Modellen algemeen tot +72 uur

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Gerard » 07-09-2013 22:35

GFS en ook WRF zijn naar het oosten opgeschoven met de meest intensieve neerslag, het westen van Nederland zou zo geheel buiten schot blijven.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Oud-forumlid » 07-09-2013 22:56

We zien het wel ik ben aan het denken er mee te stoppen.
Hier zijn mensen die echt verstand van het weer hebben.
Ik sta steeds achter aan.
En daar bedoel ik mee dat jullie veel verder in het weer zijn dan ik.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 07-09-2013 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Vincent » 07-09-2013 23:05

John schreef:We zien het wel ik ben aan het denken er mee te stoppen.
Hier zijn mensen die echt verstand van het weer hebben.
Ik sta steeds achter aan.
En daar bedoel ik mee dat jullie veel verder in het weer zijn dan ik.


Maar dat is geen reden om er maar mee te stoppen hier! :)
Laatst gewijzigd door Vincent op 07-09-2013 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Gerard » 07-09-2013 23:22

Dat is veel meer een reden om door te gaan inderdaad. Verder heb jij je inbreng op andere vlakken zoals alert zijn op veranderingen en die melden, de belevenissen bij het werk v.w.b. het weer, inzien dat iets wel eens poll-waardig zou kunnen zijn enz.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Gerard » 07-09-2013 23:22

Maar laten we weer naar de waan van de dag gaan en dat is: gaat het hozen of niet?

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Geweldig...

Bericht door Dick » 07-09-2013 23:44

.....iedereen kijkt reikhalzend naar regen uit. Het doet me denken aan begin mei 2007 toen we in Nederland ook in zo'n blijde verwachting waren. De aangekondigde regen was zelfs een item op het radionieuws. Ik liep toen in uitgelaten stemming in regenpak achter de maaimachine, heerlijk!!,
Weet niet of ik dat na dit weekend ook zo zal ervaren. Veel hemelwater is broodnodig en ik ben zeker blij dat het koeler wordt. Alleen, werken in een regenpak, soppend door zo'n veld, sjouwend met kleddernat maaisel.......kortom de gemengde gevoelens gieren weer door mijn lijf :))
En toch zou ik niet anders willen, voor mij geen kantoorbaan, gewoon de elementen aan den lijve ondervinden. Weten en voelen wat voor weer het is (geweest).
Laat het maar flink gaan regenen, dat is beter. Ben benieuwd!

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Gert » 08-09-2013 08:15

Actueel ligt het actiefste deel boven het zuidoostelijke deel van het land. Ik heb nog geen modellen gezien maar gezien het feit dat het geheel naar het noordwesten verplaatst kan Hirlam wel eens het beste uit de bus komen. Ik werk zelf met het programma Digital Atmosphere en op grond van die analyse lag er vannacht om 0.,00 utc behoorlijk wat convergentie op het 850 hpa vlak boven het westelijke deel van Nederland. Je zou daar dan ook flink wat neerslag verwachten. Het zal in ieder geval een rol spelen in het dynamisch proces.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Gert » 08-09-2013 08:27

Hierbij nog wat achtergrond-info van het KNMI. Leggen we hier vast en in een vergelijkbare situatie nog een keer te gebruiken

Een hoogtelaag boven de Britse Eilanden zorgt voor een zuidelijke bovenstroming. In deze stroming ligt een golvend front over ons land via België naar Frankrijk. Een kortgolvige trog in het 500 hPa patroon zorgt voor een golf in het front, die actueel boven België ligt. Bij de golf ligt een laagje boven Zuid-Duitsland, dat in ochtend via het westen van Duitsland naar het noorden loopt. Dit zorgt bij ons voor een noordwestelijke grondwind, waardoor er met de zuidelijke bovenstroming opglijding gaat plaatsvinden (dit is mooi in de progtemps terug te zien). Hierdoor kan er een behoorlijke hoeveelheid neerslag vallen. Vanmiddag ligt dit laagje ten noorden van ons en trekt het koufront naar het oosten weg en stroomt de polaire lucht het land binnen. In Zeeland kan er dan in de middag een bui vallen op dagelijkse gang. In de nacht naar maandag trekt het hoogtelaag met 500 hPa trog richting ons land en dankzij kustconvergentie en de kouder wordende bovenlucht dan al buien langs de kust. Maandag overdag ook boven land buien, met het hoogtelaag ten westen van ons boven de Noordzee.
MODELBEOORDELING:
Synoptisch gezien laten de modellen een eenduidig beeld zien en beschrijven ze de golf met het bijbehorende laagje op gelijke wijze. De aandacht gaat uit naar de neerslag die gaat vallen. Zowel Hirlam als EC doen het actueel vrij aardig en tonen ook een behoorlijk overeenkomstig beeld voor de neerslag van vandaag. .
Laatst gewijzigd door Gert op 08-09-2013 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

37 mm

Bericht door Oud-forumlid » 08-09-2013 10:22

ZEVENENDERTIG MM in de regenmeter hier te Sambeek

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Gert » 08-09-2013 10:44

In IJsselmuiden staat de teller op 18 mm
Laatst gewijzigd door Gert op 08-09-2013 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie