Teken petitie tegen sluiting weerstation Nieuw-Beerta

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Teken petitie tegen sluiting weerstation Nieuw-Beerta

Bericht door Oud-forumlid » 21-01-2014 22:16

Hoi Ted,

Ik ben het 100% met je eens.
Soms lijkt het wel het nationaal taaldictee.
Niet iedeeen is een taalvirtuoos (hoop dat ik dat goed geschreven heb)
Het gaat uiteindelijk om het weer en niet om de taal. Ok sommige foten kun je voorkomen maar...nee laat maar.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 21-01-2014 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Teken petitie tegen sluiting weerstation Nieuw-Beerta

Bericht door Oud-forumlid » 21-01-2014 22:18

Hoi Ted,

Ik ben het 100% met je eens.
Soms lijkt het wel het nationaal taaldictee.
Niet iedeeen is een taalvirtuoos (hoop dat ik dat goed geschreven heb)
Het gaat uiteindelijk om het weer en niet om de taal. Ok sommige fouten kun je voorkomen maar...nee laat maar.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 21-01-2014 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Teken petitie tegen sluiting weerstation Nieuw-Beerta

Bericht door Oud-forumlid » 21-01-2014 22:21

Hoe kan het nu weer dat mijn bericht 2 keer word geplaatst en nee ik zeg niets over All United.
Ik vind het wel best...

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 21-01-2014 23:02

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Teken petitie tegen sluiting weerstation Nieuw-Beerta

Bericht door Dick » 21-01-2014 23:05

Nou, Nieuw-Beerta 'dreigt' de komende tijd weer het enige 'Siberische' station van ons land te worden. Weer een argument om dat station open te houden.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Teken petitie tegen sluiting weerstation Nieuw-Beerta

Bericht door Adrie » 22-01-2014 08:31

Vul hier je reactie in...
Dick schreef:Nou, Nieuw-Beerta 'dreigt' de komende tijd weer het enige 'Siberische' station van ons land te worden. Weer een argument om dat station open te houden.


Het tegenargument is dat er binnen niet al te lange tijd waarnemingen uit het grensgebied van Duitsland en België op hoge tijdresolutie (10 min) bij het KNMI zouden moeten gaan binnenkomen. Of die ook publiek beschikbaar worden gesteld weet ik niet, het gaat tenslotte om waarnemingen van een externe partij.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Teken petitie tegen sluiting weerstation Nieuw-Beerta

Bericht door Edward » 22-01-2014 23:10

Adrie schreef:Vul hier je reactie in...
Dick schreef:Nou, Nieuw-Beerta 'dreigt' de komende tijd weer het enige 'Siberische' station van ons land te worden. Weer een argument om dat station open te houden.


Het tegenargument is dat er binnen niet al te lange tijd waarnemingen uit het grensgebied van Duitsland en België op hoge tijdresolutie (10 min) bij het KNMI zouden moeten gaan binnenkomen. Of die ook publiek beschikbaar worden gesteld weet ik niet, het gaat tenslotte om waarnemingen van een externe partij.


De waarnemingen uit België zijn op dit moment voor het gemiddelde publiek slecht toegankelijk, alleen via synops, metars etc. En de KMI website ververst metingen één keer per uur van een stuk of 8 meetpunten (van de circa 25 of 30). Je moet echt gaan zoeken bij Meteo Consult via wereldweer bijvoorbeeld, of wetteronline/weatheronline op de buitenlandse sites, voor die andere waarnemingen.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 22-01-2014 23:22

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 21:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Teken petitie tegen sluiting weerstation Nieuw-Beerta

Bericht door Adrie » 24-01-2014 21:14

Vul hier je reactie in...
Edward schreef:
Adrie schreef:Vul hier je reactie in...
Dick schreef:Nou, Nieuw-Beerta 'dreigt' de komende tijd weer het enige 'Siberische' station van ons land te worden. Weer een argument om dat station open te houden.


Het tegenargument is dat er binnen niet al te lange tijd waarnemingen uit het grensgebied van Duitsland en België op hoge tijdresolutie (10 min) bij het KNMI zouden moeten gaan binnenkomen. Of die ook publiek beschikbaar worden gesteld weet ik niet, het gaat tenslotte om waarnemingen van een externe partij.


De waarnemingen uit België zijn op dit moment voor het gemiddelde publiek slecht toegankelijk, alleen via synops, metars etc. En de KMI website ververst metingen één keer per uur van een stuk of 8 meetpunten (van de circa 25 of 30). Je moet echt gaan zoeken bij Meteo Consult via wereldweer bijvoorbeeld, of wetteronline/weatheronline op de buitenlandse sites, voor die andere waarnemingen.


Het is geheel aan de nationale overheden om het beleid ten aanzien van het voor derden beschikbaar stellen van meteorologische waarnemingen te bepalen. Daarom verschilt het ook zo in Europa wat er beschikbaar is. Het tijdinterval tussen waarnemingen (synop) is volgens de WMO norm 1 uur, de ICAO schrijft halfuurlijks voor voor de metar. (tot een paar jaar geleden waren er nog de specials, maar die worden niet meer verspreid). Alles met een hogere tijdinterval is lokaal beleid. Technisch is het mogelijk om met een hoge tijdresolutie te meten, maar de technische infrasctructuur en de kosten van de datatransmissie zorgen er vaak voor dat waarnemingen op een lage tijdresolutie beschikbaar zijn. Of de waarneemdata ook werkelijk naar buiten worden verspreid hangt af van het nationale beleid. Dat er uitwisseling van 10-minuten data met de buurlanden tot stand komt, wil nog niet zeggen dat deze ook publiek verspreid gaan worden. Dat hangt af van de overeenkomst die met de buurlanden gesloten zal gaan worden.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Teken petitie tegen sluiting weerstation Nieuw-Beerta

Bericht door Gerard » 25-01-2014 19:04

John schreef:Hoe kan het nu weer dat mijn bericht 2 keer word geplaatst en nee ik zeg niets over All United.
Ik vind het wel best...

Nee hoor, je hebt gewoon tweemaal gedrukt op "reageren" omdat het even duurde voordat de site reageerde met plaatsen. Heb ik zelf ook wel eens gehad, het ligt aan onszelf dus.

Nog een reactie op de kritiek van jou en Ted op een spellingscontroleprogramma.
Zo'n programma moet je dus juist wel gebruiken zodat de basale fouten aangegeven worden.

Waar Ted gelijk in heeft is dat het totaal niet werkt bij samengestelde woorden. Ook in Word worden heel vaak samengestelde woorden niet herkend, net als in mailprogramma's. Ook hier in het forum komt dit euvel tevoorschijn. Ik durf zelfs te beweren dat spellingscontroleprogramma's (althans de constructeurs) mede schuldig zijn aan het steeds vaker verkeerd schrijven van samengestelde woorden. Hierdoor wordt de leesbaarheid van artikelen veel minder goed, je krijgt hakketaktaal.

Dus: gebruik het (een) correctieprogramma wel, maar negeer het bij samengestelde woorden.

Plaats reactie