Eerste zomerse dag te De Bilt dit jaar? Yep gehaald !

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Eerste zomerse dag te De Bilt dit jaar? Yep gehaald !

Bericht door Oud-forumlid » 06-06-2013 07:27

Lijkt me zeer goed mogelijk dat dat vandaag gaat gebeuren het zal dan wel net aan zijn maar ik ben er van overtuigd dat het gaat lukken.
De condities zijn goed en de zon heeft al een flinke kracht tel daarbij dat de bewolking vandaag niet veel voor stelt , hooguit wat stapelwolken. De wind is zwak tot matig en waait uit het noordoosten. Op ons hoofdkantoor was het om 07.10 pas 11 graden maar deze zal voor de klok van 11.00 de +20 al gepasseerd zijn.
Afbeelding
John
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 06-06-2013 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Eerste zomerse dag te De Bilt dit jaar? Yep gehaald !

Bericht door Sebastiaan » 06-06-2013 08:13

Ik hoop het niet. Volgens de pluim maken we na vandaag en wellicht morgen -voorlopig- weinig kans op een zomerse dag. Dat zou betekenen dat we in de top 10 (14 juni of later) terecht komen van laatste eerste zomerse dag. Het is misschien wel erg weer-nerderig; maar zoiets vind ik erg leuk.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 06-06-2013 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Eerste zomerse dag te De Bilt dit jaar? Yep gehaald !

Bericht door Gerard » 06-06-2013 08:26

Met deze doorstaande wind zal het nog niet gaan gebeuren en vooral niet als de wind nog iets krimpt en van het IJsselmeer gaat waaien.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Eerste zomerse dag te De Bilt dit jaar? Yep gehaald !

Bericht door Oud-forumlid » 06-06-2013 08:53

Gerard,

De Bilt ligt toch niet aan het IJsselmeer?

08.40 +14 De Bilt

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Eerste zomerse dag te De Bilt dit jaar? Yep gehaald !

Bericht door Vincent » 06-06-2013 17:39

Sebastiaan schreef:Ik hoop het niet. Volgens de pluim maken we na vandaag en wellicht morgen -voorlopig- weinig kans op een zomerse dag. Dat zou betekenen dat we in de top 10 (14 juni of later) terecht komen van laatste eerste zomerse dag. Het is misschien wel erg weer-nerderig; maar zoiets vind ik erg leuk.


En einde oefening. ;)

Ondertussen kan ik me vandaag wel heel goed voorstellen dat sommigen het al te warm vinden; zeker nu we niets gewend zijn. Ikzelf vind dit weer heerlijk, al moet het nu niet nog warmer worden. Dikke 30'ers kan ik alleen goed hebben als ik al aan wat warmere temps gewend ben. Zo vond ik 28 juni 2011 een verschrikkelijke dag.
Laatst gewijzigd door Vincent op 06-06-2013 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Eerste zomerse dag te De Bilt dit jaar? Yep gehaald !

Bericht door John » 06-06-2013 18:25

Zo is dat. Het moet niet gekker worden.
Ik vind 20-23 graden in polaire junilucht meer dan voldoende presterend.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Eerste zomerse dag te De Bilt dit jaar? Yep gehaald !

Bericht door Gerard » 06-06-2013 18:47

Vul hier je reactie in...
John schreef:Gerard,

De Bilt ligt toch niet aan het IJsselmeer?

08.40 +14 De Bilt


Nee, maar met noordelijke wind is het een kleine afstand zodat de koele lucht De Bilt nog goed kan bereiken.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Ik vind het fijn...

Bericht door Oud-forumlid » 06-06-2013 18:48

Dat ik het bij het rechte eind had. Andere durven dat blijkbaar niet toe te geven dat ze "fout" zaten.
Maar ja....

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Eerste zomerse dag te De Bilt dit jaar? Yep gehaald !

Bericht door Oud-forumlid » 06-06-2013 18:49

Toe geven dat ik goed had zou je sieren...

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Eerste zomerse dag te De Bilt dit jaar? Yep gehaald !

Bericht door Gerard » 06-06-2013 18:56

Blijkbaar zijn er mensen die het vandaag warm vonden. In het noordwesten is het nog gewoon koud, de temperatuur maximaal 18 graden en de gevoelstemperatuur nog ruim lager door de wind.
Hier is het nog lang niet zomers.

De Bilt heeft het dan toch gehaald, zij het door een onbenullig piekje op een basislijn van 24.5 graden. Je mag je afvragen waardoor dat korte piekje veroorzaakt is. Ik denk dat er gras gemaaid is en dat de hitte van de motor even langs de sensor getrokken is. Het kan ook zijn dat de opnemers geïnspecteerd moesten worden en dat de onderhoudstechnicus de adem niet ingehouden heeft. Een andere gedachte is sabotage. Eén van de meteorologen kon het niet verkroppen dat er nog steeds geen warme dag genoteerd kon worden. Ik adviseer bewaking van het terrein want het kan iemand van een commerciële weerdienst zijn geweest die heel prematuur al aangekondigd had dat er een zomerse dag zou komen.
De postbode zal het wel niet geweest zijn.

Goed, oubollige onzin natuurlijk, maar toch vraag je je af hoe zo'n zeer kortstondige temperatuurpiek nu kan ontstaan.

Gesloten