Modellen algemeen tot +72 uur

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Adrie » 02-01-2015 22:45

Het is gewoon te warm voor substantiële sneeuw. Uiteraard is bij intensieve neerslag een paar uur natte flatsen in het zuiden of de zuidelijke Veluwe/Rijk van Nijmegen best mogelijk wanneer de wind niet al te sterk is (minder menging). De neerslaghoeveelheden zijn sowieso een heel stuk minder dan vorige week zaterdag.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Gerben » 02-01-2015 22:50

Het zou mij ook verbazen als ik morgen een vlok zie.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Gerard » 03-01-2015 00:48

Misschien de Hunsrück en vooral Erbeskopf tijdelijk ook wat (850 meter hoogte, omgeving ca. 550 meter).

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Oud-forumlid » 03-01-2015 09:07

Vul hier je reactie in...
Gerard schreef:Geen sneeuw morgen in Nederland volgens de laatste model-uitover van GFS en we komen ook niet in de warme sector, we blijven gewoon in lucht van de oceaan, maritiem polaire lucht waarvan zowel dauwpuntstemperatuur en temperatuur ver boven nul is. Alleen WInterberg lijkt te profiteren.


Goed gezien Gerard een compliment is op zijn plaats!

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door John » 03-01-2015 10:12

En het regent van tijd tot tijd licht in het midden van Brabant. Om mij heen liggen de dauwpunten op minstens +2 tot +3 graden. Natteboltemperatuur ligt hier nog boven.
Ook bij matige neerslag kan het niet veel verder meer afkoelen.
Ik kan de berekende afkoeling bij Harmonie dan ook niet duiden.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Gerard » 03-01-2015 13:47

John v. B. ik heb slechts de modeluitvoeren vertaald, dus de eer gaat naar het model!

Inderdaad heeft de Hunsrück met sneeuw te maken momenteel, dat was ook de enige omgeving waarvoor GFS het berekend had. De mensen die daar zondag weg wilden rijden na een kerstvakantie daar heb ik juist voorgelicht/gewaarschuwd.
De Ardennen liggen ook net hoog genoeg, het polaire front blijft - of is weer - zuidelijk genoeg voor wat sneeuwval daar.

Toch nog nabij 1 graad in Limburg momenteel, dus de natte sneeuw hangt er toch tegenaan.
Laatst gewijzigd door Gerard op 03-01-2015 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door John » 03-01-2015 13:54

Zeker gezien het feit dat het wat hogerop in de Ardennen sneeuwt en er op geringe hoogte dus geen warmere laag zit. Maastricht heeft ook al regen en sneeuw gemeld.

Onderstaande tekst overgenomen van site Meteo Consult vandaag.

Verder wordt bij het intenser worden van de neerslag, in het zuiden van het land is lokaal 10 millimeter in een etmaal mogelijk, een deel van de bovenluchtkou meegevoerd richting het aardoppervlak (wat er in feite gebeurt, is dat het smeltproces van sneeuwvlokken naar regen hogerop in de atmosfeer kost veel warmte die aan de omringende lucht wordt onttrokken, waardoor de sneeuwvalgrens bij intensere neerslag tot enkele honderden meters lager kan komen te liggen dan bij lichtere neerslag). Even na 10 uur kwam er uit het westen van Zeeuws-Vlaanderen al een eerste melding dat de regen een fractie sneeuw bevatte. Het zat er daar op dat moment dicht tegen aan.

Naar verwachting komt het vanmiddag en vanavond op veel meer plaatsen in het zuiden en oosten enige tijd tot ‘echte’ natte sneeuw, waarbij ook daadwerkelijk witte vlokken te zien zijn. Lokaal kan tijdens intense neerslag een papperig laagje sneeuw ontstaan. De grootste kans daarop maken de Limburgse heuvels. Gaat de regen eenmaal over in natte sneeuw, dan koelt het, zeker tijdens momenten met intensere neerslag, af tot vlak boven het vriespunt.

Ik blijf het een apart verhaal vinden, dat weinig aansluit bij mijn eigen ervaringen.
Voor overgangen van regen naar echte (natte) sneeuw is toch veel meer de droogte van de lucht van belang. Door verdamping koelt het snel af.
Bij smelten wordt ook warmte aan lucht ontrokken, maar indien de lucht al erg vochtig is, leidt meer afkoeling tot bereiken dauwpunt en tot vorming van bijvoorbeeld stratus. Er komt dan weer condensatiewarmte vrij.

Concreet genomen.
Met neemt een sneeuwgrens op 450 meter. Het is windstil.
Het kwik bedraagt +2,6 graden.
Het dauwpunt bedraagt +2, 6 graden.
Er valt neerslag van matige intensiteit. Regen en de grootste neerslagelementen laten sporen sneeuw op het dakraam zien.
Gaat die sneeuwgrens dan nog 200- 300 meter zakken?

In verzadigde lucht heb ik dat nog nooit meegemaakt.
Laatst gewijzigd door John op 03-01-2015 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Gerard » 03-01-2015 16:00

Vooral een vreemd verhaal omdat vanavond het neerslaggebied vrijwel voorbij is. Weliswaar wordt de bovenlucht weer wat kouder, maar niet kouder dan vanmorgen al het geval was.

Momenteel echter de melding vanuit Woensdrecht dat er regen en sneeuw valt, dus de afkoeling door continue neerslag is toch voldoende geweest voor wat natte sneeuw.
Laatst gewijzigd door Gerard op 03-01-2015 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 03-01-2015 17:23

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 2612
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door John » 04-01-2015 12:25

Gistermiddag toch nog wit in Nederland, weliswaar in het Vijlenerbos en op de Vaalserberg, boven zo'n 200-250 meter.

Plaats reactie