Winter 2014

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2014

Bericht door Gerben » 11-11-2013 22:59

"El Niño
De ENSO (El Niño Southern Oscillation) is een periodiek terugkerende warme zeestroom in het zeegebied tussen Indonesië en Zuid-Amerika, langs de evenaar, die als hij optreedt grote invloed heeft op het wereldweer. Deze index is dit hele jaar al ongeveer neutraal. Omdat de verwachting is dat dit gedurende de komende winter zo zal blijven, worden invloeden hiervan op het weer bij ons niet verwacht.

Dit is anders dan tijdens de voorgaande winter. Toen deed zich in de aanloop naar de winter een zwakke tot matige El Niño voor, die tijdens de winter uitdoofde. Mogelijk in samenhang met deze El Niño kwam het boven het Noordpoolgebied tot een plotselinge opwarming van de stratosfeer (een SSW – Sudden Stratospheric Warming), die er de oorzaak van was dat boven de Poolregio een sterk hogedrukgebied kwam te liggen. Al vanaf de 3e week van januari tot begin april leverde dit systeem bij ons veel te koud winterweer op. De kans op een herhaling van zo’n SSW is de komende winter relatief klein".

Denk eerder dat de opwarming van de stratosfeer boven de Noordpool kwam door de grote hoeveelheid energie die er vrij komt bij het bevriezen van zeewater. Dat lijkt me logischer dan een zwakke El Niño. En zou dezelfde energie ook niet een soort van motortje kunnen zijn achter de straalstroom?
Laatst gewijzigd door Gerben op 12-11-2013 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Winter 2014

Bericht door Henk » 12-11-2013 20:18

Jaap, die hoge zeewatertemps zuid van Groenland hebben te maken met de positieve fase van de Amoc. Deze is "winddriven", dus voor een niet onbelangrijk deel veroorzaakt door atmosferische drukverdeling. Op Groenland was er deze zomer zelfs relatief weinig zee ijsafsmelt.
Sebastiaan, al eerder postte je de winterverwachting van Meteo: je stelde daarin dat een koude PDO bij ons een grotere kans gaf voor kouder winterweer. Ik wist niet dat er een correlatie bestond tussen de PDO en het al dan niet optreden van kouder c.q. milder winterweer bij ons. Ik dacht dat de correlatie met de NAO niet significant was, maar ik kan me vergissen natuurlijk. De PDO heeft natuurlijk wel wat te maken met het voorkomen van El Nino's/ La Nina's, maar kan de winter bij ons m.i. niet echt beinvloeden.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2014

Bericht door Adrie » 13-11-2013 01:44

EC seizoensuitvoer (die van oktober) laat voor DJF grotere kans dan normaal op hoge druk ten N van ons land te zien, zowel aan de grond als op 500 hPa. Temperatuurverdeling wijkt daarentegen weinig af van normaal in onze omgeving. Maar goed, we weten dat de skill van die EC seizoensuitvoer gering is.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2014

Bericht door Adrie » 13-11-2013 01:59

De poolwervelmethode van Davis e.a. baarde eind jaren '80-begin jaren '90 vooral in de UK wat opzien. Naderhand werd er weinig meer van vernomen. Ik zou wel eens een goede statistische analyse willen zien van hoe de methode presteert.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2014

Bericht door Sebastiaan » 13-11-2013 08:32

Adrie schreef:EC seizoensuitvoer (die van oktober) laat voor DJF grotere kans dan normaal op hoge druk ten N van ons land te zien, zowel aan de grond als op 500 hPa. Temperatuurverdeling wijkt daarentegen weinig af van normaal in onze omgeving. Maar goed, we weten dat de skill van die EC seizoensuitvoer gering is.


Inmiddels is november er ook al, tenminste ik zag hem ergens langskomen. In ieder geval hogedruk in het zuiden, lagedruk in het noorden. Positieve AO/NAO.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2014

Bericht door Karel » 13-11-2013 13:13

Adrie schreef:De poolwervelmethode van Davis e.a. baarde eind jaren '80-begin jaren '90 vooral in de UK wat opzien. Naderhand werd er weinig meer van vernomen. Ik zou wel eens een goede statistische analyse willen zien van hoe de methode presteert.


De poolwervelmethode is ook door Ratcliffe toegepast in 1990.http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.1477-8696.1990.tb05639.x/abstract Het was in die periode blijkbaar niet zo geliefd om aan lange termijn verwachting te werken.http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.1477-8696.1991.tb05722.x/abstract

De poolwervelmethode is getoetst over de periode 1979- 1989 aan de Central England Temperature.
Afbeelding
Afbeelding

De getoetste periode is wat aan de korte kant. Het is nog geen 15 jaar.
Inderdaad interessant om aan de hand van de wintertemperatuur in De Bilt te toetsen voor de M waarden voor maand november over de periode 1999 - 2013. Uitgegaan kan worden van de november maandgemiddelden voor M.
Laatst gewijzigd door Karel op 13-11-2013 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2014

Bericht door Adrie » 14-11-2013 05:36

November EC seizoensuitvoer voor DJF laat bij West-Europa noordwaarts verschoven subtropische hogedrukgordel zien met wat bovennormale temperatuur en wat lagere neerslagkans. Duidelijk weer anders dan die van de vorige maand, Voor wat het waard is (in onze omgeving niet zo veel dus)

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2014

Bericht door Gerard » 14-11-2013 10:57

De EC-uitvoer voor 3 maanden vooruit heb ik een paar jaar gevolgd en soms ook gepubliceerd in Weereldnieuws, het was inderdaad geen scorende verwachting/model-uitvoer.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2014

Bericht door Adrie » 14-11-2013 22:02

Het lijkt me met de huidige beschikbaarheid van reanalysis gegevens tot 18nogwat niet zo moeilijk om die poolwervelmethode statistisch te verifieren, je hebt alleen maar de 500 hPa hoogtevelden nodig en de poolwaartse flux van impulsmoment (dat zou de voorspellende variabele zijn) is makkelijk af te leiden uit de methode van Davies.
Als ik het grafiekje met de getallen van Ratcliffe zie, heb ik het idee dat er enige correlatie zou kunnen zijn, maar dat het niet zo veel voorspellende waarde heeft. Een correlatie impliceert niet meteen een voorspellende waarde, zo zijn er wel meer correlaties gevonden...
Laatst gewijzigd door Adrie op 14-11-2013 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2014

Bericht door Karel » 15-11-2013 15:21

Gerard schreef:De EC-uitvoer voor 3 maanden vooruit heb ik een paar jaar gevolgd en soms ook gepubliceerd in Weereldnieuws, het was inderdaad geen scorende verwachting/model-uitvoer.


Volgens Cohen et al zijn de huidige dynamische modellen niet in staat om de sea-ice atmosphere koppeling goed mee te nemen.http://www.tos.org/oceanography/archive/26-4_cohen.html

Ben inderdaad nieuwsgierig of de Davies methode (onderscheid te koude/normaal/zachte winter) dat wel kan.
Huidige 500hpa verwachtingen geven 80 W aan als poolwervelas.
Afbeelding

Plaats reactie