Winter 2014

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Winter 2014

Bericht door Vincent » 19-09-2013 22:34

Aangezien het warme seizoen van 2013 nu toch echt definitief voorbij lijkt, open ik dit topic maar alvast (het jaarlijkse grote winter-discussietopic). ;)

Ikzelf hoop iig. niet op een herhaling van het vorige winterseizoen: één mooi winterdagje op ik weet niet hoeveel in mijn ogen compleet verloren dagen. Verder heb ik echt zin in eindelijk eens een èchte storm. Maar goed, het zal wel weer neerkomen op afwachten (en ik kijk eigenlijk ook al uit naar het voorjaar (mits het geen absoluut drama zoals dit jaar wordt), maar dat is een heel ander verhaal ;) ).
Laatst gewijzigd door Vincent op 19-09-2013 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Re: Winter 2014

Bericht door Bart » 19-09-2013 23:23

Toch was de afgelopen winter niet verkeerd, als je kijkt naar het aantal dagen met sneeuw en ijs (ik blijf een schaatsliefhebber!). In het midden en westen ook nog een paar zonnige winterse dagen.

http://www.logboekweer.nl/maand/2013/DeBilt_Januari_2013.pdf

Alleen februari tot begin april werd het saai met die steeds weer terugkerende net-niet vorstperiodes; wat dan wel weer bijzondere situaties opleverde vanwege de late kou.

Sinds 2008-2009 hebben we elke winter wel één of meerdere vorstperiodes gehad waarin er geschaatst kon worden. Na alle zachte winters daarvoor had ik daar niet op durven hopen. Door de jaren heen is een soort van clustering te zien van koude en zachte winters. Maar wat dat zegt over de komende winter ...?

http://www.logboekweer.nl/Temperatuur/DeBilt_Temp.pdf

Een flinke storm is inderdaad alweer een tijd geleden!

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2014

Bericht door Vincent » 20-09-2013 00:35

Bart schreef:Toch was de afgelopen winter niet verkeerd, als je kijkt naar het aantal dagen met sneeuw en ijs (ik blijf een schaatsliefhebber!). In het midden en westen ook nog een paar zonnige winterse dagen.


Precies: hier in het oosten was de vorstperiode van januari jl. gewoon een complete flop! Maar goed, dit wil ik nu toch echt definitief achter me laten. ;)

Bart schreef:Maar wat dat zegt over de komende winter ...?


Totaal niets. :)
Laatst gewijzigd door Vincent op 20-09-2013 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Winter 2014

Bericht door Oud-forumlid » 20-09-2013 06:51

En waarvoor denk je dat ik een wintertopic heb geopend?
Beetje dubbel 2 topics over de winter?
Trouwens telt december13 niet mee bij jou met winter 14?
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 22-09-2013 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2014

Bericht door Sebastiaan » 20-09-2013 08:41

John, het topic dat jij opende ging specifiek over 1 deelonderwerp. Het is verstandig om 1 algemeen wintertopic te hebben. Sowieso handig als er niet teveel topics geopend worden, zo houden we het overzichtelijk. Vaak blijkt dat een nieuw topic prima bij een reeds bestaand topic kan ;) Alle waardering trouwens voor je inzet om het forum levendig te houden.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 22-09-2013 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2014

Bericht door Sebastiaan » 20-09-2013 08:49

Matthew Hugo ‏@MattHugo81 18 september

EC seasonal highlighting a possible -ve AO pattern in Jan/Feb in particular, so perhaps any cold weather later on rather than early winter.

Matthew Hugo ‏@MattHugo81 18 september

Sep update of the EUROSIP model gives little idea for winter, but EC seasonal shows high pressure over or just to the W of the UK as an avg.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2014

Bericht door Sebastiaan » 20-09-2013 09:01

Tweet van Matt Hugo.

EC seasonal highlighting a possible -ve AO pattern in Jan/Feb in particular, so perhaps any cold weather later on rather than early winter.

-> EC seizoensverwachting geeft een mogelijk negatieve AO in jan en februari. Dus wellicht komt kouder weer eerder laat dan vroeg.

Matthew Hugo ?@MattHugo81 18 september

Sep update of the EUROSIP model gives little idea for winter, but EC seasonal shows high pressure over or just to the W of the UK as an avg.

EUROSIP geeft geen duidelijk beeld(? goed vertaald). EC laat als gemiddelde hogedruk bij de (of net ten westen van de) UK zien.
https://twitter.com/MattHugo81

Wat is EUROSIP?
www.wcrp-climate.org/wgsip/wgsip12/reports/EUROSIP.pdf

The EUROSIP forecasting system is the operational monthly production of 7 month 41 member forecasts by ECMWF, Met Office and Météo France. It includes a 20 year hind cast period.

Traditionally, the evaluation of seasonal forecasts is based on seasonal means. However a numerical forecast beyond day 10 is essentially probabilistic, and a season is a sequence of events which can be considered as random, from a probabilist ic point of view. This random aspect can be conditioned by slowly evolving large scale features like ENSO index. In other words, the probability distribution function (pdf) for a given season is yearly dependent. The forecast target of a given season can be represented by the pdf of the 90 daily observed value. The trivial forecast to be beaten can be represented by the pdf of all daily values of the 20 seasons.

Seizoensverwachtingen zijn experimenteel. Tot op heden zijn de resultaten voor onze regio mager. Onderzoek naar verbetering is in volle gang.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 20-09-2013 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Winter 2014

Bericht door Oud-forumlid » 20-09-2013 14:38

Dank je wel Sebastiaan.
Maar even nog een ding.
Er staat bij mij winter 13/14 PLUS verwachtingen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo kunnen we in een oogopslag zien of de winter aanstalten naar ons land gaat maken.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 09-11-2013 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Winter 2014

Bericht door Oud-forumlid » 20-09-2013 14:41

Vul hier je reactie in...
Sebastiaan schreef:Tweet van Matt Hugo. EC seasonal highlighting a possible -ve AO pattern in Jan/Feb in particular, so perhaps any cold weather later on rather than early winter. -> EC seizoensverwachting geeft een mogelijk negatieve AO in jan en februari. Dus wellicht komt kouder weer eerder laat dan vroeg. Matthew Hugo ?@MattHugo81 18 september Sep update of the EUROSIP model gives little idea for winter, but EC seasonal shows high pressure over or just to the W of the UK as an avg. EUROSIP geeft geen duidelijk beeld(? goed vertaald). EC laat als gemiddelde hogedruk bij de (of net ten westen van de) UK zien. https://twitter.com/MattHugo81 Wat is EUROSIP? www.wcrp-climate.org/wgsip/wgsip12/reports/EUROSIP.pdf The EUROSIP forecasting system is the operational monthly production of 7 month 41 member forecasts by ECMWF, Met Office and Météo France. It includes a 20 year hind cast period. Traditionally, the evaluation of seasonal forecasts is based on seasonal means. However a numerical forecast beyond day 10 is essentially probabilistic, and a season is a sequence of events which can be considered as random, from a probabilist ic point of view. This random aspect can be conditioned by slowly evolving large scale features like ENSO index. In other words, the probability distribution function (pdf) for a given season is yearly dependent. The forecast target of a given season can be represented by the pdf of the 90 daily observed value. The trivial forecast to be beaten can be represented by the pdf of all daily values of the 20 seasons. Seizoensverwachtingen zijn experimenteel. Tot op heden zijn de resultaten voor onze regio mager. Onderzoek naar verbetering is in volle gang.


@ Sebastiaan zou je dit kunnen vertalen aub? ^^
-

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2014

Bericht door Sebastiaan » 20-09-2013 15:42

John, je haalt zo'n discutabel figuur erbij, dat nodigt niet direct uit tot discussie.

Vertaling van Matt Hugo tweet is reeds gegeven. EUROSIP komt er op neer dat ze met een ENS werken vanuit verschillende weerinstituten.

Plaats reactie