Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Oud-forumlid » 17-06-2013 11:45

Afbeelding
We zullen zien. Ik persoonlijk denk niet dat dat record er aan gaat...
Ik zie met angst en beven op tegen morgen en woensdag pfffff.
Hier onder het verhaal van Meteo Consult.

Aanval op Nederlands alltime warmterecord
17.06.2013 11:04
Soms heb je dat; alles valt precies op de ‘juiste’ plek in elkaar. Dat gebeurt de komende dagen in temperatuur. Dermate veel elementen koppelen tezamen, waardoor zeer hoge maximumwaarden zullen optreden.

Vaak zie je dat hoge middagtemperaturen vooral in juli en augustus voorkomen. Dat is de periode waarin het zomerseizoen inmiddels goed op dreef is in Europa en waarin ook de zeewateren al aardig zijn opgewarmd. Beide maanden zijn dan ook prominent vertegenwoordigd als je kijkt naar gehaalde temperaturen van 30 graden of hoger. Het record qua hitte staat op naam van het Gelderse Warnsveld, met 38,6 graden op 23 augustus 1944. Opvallend is wel dat het warmterecord voor De Bilt, ons landelijke hoofdstation, in de maand juni is gevallen, te weten 27 juni 1947. Destijds werd een waarde van 36,8 graden gehaald.

Zoninstraling
Er is een belangrijk element dat vanaf halverwege juni gaat meespelen in de maximale temperatuur die je kunt halen en dat is de lengte van de daglichtperiode. Die is in deze tijd van het jaar het grootst, met een zon die in Centraal-Nederland iets voor 05.15 uur boven de horizon komt en pas na 22.00 uur weer ondergaat. De instralingsduur van de zon en de hoek waarop de zon ons land beschijnt, zijn allebei maximaal.









Grondtoestand
Boven een natte grond kan het minder ver opwarmen dan boven een droge grond. Daar waar de zoninstraling de grond verwarmt en vervolgens de grondwarmte zich omhoog uitbreidt, gaat bij vochtige aarde (grondsoort en begroeiing) een deel van die warmte verloren doordat er verdamping gaat optreden. Het overgaan van water in de gasvorm (onzichtbaar) naar water in de vloeibare vorm (dampdruppels) kost energie die daardoor niet geheel ten goede kan komen aan opwarming. Boven zandgronden kan het daardoor in principe warmer worden dan boven bosgebieden. Aangezien we een droge episode achter de rug hebben, zijn de gronden bij ons aan de droge kant tot regionaal zelfs kurkdroog en dat koppelt dus in positieve (warme) zin mee.

Buienwarmte
De buien die vandaag en de komende dagen in Frankrijk vallen, kunnen bij ons de temperatuur nog een extra zetje geven. Bij het ontstaan van de buien ontstaat veel condensatiewarmte. De neerslag valt eruit, maar een deel van de condensatiewarmte blijft in de lucht zitten. Op enige hoogte (1,5 tot 3 kilometer hoogte) is er de komende paar etmalen sprake van aanvoer van extra warmte. Als het aan de grond flink opwarmt, komt op een gegeven moment ook die extra condensatiewarmte beschikbaar en dat kan ook weer in positieve (warme) zin mee.
Tegelijkertijd vallen ook in Noord-Spanje buien. Terwijl die lucht zich noordwaarts begeeft, vindt er enig föhneffect plaats aan de noordzijde van de Pyreneeën. Een volgende meekoppeling voor onze snoeihete dinsdag en woensdag.

De lucht zelf is zeer warm
Met een stroming direct vanuit het zuiden van Europa, waar het de afgelopen tijd hoogzomers was, zorgt ervoor dat we zeer warme lucht naar ons toegevoerd krijgen. Daar begint het hele verhaal uiteraard mee. Bovendien, de lucht die vanuit Spanje onze kant optrekt, gaat geleidelijk in daling. Doordat dalende luchtbewegingen ervoor zorgen dat de lucht wat wordt samengedrukt, warmt deze op.

Wat verwachten we voor temperaturen?
De zeer warme lucht komt in verschillende fasen Nederland binnen. Vandaag wordt het al een stuk warmer dan gisteren, met aan het eind van de middag in Limburg mogelijk net tropische temperaturen. Morgen is de atmosfeer beduidend warmer en kan het in de loop van de dag op veel meer plekken tropisch warm worden. In het zuidoosten is 34 graden haalbaar. Maar het hoogtepunt van de hitte valt op woensdag.

Volgens de huidige berekeningen werkt alles optimaal mee om een voor Nederland zeldzaam hoge temperatuur op de thermometer te krijgen. De atmosfeer is qua karakter zeer warm, en tevens droog genoeg om het lange tijd zonnig te houden. De zon staat momenteel min of meer op z’n hoogst. Verder vormt een vroeg invallende zeewind naar alle waarschijnlijkheid geen bedreiging voor een extreem hoge temperatuur. Volgens de huidige inschatting kan het in het oosten en zuiden lokaal 38, en heel misschien wel 39 graden worden. Dus in dat geval komt het landelijke warmterecord inderdaad in gevaar.

Het enige dat roet in het eten zou kunnen gooien, zijn onweersbuien. Hoewel dat niet wordt berekend voor de woensdagmiddag, is het wel kantje boord. Een fractie meer vocht en er ontstaan wel zware onweersbuien in de middag. Verder zou het kunnen gebeuren, dat nachtelijk onweer dat in Frankrijk ontstaat, noordwaarts trekt. De bewolking ervan zou woensdag de zon eerder kunnen onderscheppen, maar ook dit wordt niet expliciet berekend. Vandaar dat er inderdaad een kans bestaat, dat het warmterecord voor de bijl gaat…. Uiteindelijk wordt de hitte woensdagavond en in de nacht naar donderdag met op grote schaal onweersbuien verdreven.

Bron: Meteo Consult
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 18-06-2013 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Daniël » 17-06-2013 11:57

Kan best. Zal op woensdag de 40 graden gehaald worden? De omstandigheden daarvoor zijn gunstig.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Oud-forumlid » 17-06-2013 12:08

Volkomen kansloos en dit vind ik amateuristische aandachttrekkerij en eigenlijk schandelijk.
Ik herhaal: volkomen kansloos.
En op dit forum zitten er een paar die me uitgelegd hebben waarom en die in dit geval het grootste gelijk van de wereld hebben.
35 deg C ongeveer de max en dan nog wat mazzel hebben met de bewolking en zelfs (GFS12z Oper) met het Al Dan Niet Bestaan van de Noordzee.

Records zullen in de Tn's gaan zitten. Want een topgolfje is dit wel.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 17-06-2013 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Oud-forumlid » 17-06-2013 12:13

Mocht dit uit komen dan gaan er zeker doden vallen onder kinderen en ouderen.
We kunnen niet eens aan de warmte wennen het gaat zo snel!
Ik moet er niet aan denken dat het woensdag extreem heet, kan gaan worden, vreselijk.
En dan het jaaroverzicht eind 2013. " Op vliegveld Beek is af gelopen 19 juni het oldtime warmterecord gesneuveld met +39,2 hier mee is Warnsveld, +38,6, met ruim een halve graad verbetert." Zou wat zijn zeg...

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Oud-forumlid » 17-06-2013 12:14

Vul hier je reactie in...
Remko schreef:Volkomen kansloos en dit vind ik amateuristische aandachttrekkerij en eigenlijk schandelijk. Ik herhaal: volkomen kansloos. En op dit forum zitten er een paar die me uitgelegd hebben waarom en die in dit geval het grootste gelijk van de wereld hebben. 35 deg C ongeveer de max en dan nog wat mazzel hebben met de bewolking en zelfs (GFS12z Oper) met het Al Dan Niet Bestaan van de Noordzee. Records zullen in de Tn's gaan zitten. Want een topgolfje is dit wel.


Heb je de uitleg niet gelezen? MC is niet zomaar een clubje amateurs he..

John

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Richard » 17-06-2013 12:27

Heb ik gelezen John, ik kom vooral woorden tegen als : "als", "dan", "kunnen", "mogelijk" etc.
En dat alles "Volgens de huidige berekeningen".

Remco heeft m.i. gewoon gelijk.
Laatst gewijzigd door Richard op 17-06-2013 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Oud-forumlid » 17-06-2013 12:42

Ja het weer kun je ook nooit precies voorspellen. Je moet altijd een slag onder de arm houden of in dit geval meerdere slagen.
Ik ben benieuwd hoe MC het er van af gaat brengen.
Ik heb net Jan Visser een mailtje gestuurd en gevraagd naar zijn mening. Ik ben benieuwd
En natuurlijk iedereen mag zijn of haar reactie geven toch?
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 17-06-2013 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Oud-forumlid » 17-06-2013 13:07

"Heb je de uitleg niet gelezen? MC is niet zomaar een clubje amateurs he.."

Ik heb de uitleg gelezen en ik ben niet zomaar een amateur, hè.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Oud-forumlid » 17-06-2013 13:09

Maar het zou wat zijn... Heel erg fataal is deze hittestoot niet hoor. Dat gaat pas werken als het langer duurt. Maar er zal zeker wat extra sterfte zijn.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Gerard » 17-06-2013 13:12

Het verschil met de rest van Nederland is weer groot. In het noordwesten is het alleen in de luwte enigszins warm bij de ca. 19 graden. Morgen zal het dan wel boven de 20 komen.

Het warmtefront komt binnen met regen zie ik op de radar. Als er voldoende valt zal de vochtige grond een verdere T-stijging morgen en overmorgen verhinderen. Enerzijds omdat voor verdamping warmte nodig is en anderzijds omdat er dan ook eerder wolkenvorming kan plaats vinden.

Voorlopig denk ik ook aan een Tmin die ergens in de zuidoostelijke helft van het land mogelijk overschreden wordt.

Verder is er weer volop aandachttrekkerij door de commerciële weerbureaus inderdaad.
Laatst gewijzigd door Gerard op 10-07-2013 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie