Winter 2014

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Karel
Berichten: 3194
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2014

Bericht door Karel » 21-11-2013 10:09

De nieuwste UKMO seizoenverwachting voor dec/jan/feb is uit. Hogedrukfeest boven scandinavie en rusland. Wintertemperatuur afhankelijk van sneeuwdek. Dan wordt het moeilijk voor modellen. Moet dit even vanuit het ziekenhuis bekijken.

John
Berichten: 2625
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Winter 2014

Bericht door John » 21-11-2013 12:03

Vul hier je reactie in...
Karel schreef:Moet dit even vanuit het ziekenhuis bekijken.

Dit roept bij mij vragen op?

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Winter 2014

Bericht door Oud-forumlid » 21-11-2013 17:24

Karel schreef:De nieuwste UKMO seizoenverwachting voor dec/jan/feb is uit. Hogedrukfeest boven scandinavie en rusland. Wintertemperatuur afhankelijk van sneeuwdek. Dan wordt het moeilijk voor modellen. Moet dit even vanuit het ziekenhuis bekijken.


Ik hoop het van harte Karel de "HORRORWINTER" moet toch ooit eens uit komen

Adwin
Berichten: 543
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Winter 2014

Bericht door Adwin » 21-11-2013 19:27

Vul hier je reactie in...


Valt wel mee hoor. Zonder sneeuw geen winter.
Laatst gewijzigd door Adwin op 21-11-2013 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Winter 2014

Bericht door Oud-forumlid » 21-11-2013 19:29

O nee? Dus zonder sneeuw kan het niet vriezen. Duik eens in de klimaatboeken...

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2014

Bericht door Jaap » 21-11-2013 21:30

Late reactie op Gerard: Als je het hebt over uitstromende arctische lucht, die daarna tot stilstand komt onder een hogedrukgebied, dan zit er toch meer kou in dan autodakenvorst, denk ik. Die winterse speldeprik van nu moet zich niet voortzetten. Meestal levert winterkou in november niet veel kou op, als het echt winter is. Ik hou het nog steeds op een koudere eerste helft van de winter dan de tweede helft, met wellicht een december die kouder wordt dan januari. En de kans op een winterse Kerst of Jaarwisseling lijkt me ook groter dan normaal. Als ik een mix maak, van al die hierboven genoemde indexen, kom ik hiermee een heel eind. Maar ik weet donders goed, dat het helemaal anders kan gaan.

John
Berichten: 7882
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2014

Bericht door John » 21-11-2013 23:14

Vul hier je reactie in...
Gerard schreef:Eerst uitstroom van koude arctische lucht over West-Europa en daarna min of meer stilstand onder een hogedrukbolwerk. Dat betekent af en toe een graadje vorst, het meest in het zuidoosten. Iets wat we de laatste jaren vaker zien. In het noordwesten zal het bij een autodakenvorst blijven.


Ook een reactie op bericht Gerard.
Als daadwerkelijk arctische lucht over Nederland uitstroomt en daarna stilstand van lucht onder een hogedrukbolwerk dan levert dit winterweer op, ook in het noordwesten.

De situaties waar jij naar verwijst, zijn eerder van de continentaal polaire soort met winden uit noord tot noordoost. De luchtsoort is al minder koud qua opbouw en de lucht komt over zeewater aan.
Arctische lucht tot over Nederland is behoorlijk zeldzaam en geeft winters weer.
Als ik meer tijd heb en zin, zal ik je een aantal situaties voor houden.
Laatst gewijzigd door John op 22-11-2013 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13572
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2014

Bericht door Gerard » 22-11-2013 10:07

Jaap en John, na 40 jaar weer volgen weet ik wanneer het in het noordwesten serieus gaat vriezen. Uiteraard had ik het over de situatie nu in november bij de geschetste uitstroom van arctische lucht, over zee aankomend, en dan tot stilstand komend. Ik had het niet over dezelfde situatie in hartje winter, als de zee meer afgekoeld is en de aangestroomde lucht kouder.
We hebben nu inderdaad een beetje ijs op de auto gehad. Meer wordt het niet, precies wat ik aangaf.
Verder: als de lucht rechtstreeks van de noordpool afkomstig is, is het arctische lucht, niet polaire lucht. De arctische lucht stroomde uit over Engeland, wat westelijker dan verwacht. Bij ons is het wat tussen arctisch en polair gebleven, het is niet altijd exact in een bepaalde klasse vallend.
Laatst gewijzigd door Gerard op 22-11-2013 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12404
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2014

Bericht door Sebastiaan » 22-11-2013 14:08

Geen enkel vooruitzicht op winterweer. Op naar de lente van 2014.

UK Outlook for Saturday 7 Dec 2013 to Saturday 21 Dec 2013:

Current indications are that high pressure is likely to remain close to the southwest of the UK, and may continue to influence the weather across southern parts into mid December. Otherwise a return to more normal conditions for early winter is most likely. This will lead to the wettest and windiest conditions across the north and west of the UK, and the best of the drier and brighter conditions further south. There are indications that temperatures may remain a little below normal for the time of year. http://www.metoffice.gov.uk/weather/uk/uk_forecast_weather.html

Wat mij betreft dikke kans op een flink positieve NAO in december.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 22-11-2013 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7882
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2014

Bericht door John » 22-11-2013 16:09

Gerard, het is prima aan te geven in welke klasse de luchtsoort valt. Als het polaire front zuidwaarts over ons land trekt, komen we daarna in polaire lucht. Pas als het arctisch front ons passeert komen we in arctische lucht. En zoals aangegeven dat is behoorlijk zeldzaam, dat het arctisch front zuid van Nederland komt.
Er is geen sprake geweest van arctische lucht tot over Nederland.

Dat gebeurde bijvoorbeeld wel op 21-22 november 2008 en zie het weerbeeld dat volgde voor Nederland.
Pasen 2008 ook een mooi voorbeeld.
In februari 1999 bijvoorbeeld passeerde het arctische front ons op meerdere dagen en niet ongemerkt, gezien de weersverschijnselen.

Stelling: in (maritiem) arctische lucht ook altijd sneeuwbuien tot op grondniveau, dus in Nederland ook. Natteboltemperatuur en dauwpunt dalend tot onder het vriespunt.

Niet omdraaien: sneeuwbuien in een noordwestelijk of noordelijke aanvoer, dus arctische lucht, want dat is niet het geval. Kan ook in polaire lucht zijn.
Laatst gewijzigd door John op 22-11-2013 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie