Wat was jouw hoogste etmaalsom ooit?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Wat was jouw hoogste etmaalsom ooit?

Bericht door Adrie » 06-05-2013 00:20

17 juni 1986, 95 mm, Terwolde. In dik 3 kwartier. Schuifelaar. Hagelstenen tot 5 cm, (die ben ik nog in de O.S. gaan verzamelen Buiten.) vrijwel windstil en vrij veel O.S. Een paar km verderop, rond Diepenveen, is toen meer dan 100 mm gevallen, ik meen 115 als maximum... Alles stond blank, in een normaal in de Z droge sloot stond meer dan een m. Het was zo'n typische broeierig hete periode met typisch Tn/Tx 17/30.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat was jouw hoogste etmaalsom ooit?

Bericht door Oud-forumlid » 07-05-2013 10:42

Ik herinner me 17 juni 1986 ook, hoewel ik er zelf niets van meekreeg omdat Groningen er niet door geraakt werd. Maar ik herinner me een satpic van toen op Journaal, met zo'n geweldig grote ronde plak bewolking over het zuidelijke tweederde deel van Nederland, en dus de neerslag- en hagelreportages.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Er ging geen belletje rinkelen.....

Bericht door Dick » 07-05-2013 21:03

Daarom mijn eigen weerverslag van 17 juni 1986 opgezocht. Woonde toen in Nieuw-Lekkerland, ten oosten van Rotterdam. Citaat: " 's Avonds was het dan ook zwaar bewolkt, regen en onweer bleven echter uit..." Juist ja, volgende dag wel kranteknipsels over wolkbreuken in Oost-Nederland bij mijn verslag geplakt. Snel door de maand gebladerd: behoorlijk wat zomerse dagen, maar ook een opvallend kille periode van de 4e tm de 7e. Dieptepunt op de 7e: Tx 11 gr. Deze dag herinner ik me nog wel, omdat ik uiteindelijk erg baalde. Tot vroeg in de avond was de 10-graden grens net niet bereikt. 's Middags zelfs niet warmer dan 9 bij langdurige regenval. Daarna brak de zon door en volgde de opkikker tot 11 gr. Op de 16e werd het 30 à 31 gr, dat scheelde bijna 20 gr met 9 dagen
eerder! Dat temperatuurverschil voor juni zou wel eens een persoonlijk record kunnen zijn.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Wat was jouw hoogste etmaalsom ooit?

Bericht door Vincent » 07-05-2013 21:32

Dick schreef:Dat temperatuurverschil voor juni zou wel eens een persoonlijk record kunnen zijn.


Mijn persoonlijke record: 18 graden verschil in Tx tussen 25 en 28 juni 2011 (3 dagen!).

Bert
Berichten: 200
Lid geworden op: 31-12-1976

wat was jouw hoogste etmaalsom

Bericht door Bert » 10-05-2013 00:24

79,5 mm op 25 november 2005, hoofdzakelijk in de vorm van sneeuw!!!
Toen de dag van de langste files met name op de Veluwe.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Sneeuw als meetbare neerslag

Bericht door Dick » 10-05-2013 10:38

@ Bert. Hoe reken jij sneeuw om naar millimeters regen? Zelf loop ikmte hannesen met omsmelten van sneeuw in mijn regenmeter. Hoogst onbetrouwbaar, omdat de regenmeter niet geschikt is om sneeuw op te vangen. Ik meet ook de dikte van de sneeuw op mijn tuintafel, maar wantrouw ook de waarde daarvan.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Wat was jouw hoogste etmaalsom ooit?

Bericht door John » 10-05-2013 16:19

Vul hier je reactie in...
Bert schreef:79,5 mm op 25 november 2005, hoofdzakelijk in de vorm van sneeuw!!!
Toen de dag van de langste files met name op de Veluwe.


Een hoogst opmerkelijk feit. Vermoedelijk is er nooit eerder in Nederland (1901-2013) zoveel neerslag binnen een dag tot aan de grond in de vorm van sneeuw gevallen. Dit even tussendoor.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Wat was jouw hoogste etmaalsom ooit?

Bericht door Gert » 11-05-2013 07:22

Dick schreef


@ Bert. Hoe reken jij sneeuw om naar millimeters regen? Zelf loop ikmte hannesen met omsmelten van sneeuw in mijn regenmeter. Hoogst onbetrouwbaar, omdat de regenmeter niet geschikt is om sneeuw op te vangen. Ik meet ook de dikte van de sneeuw op mijn tuintafel, maar wantrouw ook de waarde daarvan.


Inderdaad ingewikkeld. Volgens VWK-richtlijnen moet het op een gemaaid grasveld waar je op een aantal plekken meet. Op grond van het gemiddelde hiervan heb je het sneeuwdek maar het vertalen in mm is weer wat anders. In het boek "Weather observer" geeft men een aantal tips.
- gemiddeld is 1cm /1mm
- bij temperaturen van ruim onder nul ligt de verhouding 2cm=1mm
- bij temperaturen net boven nul ligt 1cm=2mm
Conclusie sneeuwmetingen en vertalen in neerslag is altijd bij benadering

Bert
Berichten: 200
Lid geworden op: 31-12-1976

Re: Wat was jouw hoogste etmaalsom ooit?

Bericht door Bert » 23-05-2013 11:53

Ik woon in Eerbeek meet op een grasveld (ook mos) van ca 1000m2. Er staat een Davis regenmeter en een Hellmann ter controle. Een gedeelte van die neerslag was regen, maar meer dan 90% viel als sneeuw of natte sneeuw. Uiteindelijk lag er 15 cm sneeuw. Min temp was 0,2 en max temp 2,7. Als het droog is laat ik de Hellmann regenmeter binnen ontdooien en lees 'm daarna af. De waarneming is wel betrouwbaar. Zie ook de waarnemingen van Deelen en KNMI-station Eerbeek. Het laatste station meet van 9 tot 9 uur en geeft 68,2 mm aan voor de volgende dag. Tel ik daar de vorige dag bij dan kom ik aan 94,5 mm. Maar daarvan is ongeveer 5,5 mm op de 24ste gevallen, dus uiteindelijk 89 mm en dat is nog 10 mm meer dan ik heb gemeten!
Het grootste probleem bij sneeuw meten is de sneeuwkraag die op de rand van de Hellmann regenmeter ontstaat. Moet je die wel of niet meenemen. Ik doe dat niet en sla de sneeuw op de rand er gewoon af.

Plaats reactie