" Superstorm op komst " volgens de Belgen.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 1364

" Superstorm op komst " volgens de Belgen.

Bericht door Oud-forumlid » 18-06-2013 08:47

Met tropische temperaturen rond 30 graden mogen vandaag éindelijk die zomersandalen van onder het stof. Maar hou toch ook een paar rubberlaarzen bij de hand. Onze weervrouw Jill Peeters ziet voor morgen immers hevig onweer in de lucht, een superstorm met Pukkelpop-allures.

"Vanaf morgennamiddag komen zware rukwinden, hagelstenen en overvloedige neerslag de pret verstoren", waarschuwt ze. "Er kan tot 50 liter per m² vallen." Dat is bijna evenveel als er gemiddeld in een hele maand valt (70 liter per m²). Als de storm over ons land raast, dan zal ze waarschijnlijk voor wateroverlast zorgen. Ook maar al een zwabber voorzien dus.

Hadden we eerst Weerplaza.nl die de 9e juni al verkondigde dat jun te koel zou gaan verlopen,ok die kans is er nog. Dan komt Meteo Consult met een mogelijk nieuw warmterecord voor morgen. En dan komt ene Jil Peeters van het belgische dag/roddelblad Het laatste nieuws.Dat er een "superstorm" op komst is HLN kun je overgings naadloos aan sluiten bij " onze " Telegraaf. En het ergste is dat iedereen die dit leest en niet of nauwelijks verstand van het weer heeft dit klakkeloos aan neemt... Ach het zal de komende dagen allemaal nog wel dunnetjes herhaald worden door diverse weerbureau's en kranten...
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 18-06-2013 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12285
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: " Superstorm op komst " volgens de Belgen.

Bericht door Sebastiaan » 18-06-2013 08:59

Vergeet niet John dat hele volksstammen 'niks' weten van weer & klimaat. Het weer wordt dus in simplistische manier naar hen gebracht, omdat ze het anders niet snappen. De link naar Pukkelpop is een metafoor voor gevaarlijk weer, en dat je op moet letten. Om te duiden heb je kennis nodig (zoals jij wel hebt), als die ontbreekt dient het taalgebruik eenvoudig te zijn zonder al te veel vakjargon enz. Bovendien lijkt het mij goed dat mensen gewaarschuwd worden. Liever niet dat er mensen overlijden
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 18-06-2013 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: " Superstorm op komst " volgens de Belgen.

Bericht door Oud-forumlid » 18-06-2013 09:17

Dat heb je geplakt van www.weerwoord.be haha daar staat precies hetzelfde!
Ja als er mensen zijn die door noodweer overlijden is dat te betreuren maar sommige zoeken het gevaar ook op. Als ik me niet vergis ook pas geleden een,of meerdere, tornadojagers.
Groeten John

Sebastiaan
Berichten: 12285
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: " Superstorm op komst " volgens de Belgen.

Bericht door Sebastiaan » 18-06-2013 09:30

Ik heb 'Wim' en 'John' aangepast ;)

Ja, Tim Samaras is overleden.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: " Superstorm op komst " volgens de Belgen.

Bericht door Vincent » 18-06-2013 11:52

"Superstorm" !? Wat moet ik me hier nou weer bij voorstellen. De wilde verhalen in de media lijken wel ieder jaar wilder te worden.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Een onweersbui is geen storm, ook niet als het hard waait daarbij

Bericht door Gerard » 18-06-2013 14:45

Heel vervelend dat HLN, dat dezelfde schreeuwerige opmaak als AD heeft en dezelfde kwaliteit, weer over stormen begint, als het onweersbuien betreffen waarbij wind gepaard kan gaan.

Een storm is een depressie met een dermate groot en krachtig windveld dat we van storm spreken. Het Amerikaanse "storm" betekent onweersbui gepaard gaande met wind.

Het stuk over Tim Samara staat in Weereldnieuws.

Er valt trouwens niet uit te sluiten dat er hier en daar een hoosje langs trekt of dat er valwinden optreden.
Laatst gewijzigd door Gerard op 18-06-2013 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: " Superstorm op komst " volgens de Belgen.

Bericht door Oud-forumlid » 18-06-2013 14:58

Hoi Gerard,

Ik lees al jaren het AD vind het ook een goede krant zeker wat betreft de sport.
Nee De Telegraaf is, volgens mij, veel meer sensatie bewust. Maar dat is mijn mening...

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: " Superstorm op komst " volgens de Belgen.

Bericht door Gerard » 18-06-2013 18:09

Sorry, de AD is on-line precies HLN, ik denk dat ze in dezelfde organisatie zitten. De papieren uitgave is wellicht beter, maar ik zie alleen de on-line versie.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: " Superstorm op komst " volgens de Belgen.

Bericht door Edward » 18-06-2013 19:24

Lachwekkend dat op RTV Rijnmond (door de nieuwslezer) wordt gezegd dat het morgen de warmste dag sinds 1944 zal zijn... eerder de warmste dag sinds afgelopen 18 augstus, dus in plaats van de warmste dag in de laatste 68 jaar de warmste dag in 10 maanden.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: " Superstorm op komst " volgens de Belgen.

Bericht door Daniël » 18-06-2013 19:45

Kortom, bij zomers onweer moet je altijd rekening houden met bliksem, zware neerslag, hagel, zware windstoten en bij voldoende windschering een supercell met mogelijk een tornado.
Laatst gewijzigd door Daniël op 18-06-2013 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie