Koudste zomer in 200 jaar...

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Koudste zomer in 200 jaar...

Bericht door Oud-forumlid » 28-05-2013 15:18

Ik wilde daar net hier een artikel over plaatsen maar ik kreeg allerlei vreemde teksten.
Wil je het toch lezen?
Kijk dan op www,weerwoord.actieforum.com
Druk daar bij index en eerste forum daar zie je alle onderwerpen.


Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Koudste zomer in 200 jaar...

Bericht door Daniël » 28-05-2013 16:52

Op http://www.joop.nl/groen/detail/artikel/21243_2013_het_jaar_zonder_zomer/ lees ik:

De Noordzee, het Kanaal en de Atlantische Oceaan zijn nu kouder dan normaal waardoor warmte richting Oosteuropa wordt gedrongen.

Koud zeewater daar zorgt ervoor dat er zich in de bovenlucht gemakkelijk troggen en koudeputten boven West-Europa kunnen ontwikkelen, waardoor de warmte meer naar Oos-Europa gaat. Maar voor hetzelfde geld, kunnen die troggen net zo goed ten westen van ons blijven, waardoor wij met zuidelijke stromingen te maken krijgen en dus hittegolven krijgen. Denk maar aan juli 2006 en juli 2010 welke volgde op koud voorjaarsweer.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Koudste zomer in 200 jaar...

Bericht door Oud-forumlid » 28-05-2013 16:55

Vul hier je reactie in...
Remko schreef:Zo dan: http://www.ad.nl/ad/nl/9124/Het-weer/article/detail/3448414/2013/05/28/Europa-wacht-koudste-zomer-in-200-jaar.dhtml De laatste alinea is toegevoegd door en/of dankzij Weerplaza-Ben.


Ja klopt, maar het artikel stond in het Algemeen Dagblad en die hebben dit vervolgens gepubliceerd op de site www.ad.nl
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 28-05-2013 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Koudste zomer in 200 jaar...

Bericht door Oud-forumlid » 28-05-2013 18:51

Ambivalentie pur sang in een nutshell....

Met het zonnevlekkenminimum halverwege de jaren zeventig vielen samen de warme tot zeer warme zomers van 1975 en 1976, die op hun beurt waren voorafgegaan door respectievelijk een zeer zachte (1975) en een vrij zachte winter (1976). Het daaraan voorafgaande zonnevlekkenminimum van 1963 was juist samengevallen met de strengste winter van de laatste 3 eeuwen...

Tóch: En wat als Meteo France nu eens gelijk krijgt, dus dat het inderdaad die slechte zomer wordt? Het concept dat ze beschrijven is namelijk helemaal niet zo wereldvreemd. Ik herken er onmiddellijk het verloop van de jaren 1962 en 1965 in. Karakteristiek zijn dan het koude zomerhalfjaar met een diepe inzinking tijdens de specifieke zomermaanden en vervolgens een goedmakertje in september en oktober. Dat was ook in 1962 en 1965 zo. En sommigen zien dat zelfs als voorteken van de zeer strenge winters die Noordwest-Europa in die jaren troffen. Daarbij is het opmerkelijk dat Scandinavië in 1965/1966 een nog ijselijker winter beleefde dan die van 1963! De ijsgrens in de Oostzee reikte nog aanmerkelijk zuidelijker dan drie jaar daarvoor. West-Europa, Nederland incluis, ontsprong toen de dans door de werking van een semi-permanente depressie ten westen van Ierland. Sublimerend in de escalerende confrontatie van de Continentaal Arctische luchtmassa's met Maritiem Subtropische luchtmassa's tijdens de LMG van 8-15 februari 1966.

Met deze kennis gewapend was ik van plan ook eens het AD te bellen. Op het allerlaatste moment kwam ik echter weer bij mijn positieven, zag in hoe onzinnig het eigenlijk is op al deze media-slakjes zout te leggen en ontdekte ook nog dat op dat jaar zónder zomer, 1816, juist geen 1963 of 1966 winter was gevolgd, maar... een zéér zachte winter van het type 1975.

En dus luidt ook hier de aloude conclusie: Het kan vriezen en het kan dooien.

Overigens zit er naar mijn overtuiging in het DNA van het zomerhalfjaar van 2013 serieus de nodige ambivalentie gebakken en zodra ik weer wat tijd heb, zal ik daar in een afzonderlijke bijdrage aan dit forum uitvoeriger op ingaan bij het onderwerp Lente 2013 of Zomer 2013. Tipje van de sluier: Kijk eens naar zomerhalfjaar 1923, waarmee de huidige jaargang genetisch met huid en haar verbonden is.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 28-05-2013 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Koudste zomer in 200 jaar...

Bericht door Oud-forumlid » 28-05-2013 18:53

John, ik kwam het bericht zelf het eerst in HLN tegen via een post op WeerWoord. Heb een link hierbij gezet zodat iedereen gemakkelijk kan meekijken. Ik had zelf in overweging het te posten maar je was me dus voor :)

Daniël, dat over het zeewater is inderdaad nonsens. Werkte het allemaal maar zo gemakkelijk. Je kan er aan toevoegen dat het water om de Noorse noordkusten nog veel kouder is dan rondom onze breedtegraden en wat zien wij daar: een bloedheet semipermanent hoog. Dus waarom ligt de hogedruk niet gewoon in Duitsland, nietwaar.

Overigens ben ik van mening dat we iets bijzonders met hitte gaan beleven deze zomer, en dat de eerste tekenen in de Uitvoer, ongeveer per het prulstuk weliswaar, zich lijken aan te dienen.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Koudste zomer in 200 jaar...

Bericht door Oud-forumlid » 28-05-2013 19:00

"En wat als Meteo France nu eens gelijk krijgt, dus dat het inderdaad die slechte zomer wordt?" - vroeg Harrie net, nou dan constateer ik dat iemand de Jackpot heeft gewonnen en haal m'n schouders op. Mazzel.

De uitspraak in die media is ook geen kleinigheid. Willen de koudste zomer sinds de Tambora. Dan wil je nogal wat, hoor. Zelfs als je er gul tegen de twee graden opwarming bij doet blijven zomers als 1907, 1956 en 1962 in beeld. En het moet ook nog gepresteerd worden zonder een gigantische vulkaanklap ergens tussen de keerkringen, die bovendien heel snel z'n werk op de hoge breedtegraden moet doen. Njet. Dit lot koop ik niet.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Koudste zomer in 200 jaar...

Bericht door Oud-forumlid » 28-05-2013 19:54

Over pakweg honderd dagen weten we meer....

:)

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Koudste zomer in 200 jaar...

Bericht door Oud-forumlid » 28-05-2013 20:35

Vul hier je reactie in...
Remko schreef:

Overigens ben ik van mening dat we iets bijzonders met hitte gaan beleven deze zomer, en dat de eerste tekenen in de Uitvoer, ongeveer per het prulstuk weliswaar, zich lijken aan te dienen.


Dat zou heerlijk zijn, weer eens een droge zonnige en warme junimaand. Alweer een tijd geleden dat juni zich op die wijze manifesteerde lijkt mij, want ook na de temperatuursprong is juni vaak het stiefkindje van de zomer gebleken, met koelte voor de langste dag. Een junimaand van het type 1970 zou leuk zijn (De Bilt 14 zomerse dagen!).

Prachtige evolutie trouwens in die Uitvoer van vanavond, met zich vanuit het zuidwesten voortplantende hogedruk over de Noordzee naar Scandinavië. Mijn favoriete ontwikkeling die ik mij ook herinner van mei en juli 1971.

Om de zaak niet op te ruien, meld ik hier maar even in de marge dat de weerman van de Leeuwarder Courant die op zichzelf staande ontwikkelingen in mei en juli 1971 destijds vergeleek met wat hij in optima forma had meegemaakt tijdens de zomer van 1947!
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 28-05-2013 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan
Berichten: 294
Lid geworden op: 31-05-2011

Straalstroom

Bericht door Johan » 28-05-2013 21:11

Wat ik in deze discussie mis het ontbreken van de straalstroom, waardoor we misschien allemaal ellende krijgen.
Laatst gewijzigd door Johan op 30-05-2013 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie