjaar, misschien wel net als 2010 een KOUD jaar mits de laatste maanden willen meewerken.

Moest destijds al lachen om de term temperatuursprong en de vele filosofien over ons toekomstige klimaat. Die worden allemaal met hun gezicht op de werkelijkheid gedrukt. Niks is zeker namelijk! Sinds 2007 zie ik hier in mijn regio een afname van zomerhitte en hittegolven vergeleken met de vele warme zomers tot en met 2006. Sinds 2009 kan het weer langdurig vriezen en sneeuwen in Nederland, tevens kouderecords zoals mei 2010 en ga zo maar door.


2010 was natuurlijk geen 'onververvalst koud jaar'. Hij was bijna normaal sinds 1900 gerekend.
Er bestaan, buiten deze eeuw, geen decennia waar het koudste jaar nog 9+ was.
Er bestaan ook geen decennia, buiten deze eeuw, waarvan de koudste winter: normaal was.

"Die worden allemaal met hun gezicht op de werkelijkheid gedrukt."
Nou nee. Wij zijn gewoon wel bij.

Plaats reactie