De herfst van 2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De herfst van 2013

Bericht door Vincent » 11-09-2013 22:59

John schreef:
? ik mis de clou. Zelf als het puur als grapje bedoeld is.


Je meent het (natuurlijk was het een grap). ;)

Sebastiaan
Berichten: 12292
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De herfst van 2013

Bericht door Sebastiaan » 12-09-2013 08:31

Karel schreef:De herfst begint goed op gang te komen. In de ECMWF 11 sep 1200u gaat ook de dan tot exatrtropische storm getransformeerde hurricane Humberto een rol spelen op 240 uur.

Idd interessant om te gaan volgen. Natste septembermaand is nog ver weg, maar een top 10 plek, wordt wellicht mogelijk!
Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12292
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De herfst van 2013

Bericht door Sebastiaan » 12-09-2013 08:34

Fraai omschreven door de KNMI-meteorloog.

Synoptische ontwikkeling
Bij aanvang van de periode is in de bovenlucht een diffluente weststroming. In de loop van de periode trekt een hoogtelaag de Noordzee in en bevindt de straalstroom zich dicht bij onze omgeving. Gedurende het overgrote gedeelte van de aandachtsperiode blijft dit hoogtelaag zich min of meer handhaven. Aan de grond zien we het laag ook terugkomen. Hieraan gekoppeld golft het polaire front zich dichtbij onze omgeving. Een actieve golf trekt za 14 over onze omgeving en produceert veel neerslag. Het koufront van het genoemde laag passeert maandag het land, daarachter is er gedurende langere tijd sprake van een noordwestelijke stroming van polaire lucht.

Modelbeoordeling en onzekerheden
In de eerste week is het ensemble behoorlijk eenduidig. Vrijwel alle oplossingen laten het hoogtelaag richting de Noordzee trekken en zorg dragen voor een toename van cyclonaliteit. Tijdens de tweede week nemen de onzekerheden snel toe en deze hangen samen met de uiteindelijke positionering van de trog-as van het genoemde laag. De meeste leden kiezen voor een noordwestelijke bovenstroming en dus een positionering van de as net ten oosten van ons land. Dit staat garant voor een koel en wisselvallig weertype. Aandachtspunten qua bijzonder weer zijn te benoemen voor komend weekend tijdens de passage van de golf. Dit kan opnieuw voor vrij veel neerslag zorgen: De operationele run komt voor EHDB met 25 mm. Daarnaast zien we na passage van het koufront begin volgende week een
http://knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/guidance_meerdaagse.html

Ik moet zeggen dat ik met veel plezier de ontwikkelingen op de weerkaarten volg. Ingeklemd laag op de Noordzee, tussen Azorenhoog en Russisch, noord Scandinavisch hoog, met polair maritieme lucht aan de westelijke flank, toenemende wind, volop regen (buien). En dat na een weekend met waarschijnlijk op zaterdag ook weer veel regen.

Dit is herfst zoals we het een tijdje niet hebben gezien. Wat mij betreft smullen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 12-09-2013 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: De herfst van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 12-09-2013 08:41

Voor mij ook maar laat de regen dan vallen tussen pakweg 19.00 tot 07.00 dan hebben we er overdag in ieder geval geen last van. En het slaapt lekker de regen tegen de raam aan nu nog een bulderende zuidwester en het (herfst)plaatje is compleet!

John
Berichten: 2612
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: De herfst van 2013

Bericht door John » 12-09-2013 08:44

John schreef:
Uit mijn dagboek: september 1998, spraakmakende regenval in de tweede decade, 13/14 september. Vooral in delen van zuidwestelijk Brabant, Zeeland en Zuid-Holland, hoeveelheden van 80-120 mm in 24 tot 36 uur tijd over een dergelijk groot gebied is uitzonderlijk.


In je dagboek zal waarschijnlijk ook wel 24 september 1988 staan, toen een slepend front voor urenlange plensregen zorgde in Zeeland-Brabant, hier in Oss viel toen "maar" 42 mm.

Sebastiaan
Berichten: 12292
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De herfst van 2013

Bericht door Sebastiaan » 12-09-2013 08:46

John schreef:Voor mij ook maar laat de regen dan vallen tussen pakweg 19.00 tot 07.00 dan hebben we er overdag in ieder geval geen last van. En het slaapt lekker de regen tegen de raam aan nu nog een bulderende zuidwester en het (herfst)plaatje is compleet!


-> Ik vind door het bos wandelen met regen fantastisch, het geluid van vallende regendruppels op bladeren. Echt soort van oergevoel komt er dan boven.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De herfst van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 12-09-2013 17:12

Sebastiaan schreef:
John schreef:Voor mij ook maar laat de regen dan vallen tussen pakweg 19.00 tot 07.00 dan hebben we er overdag in ieder geval geen last van. En het slaapt lekker de regen tegen de raam aan nu nog een bulderende zuidwester en het (herfst)plaatje is compleet!


-> Ik vind door het bos wandelen met regen fantastisch, het geluid van vallende regendruppels op bladeren. Echt soort van oergevoel komt er dan boven.


De doodsdrift of de dodingsdrift?
(sorry, kon dat ff niet laten :) )

In elk geval ben ik helemaal blij met de markante omslag van afgelopen week. Hitte eindelijk kwijt. En het weer is er een stuk leuker op geworden.

Sebastiaan
Berichten: 12292
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De herfst van 2013

Bericht door Sebastiaan » 12-09-2013 18:52

Ik denk dat je dat dodingsdrift kan noemen, ik ken de term niet, maar ik voel me 1 met de natuur en zin in de jacht. Depressief word ik van dit soort weer niet, integendeel ;)

Komt wellicht nog een zeer aardige synoptische situatie aan...

Afbeelding

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De herfst van 2013

Bericht door John » 12-09-2013 20:46

Beheerder: dit kan verwijderd worden.
Laatst gewijzigd door John op 12-09-2013 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De herfst van 2013

Bericht door John » 12-09-2013 20:47

Wat er synoptisch ook precies uit de bus mag komen. Qua hoofdlijn zien we al enkele dagen een grote kans op het binnenkomen van voor de tijd van het jaar (tweede septemberdecade) behoorlijke koude lucht.
Als de temperatuur op 850hPa geen hogere maxima toelaat dan 13/14 graden, dan is dat zo'n beetje het onderste uit de kan qua mogelijkheden voor koud weer.
Let wel maximaal 13/14 graden buiten neerslag dus. Onder regen- en buiengebieden is het minder bijzonder om slechts tot 13 of 14 graden te komen. Dan kan het zelfs in juli gebeuren.
Een verticale vorstgrens beneden 1500 meter is het beeld dan mogelijk naar voren komt na komend weekend. Sneeuwgrens tijdens intensieve buien al dalend naar 1000 meter boven Nederland misschien?
Boven de noordelijke helft van de Britse Eilanden is het in elk geval vlot haalbaar, zoals de meeste kaarten er thans bij liggen.
Laatst gewijzigd door John op 12-09-2013 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie