Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Vincent » 17-06-2013 22:43

John schreef:Ik sluit een warmterecord niet uit... Ach we wachten het maar af.


Nieuwe EC-oper: woensdag amper 25°C bij Amsterdam.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Oud-forumlid » 17-06-2013 22:47

Hier een reactie van Jan Visser.

"Inmiddels, maandagavond 17 juni 22 uur, blijkt uit de nieuwste verwachtingskaarten van het ECMWF dat de hitte mogelijk niet door gaat. De voorspelbaarheid van de atmosfeer is zelfs dus op een relatief korte termijn van twee dagen niet bijster groot. Pffttt…"

Blijkbaar is 48 uur voor de rekenmachines al te veel ik ga slapen tot morgen..

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Vincent » 17-06-2013 23:09

Hier in het zuidoosten lijkt het desondanks 'gewoon' 35°C te kunnen worden. Maar niet meer dan dat.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door John » 19-06-2013 17:55

Tot en met gisteren hielden ze bij MC het sprookje maar vol. Zoveel fantasie en zo weinig realisme, dat had ik niet verwacht van MC.
Het heeft potverdorie nooit in de kaarten gezeten, de 38,6 tot 39 graden. Teleurstellende koers in het beleid.
Ik kan me dergelijke uitspattingen nog niet herinneren uit 2003 en 2006.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Oud-forumlid » 19-06-2013 18:26

Ach Meteo Consult zat er maar een graad of 7 a 8 naast voor vandaag.
Toch jammer dat dit weerbedrijf er zo naast zat.
Dit was eerder weg gelegt voor weeronline of zo....

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 19-06-2013 18:39

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Vincent » 19-06-2013 18:47

Ted schreef:Eigenlijk hebben alle weerbureaus te hoog ingezet. Ook in het oosten werden de hoogste waardes begin van de middag bereikt.

Vorig jaar werd ook die fout gemaakt in augustus. Ik denk dat de adrenaline de oorzaak is. Je jaagt elkaar op met de verwachtingen. In het geval van vorig jaar waren de hoogste 850hpa temperaturen de nacht ervoor het hoogst. Toen was de zon er niet, die was onder de horizon. Op het moment van was die hittebel al 150 tot 200km Duitsland ingetrokken. Dan kan je simpelweg een record vergeten.

We moeten duidelijk voorzichtiger worden.


Ted, vorig jaar waren we toch echt duidelijk dichterbij 'Warnsveld' dan vandaag hoor. Zie de 850 hPa-kaart van 19 augustus 2012, 12Z: 23°C(!!) boven de zuidelijke helft van Limburg. De voornaamste reden dat het ook toen uiteindelijk bij lange na niet lukte was het oprukken van een flinke bel Saharazand op hoogte (zeer diepe Spaanse Pluim).
Laatst gewijzigd door Vincent op 19-06-2013 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Gert » 19-06-2013 20:31

Jan Visser schreef het onderstaande. Duidelijke taal lijkt mij

Welke kachel heeft er in Wageningen, in de weerkamer van Meteo Consult, staan snorren? Het commerciële weerbedrijf stuurde maandag een persbericht de wereld in waarin men op basis van de ‘gunstige’ atmosferische omstandigheden een serieuze aanval verwachtte op Neerlands alltime hitterecord van 38,6º op 23 augustus 1944 te Warnsveld. Deze gebeurtenis zou zich vandaag, woensdag 19 juni, moeten voltrekken. De zelfverzekerdheid waarmee het bericht (niet in de laatste plaats ook op TV) werd gebracht, heeft mij verbaasd en eerlijk gezegd ook gestoord. Met name toen gisteren, door Reinier van den Berg (toch niet de eerste de beste!), een Engels weermodel werd aangegrepen om een en ander te onderbouwen, dacht ik: ‘jongens waar zijn jullie mee bezig?!’.
Temperaturen boven 35 graden komen in ons land (gelukkig) niet vaak voor en om dan in een jaar waarin echte warmte zich niet of nauwelijks doet gelden, zo uit te pakken is een ‘beetje dom’. Vorig jaar augustus, toen het op de 19de in Ell 36,7º, zinspeelde men in Wageningen ook al op een hitterecord. Misschien is het raadzaam om toch even een monteur naar de kachel te laten kijken!

Weerman Jan Visser, Purmerend, 19 juni 2013, 17:50 uur

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Oud-forumlid » 19-06-2013 20:54

Het is net als bij de Tour de France (die binnenkort start). Vroeger heette de Col du Galibier (2650 m) gewoon een col van de 1e categorie. Nu is het "buiten categorie". Commercieel geïnspireerde overdrijving. Nog even zo verder en de Schellingwouderbrug wordt een col van de 3e categorie ...

Dus ook hier: Commercieel geïnspireerde sensatieverhalen? Mogelijk.

Een advies aan de mannen: Doe maar weer gewoon "saai". Afbeelding

Mazzel & broge, Evert

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Oud-forumlid » 19-06-2013 21:44

Ik heb al dik 20 jaar contact met Jan Visser.
Een van de beste zo niet de beste weerman ooit in NL Jan Pelleboer en Hans de Jong waren ook hele deskundige weermannen ! Ook daar heb ik contact mee gehad...

Plaats reactie