Noodweer komend weekend?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Noodweer komend weekend?

Bericht door Oud-forumlid » 27-07-2013 13:43

Gert,

Misschien wordt mijn kijk op "extreem weer" wat gekleurd door mijn persoonlijke ervaringen. Als je ooit hoog op een berg tegen de grond werd gedrukt door ±150 km/h wind, of in je eentje je weg naar een hut moest vinden in een volstrekte "white out" raak je niet meer zo snel onder de indruk.

En dat het lokaal tot wat incidenten is gekomen - OK. Maar ik kan mij nog een onweer uit het verleden (juni 1997) herinneren waarbij er op Schiphol windstoten van rond de 130 km/h voorkwamen. Een jaar daarna (juni 1998) vielen er hagelstenen van 8 à 9 cm in de buurt van de Veluwe. En dan zeg ik: Now we are talking.

Vandaar mijn kanttekeningen bij dat "code oranje gepraat".

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 28-07-2013 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Noodweer komend weekend?

Bericht door Gert » 27-07-2013 13:52

Begrijpelijk Evert. De beleving wordt ook bepaald door datgene wat je hebt meegemaakt.
Laatst gewijzigd door Gert op 28-07-2013 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Noodweer komend weekend?

Bericht door Gert » 27-07-2013 13:56

update estofex

Forecast Update
Valid: Sat 27 Jul 2013 06:00 to Sun 28 Jul 2013 06:00 UTC
Issued: Sat 27 Jul 2013 11:25
Forecaster: GROENEMEIJER/PISTOTNIK

This update upgrades parts of south France to level 3. Only very minor changes were made to the other risk areas.

For the complete forecast discussion, refer to the original forecast text.

A level 3 has now been issued for south France for severe winds, large hail, tornadoes and excessive precipitation.

DISCUSSION

Confidence has grown that the storms which initiate during the evening across the confluence zone/cold front will produce extremely severe weather in particular damaging wind gusts. Latest NWP guidance suggests somewhat stronger synoptic scale support across the area. Given that very strong 30-35 m/s deep-layer (0-6 km) shear should overlap with abundant low-level humidity and steep lapse rates, supercell storms are forecast to develop. A threat of large or very large hail will exist with these storms. Tornadoes are also possible as the boundary layer cools. The highest threat appear to be the damaging winds that will evolve when cells transform into one or multiple bow echoes. These should move quickly to the north-northeast producing swaths of extreme winds (> 32 m/s). Overnight, the intensity of the bow echo(es) will gradually diminish.


Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Niet veel wind meegemaakt..

Bericht door Dick » 28-07-2013 01:01

Tijdens die autorit van Oosterhout naar Capelle a/d IJssel. Wel spektakel in de vorm van wolkbreuken en weerlicht. Meer spektakel beleefd dan vanmiddag in ieder geval !!!

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Noodweer komend weekend?

Bericht door Gert » 28-07-2013 07:55

Het onweer van de afgelopen nacht was wel meer dan overdag. De ontladingen waren vooral cc en in totaal viel er 7mm neerslag waarbij het totaal is opgelopen tot 15mm sinds gisterochtend . Nu mogen we wat afkoelen.
Laatst gewijzigd door Gert op 28-07-2013 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Code oranje wel terecht.

Bericht door Gerard » 28-07-2013 08:40

Evert, je moet ook begrip hebben voor het feit dat er veel evenementen plaats vinden en dat het wegwaaien en/of instorten van tenten daarbij tot gewonden of zelfs doden kan leiden. Momenteel weer zwaargewonden door zoiets in Frankrijk, in België hadden we eerder al doden te betreuren. Op een berg kan het dan harder waaien, maar een boom op een auto in de bewoonde wereld kan gewoon betekenen dat het over en uit is. Als je dan besluit om maar niet te gaan autorijden langs die wegen met bomen is dat dankzij code oranje. Of als je besluit om maar niet in zo'n windgevoelige tent te gaan feestvieren dan is dat dankzij die waarschuwingen. Van hen die toch gaan en iets fataals overkomt kan de familie achteraf niet meer zeggen dat de meteodiensten eerder hadden waarschuwen. Er is een keuze mogelijk en daar gaat het om.
Laatst gewijzigd door Gerard op 28-07-2013 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Noodweer komend weekend?

Bericht door Vincent » 28-07-2013 11:48

Feit is wel dat het uit de kluiten gewassen restant-MCS van gisterochtend waarschijnlijk het ontstaan van giftige supercells later op de dag heeft voorkomen.
Laatst gewijzigd door Vincent op 28-07-2013 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Noodweer komend weekend?

Bericht door Oud-forumlid » 28-07-2013 11:54

Evert gaat van zijn eigen gedachten uit, doet hij wel vaker, en verplaatst zich niet in andere mensen die geen steek verstand van het weer hebben. Het KNMI probeert met de kleurencodes de grote massa te informeren. Niet meer en niet minder.
ps Evert het is niet als kritiek op jou als persoon bedoeld hoor.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 28-07-2013 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Noodweer komend weekend?

Bericht door Daniël » 28-07-2013 19:11

@Vincent Claessens:
Feit is wel dat het uit de kluiten gewassen restant-MCS van gisterochtend waarschijnlijk het ontstaan van giftige supercells later op de dag heeft voorkomen.

Ik moet er niet aan denken dat een gevaarlijke supercell met een flinke tornado 's nachts over ons land trekt wanneer mensen aan het slapen zijn. Hoe zou je ze dan moeten waarschuwen? Sowieso is dat in ons land lastiger om mensen voor een gevaarlijke tornado te waarschuwen dan in de VS.

In Duitsland was de cel aan het zuidelijke uiteinde van de buienlijn die ons overdag passeerde een supercell die zware hagel leverde. Zie http://www.wzforum.de/forum2/read.php?8,2714950 " Superzelle: 5cm Hagel bei Peine".

Ik denk dat er in die zware buienlijn van vannacht best wel ingebedde HP-supercells zijn geweest. Juist gezien de windscheringscondities van gisteren.
Laatst gewijzigd door Daniël op 28-07-2013 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie