Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Bericht door Oud-forumlid » 01-07-2013 11:10

Deze maandverwachting telt voor ons hoofdkantoor te De Bilt
Resultaten verwachting juli 2013
Ik verwachte tussen de 6 en de 10 zomerse dagen te De Bilt dat werden er 12
Tropische dagen waren er ook 3 stuks
Als gem etmtemp verwachte ik tussen 19,0 en 19,5 dat zal 19,2 of 19,3 worden
Zware buien in de 3e decade waren er ook.
Ik verwachte tussen 8 en 19 juli de warmste periode kwam niet uit.
En de regenverwachting voor De Bilt kwam evenmin niet uit
Ook de zonneschijn heb ik onderschat
Al met al ongeveer 60% juiste verwachting.

Allereerst het goede nieuws. Deze maand zal voor het eerst in 7 maanden (!) eens niet als te koel eindigen.
Normaal ligt de etmtemp rond de +17,8. Mijn verwachting is dat we net zo rond de +19 a +19,5 uitkomen.
De neerslag is normaal 81 mm maar ik verwacht boven de 100 mm dit door zware buien in de laatste decade.
Ook tropische dagen komen er deze maand. Ik verwacht de meeste warmte tussen 8 en 19 juli daarna wisselvalig met van tijd tot regen en (zware) onweersbuien. De eerste week is het normaal hollands zomerweer. Met temp tot uiterlijk 27 graden. Dit klopt al Eindhoven had +26,8 op 6-7-13

Zomerse dagen verwacht ik zeker wel in De Bilt zo tussen de 6 en de 10 stuks
De zon zal rond de 180 uur schijnen dit vooral in de periode tussen 8 en 19 juli

ps ik wilde mijn verwachting meer toelichten maar ik was bang dat mijn bericht dan te lang " open" zou staan. En dat ik het dan weer opnieuw zou moeten tikken.daar had ik dus geen zin in ;)

Hierbij de grafieken kunnen we precies zien hoe het verloopt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 30-07-2013 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Bericht door Oud-forumlid » 01-07-2013 18:19

Ik zet mijn juliverwachting ook even in dit rijtje. Mijn verwachting is gebaseerd op de theorieën van de Friese volksweerkundige L.D. Pruiksma (1899-1983) en mijn eigen ondervindingen met een verband tussen de meimaand en de julimaand.
Deze verwachting geldt voor het hoofdkantoor te De Bilt benevens alle bijkantoren elders in het land.

Ik verwacht een als geheel normale julimaand. Dus gemiddeld normale temperatuur, normale aantal uren zonneschijn en normale neerslaghoeveelheid. De eerste helft van de maand wordt volgens mijn verwachting gedomineerd door hogedruk en veelal droog weer. De tweede helft van de maand overgang naar een depressieregime met wisselvallig weer en tamelijk veel regen.
Ik verwacht geen tropische dagen deze maand, hooguit een paar zomerse dagen en verder relatief weinig onweer.

Kanttekenig: De thans in de meerdaagse aankondiging van de komst van het Azorenhoog richting de Noordzee zal met een sisser aflopen en niet het uitgesproken zomerweer van wat langere duur brengen. Er komt deze julimaand geen hoogstaand zomerweer. Als geheel een vrij teleurstellende zomermaand.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 01-07-2013 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Bericht door Oud-forumlid » 01-07-2013 18:50

Hoi Harrie,

Dat betwijfel ik ten zeerste. Maar we zien het wel de maand is net EEN dag oud !

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Bericht door Oud-forumlid » 01-07-2013 20:29

John schreef:Hoi Harrie,

Dat betwijfel ik ten zeerste. Maar we zien het wel de maand is net EEN dag oud !


Ik was nog vergeten erbij te vermelden dat Oudheusden deze julimaand geen enkele onweersbui gaat krijgen.


Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Bericht door Jaap » 01-07-2013 21:46

Mijn verwachting is, dat ook in juli diverse langetermijnverwachtingen de mist zullen ingaan. Mijn prognose is, dat het na de 8e volkomen duister is, wat er komt. En op de 2e geldt dit voor na de negende en op de derde voor na de tiende, enz. En als je toch iets zinnigs wil zeggen, dan met een gedegen onderbouwing, ook al is het een theorie die alleen door eigen onderzoek is tot stand gekomen. En geen uitvluchten van te lang open staan. Dan doe het maar in tweeën.
Laatst gewijzigd door Jaap op 04-07-2013 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Bericht door Ko » 01-07-2013 21:47

Het is als gooien met de dobbelsteen. Zelfs 1 week vooruit is het weer al amper goed te voorspellen en moet het bijgesteld worden, laat staan een hele maandverwachting. En zeker een jaar als 2013 waarin alles mogelijk is.

Maar als we dan toch iets moeten gokken (want dat blijft het natuurlijk) ga ik voor een koele juli, ofwel de zevende koude maand op rij.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Bericht door Oud-forumlid » 01-07-2013 21:53

Jaap,
Doe zelf eens een poging dan.
Afgelopen jaar had ik op de DAG goed of de elfstedentocht zou door gaan ja of nee. Het werd nee.
En dat was weken vooruit verwacht en niet een dag van te voren.
Maar ja we gaan elkaar maar afzeiken...leuk.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 01-07-2013 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Bericht door Richard » 01-07-2013 22:43

John schreef:Afgelopen jaar had ik op de DAG goed of de elfstedentocht zou door gaan ja of nee. Het werd nee.
En dat was weken vooruit verwacht en niet een dag van te voren.

Ik wed dat de Elfstedentocht de dag ervoor en erna ook niet doorging. Heb ik gelijk of niet John ? ;-)

P.S. : hoe krijg je het voor elkaar om Elfstedentocht met een kleine letter te tikken ? Bij mij verschijnt het woord na de spatie aan het eind vanzelf met een hoofdletter.

Terug naar de maandverwachting : juli zal als eerste maand in 2013 als te warm de boeken in gaan, en niet zo'n beetje ook.
In tegenstelling tot Harrie denk ik dat we wel degelijk een standvastige langere periode met warm tot zeer warm weer (ik spreek bewust niet van mooi weer, want smaken verschillen nu eenmaal) gaan krijgen.

N.B. : dit is een verwachting, en nadrukkelijk geen wishfull thinking.
Laatst gewijzigd door Richard op 01-07-2013 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Bericht door Oud-forumlid » 01-07-2013 23:22

Tja, ik wil hier toch een stelling betrekken. Sinds mijn kinderjaren is mij iets opgevallen in combinatie met de onweeerstheorie van L.D, Pruiksma en mijn persoonlijke stelling is dat dit zomerseizoen van 2013 bij uitstek in aanmerking komt voor toepassing van deze benadering. Die bestaat er simpelweg uit dat in juli mutatis mutandis het stramien van de voorafgaande meimaand wordt herhaald. Dit jaar bestond mei voor de helft uit hogedrukinvloed, zonder dat die tot een werkelijk uitgesproken mooiweerperiode aanleiding gaf. Hooguit wat losse mooie dagen, maar het mooie weer wilde niet echt. In de 2e helft volgde een depressieregime met naar verhouding veel regen. In mijn optiek gaat juli dit jaar precies dezelfde weg bewandelen. Eerste helft daardoor overwegend droog hogedrukweer met verspreide betere zomerdagen, zonder echt doorzettend zomerweer. In de tweede helft van de maand inzinking, depressies en tamelijk veel neerslag. Gemiddeld komt de maand door de mix als normaal uit voor de hoofdelementen temperatuur, zonneschijn en neerslag.
Deze diagnose geldt voor de huidige casus 2013. Voor elk jaar moet echter maatwerk beredeneerd worden. Hoe anders te verklaren immers, dat in 1954, 1980 en 1983 de grootst mogelijke discrepantie tussen het weerstramien van de meimaand en de julimaand is aan te wijzen? Daar is echter wel degelijk een verklaring voor, die echter volgens de toegepaste theorie niet geldig zou moeten zijn voor dit jaar 2013.

Eis en vonnis. Nu eens kijken wat juli werkelijk gaat doen dit jaar.

Plaats reactie