Winter 2014

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Eenheid in verscheidenheid (@ Ko)

Bericht door Dick » 14-01-2014 22:04

Uiteindelijk zijn we allen op dit forum 'bezig' met het weer, elk vanuit andere achtergronden en voorkeuren. Goed, dat heb ik al uitgebreid aangestipt in het topic over 'weerbeleving'. En dat een en ander geregeld discussies oproept, daar moet je je niet door laten afschrikken ;-))!

Lucas
Berichten: 21
Lid geworden op: 17-04-2013

Re: Winter 2014

Bericht door Lucas » 15-01-2014 13:40

Hier nu een koude regen. Van het winterweer kwam niets terecht.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2014

Bericht door Ko » 15-01-2014 14:01

De lange termijn prognoses zijn gewoon vaak onbetrouwbaar, vooral in het winter-halfjaar. Laten we zeggen dat het acht van de tien keer niet uitkomt. In tegenstelling tot de zomer omdat warmte hier schijnbaar makkelijker door kan dringen, helaas! Was het maar andersom ;-)
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2014

Bericht door John » 15-01-2014 15:16

Ik weet niet welke prognoses jij volgt, maar mijn ervaring is toch dat het acht van de tien keer wel uitkomt als je met de lange termijn tenminste 6-9 dagen vooruit bedoelt.
En dan bedoel ik het weerbeeld op hoofdlijnen dus zacht en nat, zacht en droog, koud en nat en koud en droog en vriezend sneeuwrijk en vriezend droog.
Meer smaken hebben we niet.
Zonneschijn is lastiger te bepalen. Daarover heb ik pas nog geschreven.

Jij volgt wel de berichten van Jan Visser?
Ook hij is slechts een dag vorige week redelijk enthousiast geweest over kans op winters weertype in de week waarin we ons nu bevinden.

Voor de komende zeven dagen is het helder dat er geen vorstperiode komt, dat er geen noordelijke stroming met sneeuwbuien komt, dat de kans op frontale sneeuw of vorstdagen tot -5 graden vrijwel nul is.
Ook is voor de komende 7 dagen helder dat zeer zacht , 12 -14 graden, ook niet voor zal komen.
Laatst gewijzigd door John op 15-01-2014 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Winter 2014

Bericht door Oud-forumlid » 15-01-2014 15:55

Ga op een kermis staan en je zult tientallen euro`s per dag verdienen. Ik weet nog dat Jan Visser,niet de minste weerman, een aantal jaren terug op zijn site schreef dat december niets meer zou worden. Ik dacht rond de 10e daar is hij daarna toch nog op terug moeten komen. Kijk als Jan Visser er wel eens naast zit wie zijn wij dan als amateurs????????

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2014

Bericht door John » 15-01-2014 16:04

Er wel eens naast zit, is niet hetzelfde als 8 van de 10 keer niet uitkomend, zoals Ko schrijft.

En Jan Visser, zoals je lezen kunt op zijn site, gebruikt in hoofdzaak dezelfde hulpmiddelen als wij hier bij WVK.

We zien op zijn site dezelfde verwachtingen, als op site KNMI of Meteo Consult.
Er zijn binnen VWK voldoende mensen met eenzelfde kennis en ervaring als Jan Visser.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Winter 2014

Bericht door Oud-forumlid » 15-01-2014 16:22

Vul hier je reactie in...
John schreef: En Jan Visser gebruikt in hoofdzaak dezelfde hulpmiddelen als wij hier bij WVK. We zien op zijn site dezelfde verwachtingen, als op site KNMI of Meteo Consult. Er zijn binnen VWK voldoende mensen met eenzelfde kennis en ervaring als Jan Visser.


Zal allemaal best. Toch ken ik de visie van Jan Visser grote toegevoegde waarde toe. Ik neem er altijd met bijzondere interesse kennis van. En als hij er soms enkele dagen of wat langer wegens verlof/vakantie even tussenuit is, dan ervaar ik dat als een gemis. Ik ben altijd blij als hij er weer is. Dat komt ook, omdat hij zo mooi kan schrijven.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2014

Bericht door John » 15-01-2014 16:30

Vul hier je reactie in...
Harrie schreef:Vul hier je reactie in...
John schreef: En Jan Visser gebruikt in hoofdzaak dezelfde hulpmiddelen als wij hier bij WVK. We zien op zijn site dezelfde verwachtingen, als op site KNMI of Meteo Consult. Er zijn binnen VWK voldoende mensen met eenzelfde kennis en ervaring als Jan Visser.


Zal allemaal best. Toch ken ik de visie van Jan Visser grote toegevoegde waarde toe. Ik neem er altijd met bijzondere interesse kennis van. En als hij er soms enkele dagen of wat langer wegens verlof/vakantie even tussenuit is, dan ervaar ik dat als een gemis. Ik ben altijd blij als hij er weer is. Dat komt ook, omdat hij zo mooi kan schrijven.


Dat had ik voorheen ook zo met Hans de Jong. Het is kwestie van smaak. Het is immers ook de toon die het weerpraatje kleur geeft. Ik heb er vele gehoord bij NCRV radio, actualiteiten Hier en Nu, Hans en E. van Doorn de presentatie.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2014

Bericht door Ko » 15-01-2014 18:58

Had misschien nog wat duidelijker moeten zijn. Ik zei in elk geval al dat het vaak niet uitkomt in het winterseizoen. En dan met name de sneeuw of kou. We zagen dat nu en vele andere keren de laatste tien jaar. Eerst duidden ze kou aan die vervolgens net als nu eerst uitgesteld werd en kort daarna volledig van de baan was. De winters 2006, 2009 en 2011 zijn voorbeelden.

Tegenwoordig volg ik bijna geen weerberichten meer. Ook Jan Visser niet meer. Die ging verschillende keren 'de mist in' in die zin dat z'n waarnemer in Prinsenbeek de gevallen neerslag doorgaf die Jan dan in z'n weerbericht vermeldde. Maar vaak valt er daar meer dan hier waar ik na verschillende keren eens wat van zei per mail omdat ie gewoon voor heel Breda uitging terwijl er dus grote tegenstellingen waren. Hij deed er niets mee en dat vond ik teleurstellend. En zo zijn wel meer voorbeelden aan te halen van weerberichten of vermeldingen van onjuiste info of niet geheel kloppend. Ook de korte termijn is regelmatig afwijkend, vooral met buien en zon. Ben het met John K eens dat dat lastig is te voorspellen maar toch, keer na keer en vervolgens na zovele keren gaat het gauw naar de irritatiegrens met de gedachte ja hoor daar heb je ze weer met hun buien en regen terwijl de zon blijft schijnen.

Terugkijken wat het weer geweest is vind ik daarom vele malen leuker dan de weersverwachting volgen.
Laatst gewijzigd door Ko op 15-01-2014 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2014

Bericht door Adrie » 15-01-2014 20:13

Harrie schreef:Vul hier je reactie in...
John schreef: En Jan Visser gebruikt in hoofdzaak dezelfde hulpmiddelen als wij hier bij WVK. We zien op zijn site dezelfde verwachtingen, als op site KNMI of Meteo Consult. Er zijn binnen VWK voldoende mensen met eenzelfde kennis en ervaring als Jan Visser.


Zal allemaal best. Toch ken ik de visie van Jan Visser grote toegevoegde waarde toe. Ik neem er altijd met bijzondere interesse kennis van. En als hij er soms enkele dagen of wat langer wegens verlof/vakantie even tussenuit is, dan ervaar ik dat als een gemis. Ik ben altijd blij als hij er weer is. Dat komt ook, omdat hij zo mooi kan schrijven.


Ik sluit me volledig bij John aan. Het voegt voor mij helemaal niets meer toe. Sterker nog, wat ik hoor of lees in een weerbericht of weerbeschouwing is de uitkomst van een proces van informatieverwerking. Daar gaat altijd de nodige informatie verloren, zeker als het een verwachting voor het algemeen publiek is. De buitenwereld heeft beschikking over vrijwel dezelfde informatie als weerjournalisten. Professionele meteorologen bij weerdiensten of weerbedrijven hebben wel de beschikking over meer informatie, maar vaak is die noodzakelijk voor details die er voor de meeste weeramateurs niet toe doen.

Vroeger was het wel anders. Toen had een weeramateur niets anders als de informatie en achtergronden zoals verstrekt door de (toenmalige) weerjounalisten en het KNMI.

Plaats reactie