Winter 2014

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2014

Bericht door Ko » 28-01-2014 11:35

Hoop dat vóór eind maart tenminste nog een paar Hellmanns scoren zodat de recordwinter hierin overeind blijft. Moet vanavond even kijken maar dacht dat het winter 1989 was met slechts 2 punten. Maar dit is qua kouproduktie. Qua gemiddelde wintertemperatuur hoeven we nog niet te vrezen. Zit hier nog lang niet in de buurt van die horrorwinter 2007, allerzachtste ooit.

Ook Meteoconsult zit er voor vandaag flink naast. Gaven voor westelijk Brabant bewolkt met regen af. Heb al ruim 2,5 zonuren met opklaringen en hele ochtend droog. De frustratie duurt voort .....
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Willem
Berichten: 10
Lid geworden op: 01-01-2002

Re: Winter 2014

Bericht door Willem » 28-01-2014 14:59

Vrees dat het miniwintertje morgen en overmorgen niet de benodigde 2 Hellmannen op gaat leveren, als er überhaupt al wat wordt gescoord. Nieuwste pluim laat nauwelijks nog ruimte over op donderdag, en gezien de trend denk ik dat ook dat halve puntje morgen vakkundig wordt weggewerkt....

Sander
Berichten: 142
Lid geworden op: 17-03-2013

Re: Winter 2014

Bericht door Sander » 28-01-2014 19:06

Vul hier je reactie in...
Ko schreef:Hoop dat vóór eind maart tenminste nog een paar Hellmanns scoren zodat de recordwinter hierin overeind blijft. Moet vanavond even kijken maar dacht dat het winter 1989 was met slechts 2 punten. Maar dit is qua kouproduktie. Qua gemiddelde wintertemperatuur hoeven we nog niet te vrezen. Zit hier nog lang niet in de buurt van die horrorwinter 2007, allerzachtste ooit.

Ook Meteoconsult zit er voor vandaag flink naast. Gaven voor westelijk Brabant bewolkt met regen af. Heb al ruim 2,5 zonuren met opklaringen en hele ochtend droog. De frustratie duurt voort .....


haha dan had ik het in het oosten van Brabant nog "slechter" :D

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2014

Bericht door Vincent » 28-01-2014 19:13

Sander schreef:dan had ik het in het oosten van Brabant nog "slechter" :D


Yep, hier scheen de zon vrijwel onafgebroken van half 9 vanochtend tot 4 uur vanmiddag. En ik vind het helemaal top, want ik ben alle ellende van de vorige winter nog niet vergeten. :)

Sander
Berichten: 142
Lid geworden op: 17-03-2013

Re: Winter 2014

Bericht door Sander » 28-01-2014 19:18

Vul hier je reactie in...
Vincent schreef:
Sander schreef:dan had ik het in het oosten van Brabant nog "slechter" :D


Yep, hier scheen de zon vrijwel onafgebroken van half 9 vanochtend tot 4 uur vanmiddag. En ik vind het helemaal top, want ik ben alle ellende van de vorige winter nog niet vergeten. :)


ja elk uurtje zonneschijn in de winter is meegenomen

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2014

Bericht door Ko » 28-01-2014 19:26

Ik vind 't echt niet normaal hoe vaak die zon schijnt deze 'winter'. December ver boven normaal, januari komt ook ver boven normaal. Als nou februari ook nog zo verloopt pfff, het is met dat zachte weer al zo antiwinters, die zon doet er nog eens een flinke schep bovenop. Jammer!

Gekeken naar m'n zachtste winter ooit qua kouproductie. Het was inderdaad winter 1989 met slechts 0,5 Hellmann punten. Ben daar nu met slechts 1 punt al overheen, dankzij 4 december toen het ietsje kouder mocht worden. Niet blij hiermee, wel opgelucht.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2014

Bericht door Dick » 28-01-2014 19:53

Nou Ko, je had dat kille regentje dat ik vanmiddag aan het werk in Hoek van Holland op mijn kop kreeg mogen hebben. En de zon heb ik vandaag niet gezien. En die nare Hellmann laat zich in deze regio de komende dagen vast niet zien. Begin februari: plus tien. Doe maar, weg met die frustratie van felle vrieskou op een steenworp afstand!

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2014

Bericht door Dick » 28-01-2014 19:56

Het is wel balen, maar somber word ik er niet van. Ik klamp me vast aan mijn ijskoude ervaringen in Riga ;-)). En wie weet komt februari toch nog met een enkele winterse verrassing.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2014

Bericht door Ko » 28-01-2014 21:27

Het is daar boven de rivieren een heel ander klimaat dan hier in de zuidelijke provincies qua weerbeeld blijkt wel weer. Hier is negen van de tien keer minder regen, meer zonuren en vaak iets zachter/warmer.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2014

Bericht door John » 28-01-2014 21:35

Vul hier je reactie in...
Ko schreef:Ik vind 't echt niet normaal hoe vaak die zon schijnt deze 'winter'. December ver boven normaal, januari komt ook ver boven normaal. Als nou februari ook nog zo verloopt pfff, het is met dat zachte weer al zo antiwinters, die zon doet er nog eens een flinke schep bovenop. Jammer!

Gekeken naar m'n zachtste winter ooit qua kouproductie. Het was inderdaad winter 1989 met slechts 0,5 Hellmann punten. Ben daar nu met slechts 1 punt al overheen, dankzij 4 december toen het ietsje kouder mocht worden. Niet blij hiermee, wel opgelucht.


Ik heb het niet precies bekeken, maar als algemeen beeld is winter 2014 tot nu toe erg beperkt in het bieden van variaties in het weerbeeld, hier in het midden van Brabant.
Als februari zo voortkabbelt en daar zit het er voorlopig wel naar uit, dan lijkt dit een der eentonigste winters uit mijn historie in midden Brabant te worden.

Hoewel winter 1989 ook geen uitblinker in variatie was. Het begon met de eeuwig durende grijsheid in december. Drie weken geplakte hogedruk ten zuidwesten. Dit zorgde voor veel lauwe en vochtige oceaanlucht vanuit het westen tot noordwesten. En dan die hogedruk in januari en eerste helft februari.
Laatst gewijzigd door John op 28-01-2014 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie