Dag weerstation Arcen...

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Dag weerstation Arcen...

Bericht door Edward » 27-06-2013 13:47

Vincent schreef:Het verdwijnen van Wilhelminadorp is juist wèl een schande! Vlissingen is het onzinstation van die regio. Ook het verdwijnen van Nieuw-Beerta mag een absolute aanfluiting heten (de provincie Groningen heeft op deze manier dadelijk geen officiële weerstations meer!). Lauwersoog en Arcen kan ik op zich wel missen, al zal er voor dat laatste station naar een geschikte vervangende locatie gezocht moeten worden.

Ik las trouwens ook dat over een paar jaar wellicht ook De Bilt gaat verdwijnen, ten gunste van Herwijnen.


Inderdaad, vooral Wilhelminadorp is nodig. Het weerstation Vlissingen ligt een meter of 30 van de Westerschelde en ingeklemd door allemaal havens. Ook Nieuw-Beerta sluiten zou niet echt goed uitkomen.
Dick schreef:Hoe duur kan zo'n automatisch weerstation zijn. Zet dat nou echt zoden aan de dijk? Zijn wel aansprekende stations: Arcen, Nieuw Beerta en ook Wilhelminadorp kom je nogal eens tegen bij de overzichten van temperatuuruitersten. Het is hoe dan ool een verschraling van het waarnemingennet.


Een weerstation kost wel enkele tienduizenden euro's.
Maar goed, ik zou denken dat alleen luchtdruksensoren verwijderen op enkele weerstations evenveel oplevert als het verdwijnen van drie of vier weerstations. Luchtdrukmetingen zijn minder belangrijk, natuurlijk omdat de luchtdruk veel minder verschilt over een tiental kilometers afstand en het luchtdrukveld ook redelijk te construeren is met windmetingen. Als we voor luchtdruk alleen Westdorpe/Vlissingen, Maastricht, Twenthe, Valkenburg, De Bilt, Den Helder en Groningen behouden is dat al (bijna) genoeg denk ik.
Laatst gewijzigd door Edward op 27-06-2013 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Dag weerstation Arcen...

Bericht door Karel » 27-06-2013 20:11

De gemeente Venlo had met het instandhouden van het weerstation te Arcen naam kunnen maken als recreatiestad met het eerste weerstation dat de 40 grad C kan gaan halen.
Daar is echter door gemeente Venlo niet voor gekozen. Een station dat vanaf 1januari 1991 bestaat wordt opgeheven.
Knmi weerstation Ell bij Weert is echter vanaf 1999 aanwezig en een veelbelovende vervanger.

Overigens is het verstandig dat het KNMI weerstations waar terechte kritiek op werd geleverd na goede beoordeling en afweging opheft.

Geert
Berichten: 18
Lid geworden op: 31-12-2001
Contacteer:

Geen weerstations KNMI meer in de provincie Groningen

Bericht door Geert » 28-06-2013 14:37

Dag allen,

Via deze weg wil ik vragen of wij, als weeramateurs, onze invloed op het voorgenomen besluit van het KNMI, kunnen uitoefenen. Binnen het VWK zijn er genoeg mensen die lijnen hebben naar het KNMI. Is het echt niet mogelijk om Nieuw-Beerta op te houden? Immers daar zijn de afgelopen decennia vele extremen in het weer gemeten.

Daarnaast ontstaat er een groot zwart gat in het "koude driehoek".

Ook zijn er naar mijn mening andere weerstations in de randstad er net zo goed uit kunnen. Daar is het netwerk dicht genoeg. Te denken valt bijvoorbeeld Wijk aan Zee en IJmuiden. Of Vlissingen en Wilhelminadorp. Om maar een aantal voorbeelden te noemen.

Raar dat het KNMI de provincie Groningen zonder weerstations laat zitten. Degene die dat plan heeft gelanceerd heeft geen enkel geografisch besef. Immers Eelde ligt in de provincie Drenthe en niet in Groningen.

Graag hoor ik jullie mening.

MVG

Geert Molema - Meteo Delfzijl

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Dag weerstation Arcen...

Bericht door Vincent » 28-06-2013 19:43

Ik denk dat ik zo meteen eventjes naar Arcen ga om wat foto's te maken van de ligging van het KNMI-weerstation aldaar. Het schijnt dat de directe omgeving ervan inmiddels al voor 100% verprutst is.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Dag weerstation Arcen...

Bericht door Dick » 28-06-2013 19:46

Ell kan denk ik goed 'invallen' voor Arcen; voor Nieuw-Beerta is er geen alternatief voorhanden.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Dag weerstation Arcen...

Bericht door Vincent » 28-06-2013 20:21

Ell als 'invaller' voor Arcen lijkt me een twijfelachtige oplossing. De gebieden nabij de Maas hebben een heel eigen klimaat; iets wat met enkel station Ell nooit echt duidelijk zal worden. Station Arcen zou dus eerder enkele kilometers verplaatst ipv. gesloten moeten worden.

Het sluiten van Wilhelminadorp ten gunste van onzinstation Vlissingen is overigens een nog veel belachelijker oplossing.
Laatst gewijzigd door Vincent op 28-06-2013 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Net bij station Arcen geweest

Bericht door Vincent » 28-06-2013 23:22

Wat een belachelijke meetlocatie zeg! Erger dan ik dacht zelfs: aan 3 kanten omgeven door over het algemeen 10 meter hoge bomen en een hoop bebouwing, een 3 meter hoge aarden wal vrijwel direct ten oosten van de thermometer en een aantal koude grindgaten in de directe omgeving. Verder verschijnt de komende jaren op het braakliggende terrein ten oosten tot noordoosten van het station een flinke villawijk. Maar goed dat dit onzinstation binnen enkele maanden verleden tijd is, al zie ik het liever tot verplaatsing dan tot een definitief einde komen. Er zijn in die omgeving namelijk zat erg mooie meetplekken te vinden. Foto's volgen binnenkort.
Laatst gewijzigd door Vincent op 28-06-2013 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Dag weerstation Arcen...

Bericht door Oud-forumlid » 29-06-2013 07:36

kopie plak plak haha ;)

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Dag weerstation Arcen...

Bericht door Gert » 29-06-2013 08:09

Misschien ook een kans om ons als weeramateurs te profileren we hebben gezamenlijk een groot aantal stations

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Dag weerstation Arcen...

Bericht door Vincent » 29-06-2013 11:27

John schreef:kopie plak plak haha ;)


Ach ja, op WW verdwijnen je berichten altijd te snel het archief in. ;)

Plaats reactie