Winter 2014

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2014

Bericht door Sebastiaan » 23-09-2013 08:26

Richard schreef:
Dick schreef:Alleen hóef ik helemaal niet in september al te weten of er in februari geschaatst kan worden.


Ik zou het echt vreselijk vinden om in september al te weten dat er in de daaropvolgende winter NIET geschaatst kan worden.
Terzijde : ik ben al aan het aftellen. De ijsbaan gaat over 8 nachtjes slapen alweer open. ;-)


Door veel ten veel sneeuw op het ijs?

Het is idd. fijn om niet te weten wat het weer gaat brengen.

Winterweer in Nl is vrijwel altijd precair. En het lijkt mij erg lastig om te voorspellen. Een dag met leuke aanvoer van CA, en vervolgens een Eurohoog kan een leuke periode met vorstig weer opleveren. Terwijl een Eurohoog met instroom van zachte lucht zorgt voor weinig bijzondere temperaturen.

Het zou al heel wat zijn als 'ze' met enige zekerheid de NAO zouden kunnen bepalen. Dus bijv. in de winter van 2014 is met 75% zekerheid te zeggen dat de NAO negatief wordt. Hoe vervolgens een en ander valt lijkt me nog erg ver van mijn bed show.

Het onderzoek naar seizoensverwachtingen is fascinerend en in dat opzicht dan ook niet eens met A3 (zo lees ik het) dat je er in feite geen aandacht aan dient te besteden. Al eeuwen lang is de mens benieuwd wat het weer gaat brengen m.n. in de winter. Een fascinatie die zich niet laat wegmoffelen. Tegelijkertijd wel belangrijk om te weten dat seizoensverwachtingen niet die betrouwbaarheid hebben die je wellicht zou willen, in dat opzicht kan ik me wel vinden in A3s opmerking.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 23-09-2013 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2014

Bericht door John » 23-09-2013 11:16

Die analyse omtent Eurohoog en de luchtsoort die tevoren instroomt, spreekt mij zeer aan.
Al eerder schreef ik dat de opeenvolging van stromingsptatronen in de winter minstens zoveel belang heeft als het stromingspatroon zelf.
Een simpele week met een hogedrukverbinding tussen een Atlantisch en een Russsich hoog kan leiden tot aanhoudend vriesweer in Nederland met behoud van eventueel sneeuwdek en dus puur winters weer, het kan ook kwakkelend weer beteken, maar ook vrij zacht en druilerig Atlantisch weer.
Vooral bij een stilstandfase in de winter is de vooraf ingestroomde luchtsoort heel bepalend voor het weerbeeld.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2014

Bericht door Sebastiaan » 23-09-2013 12:59

Ja, daaruit concludeer ik. Zelfs als de modellen de stromingspatronen redelijk kunnen voorspellen, dan hou je voor onze streek nog een grote onzekerheid.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2014

Bericht door John » 23-09-2013 18:04

Zo lang de polaire straalstroom vooral tussen 60 en 40 NB actief blijft, zal de onzekerheid blijven.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2014

Bericht door Jaap » 24-09-2013 22:31

Ik ben het helemaal met A3 eens, zie ook het andere wintertopic. Jammer, dat er nu al gediscussieerd wordt over de winter, en nog wel in 2 topics. Net zoals die pepernoten die eind augustus al in sommige supermarkten liggen. Allemaal zinloze sfeervervalsing. Maandvoorspellingen kunnen wel een aardige discussie opleveren, en dat dan halverwege de vorige maand. Voor de rest is het dobbelstenen gooien. Soms heb je dan een treffer. Maar 3x achter elkaar??? Ik ga na 1 nov. me weer verdiepen in winterprognoses en geef er dan zelf ook één. Soms klopt het aardig, zoals afgelopen winter, soms niet. In Nederland is het weer zeer onvoorspelbaar. Na 10 dagen geldt dit al.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2014

Bericht door Sebastiaan » 25-09-2013 09:16

Ik denk dat iedereen het wel eens is met A3; dat seizoensverwachtingen voor onze streek weinig zeggend zijn.

Maar als je het breder ziet, dan is het proberen te begrijpen wat voor weer het wordt (zonder daarbij pretenties te hebben!) in de komende maanden, een fascinerende, uitdagende, intellectuele uitdaging, die in ieder geval mij op een andere manier laat kijken naar weer en klimaat. Het subtiele samenspel van allerlei factoren, de wetenschappelijke progressie die elk jaar gemaakt wordt, het spel van het zoeken naar aanwijzingen is niet alleen leuk, maar verrijkt ook mijn kennis op het gebied van het weer en vergroot mijn bewondering voor de natuur. In dat opzicht is nieuwsgierigheid & verwondering ook een belangrijke drijvende kracht. Dus het is niet zozeer een resultaatgericht (kloppende seizoensverwachting) maar meer een procesgericht activiteit.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 25-09-2013 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2014

Bericht door John » 25-09-2013 09:49

In bovenstaande beschrijving kan ik je volgen en kan ik met je meegaan.
Hoewel ik het wat minder intensief volg dan Karel en jij. Ik ben telkens blij met jullie bijdragen.

De laatste jaren ben ik in elk geval al meer geboeid geraakt door samenhangende factoren tussen de stratosfeer boven het poolgebied en het algemene stromingsbeeld boven Europa en aangrenzende oceaan.
Laatst gewijzigd door John op 25-09-2013 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Nieuwsgierig.

Bericht door Dick » 25-09-2013 10:04

Volg uitsluitend via de bijdragen van Karel en Sebastiaan op het forum allerlei interessante ontwikkelingen op het gebied van SSW, NSA en sneeuw- op ijsbedekking op het Noordelijk Halfrond. Kan zelf helaas geen weerkaarten 'lezen', laat staat er verwachtingen uit distilleren. Vind het wel uiterst fascinerend.
Ik kan me wel voorstellen, dat je vanuit de ontwikkelingen in grote lijnen een seizoensontwikkeling kan schetsen. Alleen zie ik geregeld kaartjes verschijnen met bijvoorbeeld de luchtdrukverdeling op een specifieke DATUM , maanden van tevoren. En dat gaat er bij mij, alhoewel leek, toch echt niet in !
Laatst gewijzigd door Dick op 25-09-2013 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2014

Bericht door Karel » 25-09-2013 11:51

Dick Bravenboer schreef:
"Ik kan me wel voorstellen, dat je vanuit de ontwikkelingen in grote lijnen een seizoensontwikkeling kan schetsen. Alleen zie ik geregeld kaartjes verschijnen met bijvoorbeeld de luchtdrukverdeling op een specifieke DATUM , maanden van tevoren. En dat gaat er bij mij, alhoewel leek, toch echt niet in !"

Dat laatste is volkomen terecht. Met dezelfde modellen zijn op dezelfde datum vele verschillende kaartjes te produceren met een iets een gewijzigde begintoestand.
In de atmosfeer is sprake van een turbulente stroming met veel energie inhoud dat leidt tot het bekende feit dat kleine oorzaken grote gevolgen kunnen hebben in de atmosfeer. Wel is het zo dat bepaalde randvoorwaarden als bijvoorbeeld zeewatertemperaturen op de duur de turbulente atmosfeer naar bepaalde voorkeursoplossingen sturen. Er blijkt weer- en klimaatvoorspelling mogelijk te zijn op verschillende tijdschalen.
Er wordt veel meteorologisch onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor maatschappelijke toepassingen ( bijvoorbeeld waterhuishouding, energie) en op de zeer lange termijn door middel van het IPCC.
De mogelijkheden en perspectieven de termijn van weken tot zelfs honderd jaar zijn bijvoorbeeld in het "Review Article :The potential for skill across the range of the seamless weather-climate prediction problem: a stimulus for our science∗ Brian Hoskins"http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/qj.1991/pdf
Laatst gewijzigd door Karel op 25-09-2013 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2014

Bericht door Sebastiaan » 25-09-2013 12:08

http://www.omropfryslan.nl/nijs/kalde-winter-mei-natueriis Het orakel heeft gesproken. We krije in te kâlde winter en we kinne reedride op natueriis. Dat is de earste foarsichtige konklúzje fan waarman Piet Paulusma nei oanlieding fan de earste kompjûtermodellen mei in winterferwachting. Letter dizze wike komt Paulusma mei mear ynformaasje oer de kommende winter. Ein november sil er de definitive winterferwachting bekend meitsje.

Plaats reactie