Verbaasde me net even over de kracht van een extreme aardbeving.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Verbaasde me net even over de kracht van een extreme aardbeving.

Bericht door Oud-forumlid » 20-07-2013 11:41

10,0 tot 11,9 Totaal catastrofaal Niets blijft overeind over mogelijk vele duizenden kilometers; landschap verandert sterk; gevaar voor veel levensvormen; grote verschuivingen van de tektonische platen; landen en eilanden veranderen van plaats; verandering van de nutatie of de omwentelingssnelheid van de aarde. 1 - 1000 teraton (2 km grote meteoriet met een snelheid van 25 km/s) - Nog nooit waargenomen. -
12,0 en hoger. Totale verwoesting Volledig catastrofale en zeer diep ingrijpende geografische veranderingen; gevaar voor alle levensvormen; landschap verandert volledig; maximale gevolgen voor de geografische ordening van water en land; huidige bestaande wereldkaarten zouden onbruikbaar zijn geworden. 1 petaton en meer (10 km grote meteoriet of totale energie die de aarde per dag van de zon ontvangt) - Nog nooit waargenomen. Yucatan-inslag

En dan hebben wij het soms over een orkaan die verwoestend kan zijn. Of 100 mm regen op een dag!
Of over een sneeuwstorm, Mij is nu duidelijk dat een aardbeving de meeste kracht in de natuur heeft. Maakte wel indruk op me...
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 20-07-2013 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 2608
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Verbaasde me net even over de kracht van een extreme aardbeving.

Bericht door John » 20-07-2013 12:05

Gelukkig had de zwaarste aardbeving ooit gemeten een kracht van 9,5, zie: http://www.50jaargeleden.nl/2010/05/22/zwaarste-aardbeving-ooit-gemeten-in-chili/

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Verbaasde me net even over de kracht van een extreme aardbeving.

Bericht door Edward » 20-07-2013 12:09

De ergst bekende natuurramp uit de geschiedenis is de Siberische Trappen (google dit eens), 250 miljoen jaar geleden. Vrijwel al het leven stierf uit (dit is vaker gebeurd, ook 65 miljoen jaar geleden toen de Dinosaurussen uitstierven, gebeurde dat). Het was een soort vulkaanuitbarsting, maar in feite scheurde de aarde gewoon open in Siberië. Niet zomaar op een flinke oppervlakte, maar op 7 miljoen vierkante kilometer, ongeveer 12x de grootte van Frankrijk of 175x de grootte van Nederland.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Verbaasde me net even over de kracht van een extreme aardbeving.

Bericht door Gerard » 20-07-2013 12:21

Dat is wel erg lang geleden, knap dat men heeft weten te achterhalen wat er toen gebeurd is! Paleoklimatologie, ook zoiets.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Verbaasde me net even over de kracht van een extreme aardbeving.

Bericht door Oud-forumlid » 20-07-2013 12:47

Helemaal met je eens Gerard. Ik noem dit gewoon onzinberichten van die onderzoekers.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Verbaasde me net even over de kracht van een extreme aardbeving.

Bericht door Oud-forumlid » 20-07-2013 14:29

John, met die onzin berichten valt het wel mee hoor.

Dat ze er nu mee in de kranten komen ... tsja ... komkommertijd.

Echter, grote 'continental flood basalts' zoals daar zijn de z.g. 'Siberian Traps' (samenvallend met de z.g. Perm-Trias catastrofe - ±250 miljoen jaar geleden) en de 'Deccan Traps' (Één van de nagels aan de doodkist van de Dino's - naast de inslag in Yucatan; ±65 miloen jaar geleden) waren zeer grote gebeurtenissen in de geologische geschiedenis van deze planeet.

En er zijn er meer. Wat namen: Columbia River plateau (±15 miljoen jaar geleden), de Paraná en Etendeka traps (±132 miljoen jaar geleden), het Karoo plateau (±180 miljoen jaar geleden).

Dat waren allemaal zeer omvangrijke episodes met (zéér) grootschalig vulkanisme die zelfs supervulkanen (VEI 8 uitbarstingen) als Yellowstone (±640000 jaar geleden) en Toba (±74000 jaar geleden) in de schaduw stellen.

De kans dat wij er zelfs maar een begin van meemaken, zo'n Yellowstone plof, tijdens ons leven is echter zeer klein - al zal het er ergens in de komende 100000 à 200000 jaar wel weer van komen.

Mazzel & broge, Evert

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Verbaasde me net even over de kracht van een extreme aardbeving.

Bericht door Oud-forumlid » 20-07-2013 16:01

Evert,
Hoe kun je nu iets nagaan van tweehonderdvijftigmiljoen jaar terug?
Is een pure gok lijkt mij en de kans dat het zo ook was is volgens mij 0.0000000000000000000000000000001 %
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 20-07-2013 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Verbaasde me net even over de kracht van een extreme aardbeving.

Bericht door Oud-forumlid » 20-07-2013 19:20

Nee hoor, met isotopen datering is het mogelijk de ouderdom van gesteenten met een heel redelijke nauwkeurigheid vast te stellen.

Bijvoorbeeld de Uranium - Lood datering: Uranium-235 vervalt uiteindelijk tot Lood-2007, en Uranium-238 tot uiteindelijk Lood-206.

De halveringstijden van Uranium-235 en 238, alsmede alle tussen vervalproducten zijn goed bekend, en dat geeft je een redelijk nauwkeurige "klok".

Maast de "Uranium klok" zijn er ook nog andere mogelijkheden rond (natuurlijk voorkomende) isotopen. Denk bijvoorbeeld aan Kalium-40.

Mazzel & broge, Evert

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Verbaasde me net even over de kracht van een extreme aardbeving.

Bericht door Oud-forumlid » 20-07-2013 23:00

Bij dergelijke gebeurtenissen valt de huidige klimaatverandering natuurlijk in het niets. Men zou zelfs beginnen denken dat de huidige inspanningen verloren moeite zijn.

Eigenlijk vraag ik mij af of een uitbarsting, zoals Yellowstone of de Siberische Trappen, een proces is van jarenlange langzaam toenemende activiteit, of dat het op een dag plotseling boem is....?

Oud-forumlid
Berichten: 79

Re: Verbaasde me net even over de kracht van een extreme aardbeving.

Bericht door Oud-forumlid » 21-07-2013 12:58

De "Siberian traps" vond plaats in een tijd dat Pangea nog een geheel was. De hitte onder de aardkorst hoopte zich op zocht zich een uitweg met catastrofale gevolgen.
De "Deccan Traps" werd veroorzaakt doordat het Indiase subcontinent op weg van Afrika naar Azië over 65 miljoen jaar geleden over een vergelijkbare hotspot dreef, Het (inactieve) vulkanische gebergte bij Mumbay is daar nog een overblijfsel van.
Overigens..., het rommelt wel bij Yellowstone en nog meer bij de Long Valley Caldera! (resp, VEI 8 en VEI 7)
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 21-07-2013 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie