De herfst van 2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: De herfst van 2013

Bericht door Ko » 14-09-2013 17:23

Och de eerste vind ik ook wel sterk. We zagen dat in 1987, 1993, 2007 en 2011 heel duidelijk gebeuren.
Laatst gewijzigd door Ko op 14-09-2013 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De herfst van 2013

Bericht door John » 14-09-2013 17:44

John Kerkhof schreef:

Een uitgangspunt van dit VWK- forum is ook dat we van elkaar leren. Een punt van aandacht is in elk geval dat één op één vergelijkingen geen betekenis hebben. Het weer heeft immers geen geheugen. Veel vergelijkingen zijn hier op het forum in de afgelopen jaren al gemaakt en vaak is gezien dat ze geen waarde hebben voor wat betreft het te verwachten weerbeeld in een volgend seizoen.
Ik liet me voorheen ook verleiden tot het doen van vergelijkingen, maar erken dat het niet veel zin heeft.
Zo schreef ik over augustus 2003 (heet) en de sneeuw van 24 oktober 2003. Zo schreef ik over de hete augustus 1975 en de sneeuw van 13 oktober 1975 en zo schreef ik over de hete augustus 1997 en de vele vorstdagen van betekenis in oktober 1997.

Heb ik nu een verband te pakken? is er na een toekomstig hete augustus een grotere kans op
vroege sneeuwval of vorstdagen van betekenis in de oktobermaand nadien?

Het enige verband dat ik kan zien is dat beiden het gevolg zijn van een afwezige westcirculatie op onze breedtegraad.

Harrie Laanstra schreef:

Ik heb geen behoefte om te gaan polemiseren, maar ik vind eigenlijk toch wel dat je een eigen werkelijkheid aan het creëren bent met dat statistisch-theoretische verband tussen een hete droge augustus en een koude vroegwinterse oktober. Dat verband is er niet. Er is geen verband tussen augustus en oktober.

Harrie, ik deel je reactie. Ik bracht uiteraard bewust die voorbeelden bij herhaling ter sprake. Met vraagteken!! Inderdaad geen verband, net zo min als er een verband is tussen tropische dagen in België in september en een verhoogde kans op een strenge winter.
We zijn het dus eens.
Laatst gewijzigd door John op 14-09-2013 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De herfst van 2013

Bericht door John » 14-09-2013 17:49

Vul hier je reactie in...
Ko schreef:Och de eerste vind ik ook wel sterk. We zagen dat in 1987, 1993, 2007 en 2011 heel duidelijk gebeuren.


Inderdaad voorbeelden van aprilzomer en antizomer in hoogseizoen. Echter, we kunnen niet stellen dat na toekomstige aprilzomers de hoogseizoenen in mineur zullen verlopen.

Wat we alleen kunnen vermoeden op basis van klimatologie tot nu toe, dat kans klein is dat we van april tot en met september in zomerse sferen zullen vertoeven in Nederland.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De herfst van 2013

Bericht door Vincent » 14-09-2013 18:25

John schreef:Vul hier je reactie in...
Ko schreef:Och de eerste vind ik ook wel sterk. We zagen dat in 1987, 1993, 2007 en 2011 heel duidelijk gebeuren.


Inderdaad voorbeelden van aprilzomer en antizomer in hoogseizoen. Echter, we kunnen niet stellen dat na toekomstige aprilzomers de hoogseizoenen in mineur zullen verlopen.

Wat we alleen kunnen vermoeden op basis van klimatologie tot nu toe, dat kans klein is dat we van april tot en met september in zomerse sferen zullen vertoeven in Nederland.


Een uitzondering op die 'regel' bestaat al: 2009.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: De herfst van 2013

Bericht door Ko » 15-09-2013 10:15

Klopt Vincent, alhoewel die juli wel een onderbreking gaf. Maar in z'n geheel genomen hou je dan nog 1 niet tegen 4 keer wel.
Maar goed, terug naar de herfst waar ik het veel liever over heb hehehe
De winters waren mooi, heel vroeger.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De herfst van 2013

Bericht door Sebastiaan » 15-09-2013 10:41

Over herfst gesproken Ko. Komende dagen worden we verwend. Tenminste als je van Herfstig weer houdt. Ik in ieder geval wel en na een zomer met veel warm weer (juli en augustus, 11e plek sinds 1901!) kan ik wel smullen van de polair maritieme lucht waar we momenteel al in zitten. Lekker fris buiten. Op grote schaal rond de 7 graden afgelopen nacht. Momenteel prachtig helder weer. Hele fraaie blauwe luchten. Op de satelliet is de regen voor vandaag boven de UK al te zien.

September is uiteraard is wel te warm, ongeveer 1 graad tov normaal (circa 12.5c cumulatief te war; 14x 0.9c).

Met vandaag en komende dagen erbij gaat daar flink wat van af. Normaal is voor de 2e decade 14.4c. Ma-wo zal dat de max. temp zijn!
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 15-09-2013 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De herfst van 2013

Bericht door Sebastiaan » 15-09-2013 10:45

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/d84fabc431fee588a8874ac7bc1de563/article/herfst.html

Leuk verhaal van MC

Stormachtig
Zondagavond schuift uiteindelijk het front via de westkust het land binnen, waarna de wind aan zee soms even hard tot stormachtig wordt, windkracht 7 tot 8. Daarbij kunnen plaatselijk dan ook zware windstoten voorkomen tot 85 kilometer per uur. Ook gaat er dan weer een flinke hoeveelheid regen vallen.

Poollucht
Aan de achterzijde van het passerende front stroomt vervolgens koude lucht vanuit de poolstreek ons land binnen. De temperaturen komen daarmee na het weekend niet meer hoger uit dan rond een graad of 13. Dat scheelt op zich natuurlijk maar enkele graden ten opzichte van de afgelopen dagen (als scheelt dat soms ook al een jas), maar de instroom van koudere lucht is vooral hoger in de atmosfeer goed te merken. In de loop van maandag daalt de temperatuur op ongeveer 5 kilometer hoogte (500 hPa) in zeer korte tijd van -12 graden naar -29 graden! En dat is toch een verschil van ongeveer 17 graden. Op ongeveer anderhalve kilometer hoogte, ofwel 850 hPa, wordt het ook een flink stuk kouder en daar komt de temperatuur dan op 0 of 1 graad uit. De reden dat we deze temperatuursprong dichterbij het aardoppervlak minder goed zullen merken, heeft alles te maken met de nog relatief hoge temperatuur van het Noordzeewater.

Onstabiel
Toch gaan we die overgang naar koudere lucht wel degelijk merken. De lucht wordt na het weekend namelijk erg onstabiel. Met aan de grond een graad of 13 overdag en op 5 kilometer hoogte zo’n -29 graden, maakt een verschil van ruim 40 graden. Er gaan dan ook heel gemakkelijk buien ontstaan en met zo’n temperatuurverschil kunnen dat ook behoorlijk stevige zijn, lokaal ook met hagel en/of onweer. Voorkeursgebied is dan natuurlijk de kustlijn, met daar de hoogste temperaturen. Dit laatste is overigens één van de belangrijkste kenmerken van de herfst.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De herfst van 2013

Bericht door John » 15-09-2013 17:57

Vul hier je reactie in...
Sebastiaan schreef:Over herfst gesproken Ko. Komende dagen worden we verwend. Tenminste als je van Herfstig weer houdt. Ik in ieder geval wel en na een zomer met veel warm weer (juli en augustus, 11e plek sinds 1901!) kan ik wel smullen van de polair maritieme lucht waar we momenteel al in zitten. Lekker fris buiten. Op grote schaal rond de 7 graden afgelopen nacht. Momenteel prachtig helder weer. Hele fraaie blauwe luchten. Op de satelliet is de regen voor vandaag boven de UK al te zien.


Van mij mag de maritiem polaire lucht de komende maanden de dienst uitmaken. Vanaf eind november is continentaal polair of maritiem arctisch voor mij een welkome afwisseling.
Laatst gewijzigd door John op 15-09-2013 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: De herfst van 2013

Bericht door Ko » 15-09-2013 22:06

Klopt Sebastiaan, lekker weer komende tijd. Hoop alleen wel dat er ook overdag eens wat meer regen gaat vallen. Meeste nattigheid valt nu steeds helaas 's nachts. Statistisch gaat september vanaf morgen al nat de boeken in hier terwijl dat gevoelsmatig absoluut niet zo is.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De herfst van 2013

Bericht door Gerard » 15-09-2013 23:59

Voor buitenfestiviteiten was het hopeloos weer de afgelopen week. De tenniswedstrijden voor de clubkampioenschappen bij onze club, moesten regelmatig binnen gespeeld worden i.p.v. buiten. Gelukkig was het op de afsluitende dag grotendeels - en lang genoeg - droog, bij best aangename temperatuur en nog niet te veel wind.

Plaats reactie