De herfst van 2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: De herfst van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 12-09-2013 20:52

Wie weet kan dit gedicht op enig moment weer opgeld doen ...

Boutade, P.A. de Génestet (uit - ik meen - november 1851)

O land van mest en mist, van vuilen, kouden regen,
Doorsijperd stukske grond, vol killen dauw en damp,
Vol vuns, onpeilbaar slijk en ondoorwaadbre wegen,
Vol jicht en parapluies, vol kiespijn en vol kramp!

O saaie brij-moeras, o erf van overschoenen,
Van kikkers, baggerlui, schoenlappers, moddergoôn,
Van eenden groot en klein, in allerlei fatsoenen,
Ontvang het najaarswee van uw verkouden zoon!

Uw kliemerig klimaat maakt mij het bloed in de aderen
Tot modder; ’k heb geen lied, geen honger, vreugd noch vreê.
Trek overschoenen aan, gewijde grond der Vaderen,
Gij niet op mijn verzoek ... ontwoekerd aan de zee.

Overigens: Als het in oktober-november dergelijk pokkeweer zou worden loop ik mogelijk de goegemeente in Nederland vanuit Nepal (wandelend door upper/inner Dolpo, veelal tussen 3800 en 5500 m) boven de wolken uit te lachen ... Afbeelding

Mazzel & broge, Evert

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: De herfst van 2013

Bericht door Ko » 12-09-2013 21:18

John van Bladel schreef: Voor mij ook maar laat de regen dan vallen tussen pakweg 19.00 tot 07.00 dan hebben we er overdag in ieder geval geen last van. En het slaapt lekker de regen tegen de raam aan nu nog een bulderende zuidwester en het (herfst)plaatje is compleet!


Heb de regen juist liever overdag, maar dat was denk ik al duidelijk he. Wat dat betreft viel het meeste afgelopen week helaas in de donkere uren maar goed, beter dan niks natuurlijk. De droogte is hier flink op de schop gegaan. Qua maandhoeveelheid hier al bijna normaal voor september nu.


PS: nog een aandachtspuntje voor het forum: je kunt geen berichten quoten van de vorige pagina.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De herfst van 2013

Bericht door Sebastiaan » 13-09-2013 08:46

Synoptische ontwikkeling
Bij aanvang van de periode trekt een hoogtelaag de Noordzee in en bevindt de straalstroom zich dicht bij onze omgeving. Gedurende het overgrote gedeelte van de aandachtsperiode blijft dit hoogtelaag zich min of meer handhaven. Aan de grond zien we het laag ook terugkomen. Hieraan gekoppeld golft het polaire front dichtbij onze omgeving. Het koufront van het genoemde laag passeert maandag het land, daarachter is er gedurende langere tijd sprake van een (noord)westelijke stroming van polaire lucht waarin diverse troggen, ingedraaide occlusies en comma's over het aandachtsgebied trekken.
Evert schreef:

Wie weet kan dit gedicht op enig moment weer opgeld doen ...

Boutade, P.A. de Génestet (uit - ik meen - november 1851)

O land van mest en mist, van vuilen, kouden regen,
Doorsijperd stukske grond, vol killen dauw en damp,
Vol vuns, onpeilbaar slijk en ondoorwaadbre wegen,
Vol jicht en parapluies, vol kiespijn en vol kramp!



Wel heel toepasselijk, idd. uit november 1851

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: De herfst van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 13-09-2013 09:47

Ik vind de ontwikkelingen met een depressieregime onplezierig.

Kijkend naar de grote lijnen met o.m. hogedruk Groenland en chronisch depressieweer NW-Europa doet de situatie mij tikkeltje denken aan herfst 1974. Na de natte september volgde toen een zeer koude en natte oktober. Heel moeilijke herfst en gevolgd door een al even deprimerende heel zachte winter......

O nee, ik mocht niet meer die één-op-één vergelijkingen maken. Vorige week verkeerde ik immers nog in 1962-sferen...
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 14-09-2013 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Lucas
Berichten: 21
Lid geworden op: 17-04-2013

Re: De herfst van 2013

Bericht door Lucas » 13-09-2013 10:02

2010 was ook een natte koele september, waar die versneeuwde december op volgde.
Laatst gewijzigd door Lucas op 14-09-2013 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

" Dreich "

Bericht door Dick » 13-09-2013 10:05

Is dit jaar verkozen tot het meest populaire woord in Schotland. Je spreekt het uit als " driek ".het betekent zoiets als nat, kil en somber. Het zegt wel wat dat de Schotten zelf dit woord bovenaan hun lijst van favorieten hebben staan :((.
Vanmorgen heb ik de d.j. op het lokale radio-station (Forth 1) al minstens tien keer het woord "dreich" horen uitspreken. Het is inderdaad uitgesproken druilerig hier in Linlithgow (tussen Glasgow en Edinburgh), maar de verwachting is dat het vanmiddag gaat opklaren. De wisselvalligheid van het Schotse weer is spreekwoordelijk en dat vinden ze zelf blijkbaar ook.
Gisteren hadden we daar al een eerste kleine proeve van, het weer was een toneelstuk in drie bedrijven. Eerst stratocumulus in de morgen, daarna een warme zon met cirrus (18 gr), vervolgens grauwe stratus met buitjes en later windvlagen.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De herfst van 2013

Bericht door Sebastiaan » 13-09-2013 10:06

Harrie, ga aub door met vergelijkingen. Juist smeuïg om te lezen. Wat momenteel wel ontbreekt is hogedruk bij Groenland, de NAO is overwegend positief. Al eerder opgemerkt, het Azorenhoog heeft er de laatste tijd zin in!

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Overigens...

Bericht door Dick » 13-09-2013 10:07

Vind ik dat wij Nederlanders "dreich" zouden moeten adopteren. Gespeld als "driek" geeft het precies het bijbehorende weer weer: kil, grijs en miezerig!!

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: De herfst van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 13-09-2013 10:34

Vul hier je reactie in...
Sebastiaan schreef:Harrie, ga aub door met vergelijkingen. Juist smeuïg om te lezen. Wat momenteel wel ontbreekt is hogedruk bij Groenland, de NAO is overwegend positief. Al eerder opgemerkt, het Azorenhoog heeft er de laatste tijd zin in!


Ik volg de ontwikkelingen eerlijk gezegd niet altijd zo heel minutieus, maar begreep uit het dagelijks weerpraatje van Johan Effing dat op de achtergrond van de dreigende herfstmalaise ook de kou bij Canada en noordelijke hogedruk (Groenland) meespeelt.

In elk geval zette in de herfst van 1974 zich zo'n toestand hopeloos vast, wat onder meer leidde tot zelfs retrograde lagedrukgebieden boven Scandinavië. Bij ons veel te koud oktoberweer en chronisch nat. Bijna elke dag regen ná 18 september. En die dagelijkse regenval duurde tot eind januari.

December was in 1974 zachter dan oktober.... Een unicum!

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De herfst van 2013

Bericht door Vincent » 13-09-2013 10:51

Dick schreef:Vind ik dat wij Nederlanders "dreich" zouden moeten adopteren. Gespeld als "driek" geeft het precies het bijbehorende weer weer: kil, grijs en miezerig!!


Drek dus. ;)

Plaats reactie