Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door John » 22-06-2013 12:29

Op de site www.weer.nl staat een terugblikkend artikel over de laatste dagen. In welke opzichten het anders liep dan de modellen voorzagen.
Er wordt ook teruggekomen op de berichtgeving tot 39 graden kans. Zelfs een theoretische 40 of 41 graden wordt nu genoemd op basis van modelberekeningen.
Dan vraag ik me toch af en welke kwikstanden werden in aangrenzend Duitsland bereikt, waar de zon wel uren kon maken en waar men in de warmste lucht op 850hPa zat? Hebben we 39 of 40 graden gezien in de metingen die dag? Ik niet.
Wat ik hierin nog steeds mis is de nuchterheid en corrigerende functie van de meteoroloog als de modellen wat voortvarend heet uitpakken. Opmerkingen als meteorologen 25 jaar in dienst hebben zelden zulke warme kaarten op 850hPa gezien geven maar aan dat de verhoudingen niet juist zijn. De berekeningen blijken te leidend te zijn. De nuchtere, ervaren meteoroloog heeft beter te weten.

Sebastiaan
Berichten: 12293
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Sebastiaan » 22-06-2013 14:43

John schreef:Op de site www.weer.nl staat een terugblikkend artikel over de laatste dagen. In welke opzichten het anders liep dan de modellen voorzagen.
Er wordt ook teruggekomen op de berichtgeving tot 39 graden kans. Zelfs een theoretische 40 of 41 graden wordt nu genoemd op basis van modelberekeningen.
Dan vraag ik me toch af en welke kwikstanden werden in aangrenzend Duitsland bereikt, waar de zon wel uren kon maken en waar men in de warmste lucht op 850hPa zat? Hebben we 39 of 40 graden gezien in de metingen die dag? Ik niet.
Wat ik hierin nog steeds mis is de nuchterheid en corrigerende functie van de meteoroloog als de modellen wat voortvarend heet uitpakken. Opmerkingen als meteorologen 25 jaar in dienst hebben zelden zulke warme kaarten op 850hPa gezien geven maar aan dat de verhoudingen niet juist zijn. De berekeningen blijken te leidend te zijn. De nuchtere, ervaren meteoroloog heeft beter te weten.


Ja, dat lijkt mij ook John. Dan lijkt er niet zozeer sprake te zijn van een communicatie issue maar van een inhoudelijke beoordeling van de situatie.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Meteo Consult bericht....extreem heet! Plus toelichting.

Bericht door Edward » 22-06-2013 22:33

In Midden en Zuid-Duitsland was het warmste 35 tot 35,5 graden afgelopen week, wel op vrij uitgebreide schaal (woensdag op 7 meetstations, dinsdag op 2 meetstations). In Straatsburg is het 35,8 graden geweest en in Basel 36,1. Temperaturen van 38+ zijn ver bij ons vandaan gebleven.
Laatst gewijzigd door Edward op 22-06-2013 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Hitterecords gesneuveld in Oostenrijk

Bericht door Dick » 22-06-2013 23:47

Net terug van 9 dagen vakantie in Oostenrijk, waar het afgelopen woensdag en donderdag wel extreem heet was. Het 'alltimejunirecord' is er aangegaan; dat staat sinds donderdag op 38,6 gr gemeten in Waidhofen. Heb zelf 37 gr mogen aflezen op een autothermometer.
Kom nog offtopic met een meteoreisverslag
Laatst gewijzigd door Dick op 23-06-2013 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie