Periode 11 maart tot en met 10 april 2013, klein onderzoek

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Periode 11 maart tot en met 10 april 2013, klein onderzoek

Bericht door Karel » 01-05-2013 16:42

Remko Kampen schreef:

"Hopelijk ben je trouwens de warmste periode van drie weken - ooit - die eraan voorafging niet alweer vergeten? ( ;) ) Zo toch, geeft eigenlijk niks: dat is namelijk inderdaad geen nieuws. Meer."

Dat maakt de hele winterperiode 2012-2013 nog unieker.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Periode 11 maart tot en met 10 april 2013, klein onderzoek

Bericht door Oud-forumlid » 01-05-2013 17:00

Een achtbaan, de winter en eerste helft van de lente dit jaar inderdaad. Maar ik vond de winter 11-12 veel gekker. Een volle koudegolf temidden van zacht t/m zachtst. Eigenlijk vind ik van afgelopen half jaar juist de periode van dit topic van grote bijzonderheid, maar de eigenlijke winter niet zo (wel keek ik ff op van de lang uitgesponnen reeks ijsdagen in januari).

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Periode 11 maart tot en met 10 april 2013, klein onderzoek

Bericht door John » 01-05-2013 18:37

Remko schrijft:
"Eigenlijk vind ik van afgelopen half jaar juist de periode van dit topic van grote bijzonderheid, maar de eigenlijke winter niet zo (wel keek ik ff op van de lang uitgesponnen reeks ijsdagen in januari)."

Hebben we een continentale aanvoer of stilstaande continentale lucht dan zijn ijsdagen prima haalbaar in het hart van de winter. De aangevoerde continentale lucht is in de winter in feite niet wezenlijk warmer geworden zo werd vastgesteld.
Daarbij is een koude bovenlucht niet eens van echt belang. Gewoon een laagje vrieslucht in de onderste 600 meter en erboven en flinke inversie en de zaak zit al op slot.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Periode 11 maart tot en met 10 april 2013, klein onderzoek

Bericht door Sebastiaan » 04-06-2013 14:38

Ik breng dit topic even naar voren, ivm artikel van Vincent en mij in de Nieuwe Weerspiegel ;)

Oud-forumlid
Berichten: 170

Opwarming of blokkade

Bericht door Oud-forumlid » 04-06-2013 16:36

In het onderdeel Klimaatforum had ik een reactie geplaatst in het item over de verzwakkende straalstroom. Daarbij is iets zodanig fout gegaan, dat mijn reactie als 'error' wordt afgedaan en ik er verder ook niet meer bij kan komen. Daarom plaats ik deze reactie nu maar hier. Lijkt ie mij ook wel op z'n plaats.

Dit item is precies het plekje waar ik eens kan wijzen op een ingezonden stuk dat onlangs geplaatst werd in de Leeuwarder Courant. Het betreft een visie die ik wel interessant vond om te lezen, te meer omdat de schrijver blijkens het stuk als een door de wol geverfde weergeïnteresseerde kan worden beschouwd. In elk geval heb ik het stukje uitgeknipt om te bewaren en geef ik het hier door, zonder er een waardeoordeel over te geven. Gewoon om even kennis van te nemen.

De heer L.K.H. Pijlman te Oldemarkt schreef in de Rubriek Ingezonden van de Leeuwarder Courant van 11 april 2013 het volgende:

"Sinds 1947, met de op één na strengste winter van de twintigste eeuw, heb ik een obsessie gekregen voor winterweer. Wel zodanig dat ik in de warme zomer van '47 alle weeroverzichten opnieuw las van Hans de Jong. Ik heb daarna vier maal de Elfstedentocht gereden, waaronder die van 18 januari 1963 (uitgereden).

Vanaf 1988 is de temperatuur bij ons gestegen, reden waarom o.a. het KNMI en anderen ervan uitgaan dat er opwarming plaatsvindt (deze opwarming zou een lineaire lijn naar boven moeten zijn wat echter niet het geval is). Nu de winter van 2013 achter ons ligt, hebben we te maken gehad met een blokkade van ruim twee maanden met enkele onderbrekingen.
Nu vindt op de Noordpool een duidelijke opwarming plaats, waardoor er veel minder koude lucht over Canada naar het zuiden stroomt die botst met warme lucht uit het zuiden. Hierdoor zullen in de toekomst minder diepe depressies ontstaan en zal de straalstroom op ruim 10 kilometer hoogte verminderen. Hierdoor zal het voor depressies minder gemakkelijk worden een wig te slaan in hogedrukgebieden boven Noord- en Oost-Europa, terwijl door het smelten van de ijskap op Groenland de warme golfstroom aan invloed inboet, zo niet tot stilstand komt. Hoezo opwarming in Noordwest-Europa?".
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 04-06-2013 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Periode 11 maart tot en met 10 april 2013, klein onderzoek

Bericht door John » 04-06-2013 19:29

Altijd aardig te lezen hoe een ander betekenis geeft aan huidige ontwikkelingen in het stromingspatroon.
Blokkaden van een of meerdere maanden achtereen zijn niet uniek. Geregeld zijn ze voorgekomen en telkens ook weer afgewisseld door jaren waarin de zonale aanvoer meer partij is in winter of lente.
Voor mij is alleen maar helder geworden dat nog altijd vrijwel elk patroon mogelijk is in elke tijd van het jaar.
Alleen de aanvoer van puur arctische lucht in de zomer die was er niet en is er ook niet gekomen.
Laatst gewijzigd door John op 04-06-2013 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Periode 11 maart tot en met 10 april 2013, klein onderzoek

Bericht door Sebastiaan » 04-06-2013 19:37

John schreef:Naar mijn waarneming hebben we het hier bij VWK wel vaker over de optie dat door verandering in drukpatronen het noordwesten van Europa wellicht een kleine afkoeling kan meemaken, terwijl mondiaal de gemiddelde temperatuur blijft oplopen. Aardig om te blijven volgen is het zeker. Oppassen met sterke conclusies trekken uit het feit van een thans weinig optredende westcirculatie. Dit is niet nieuw. De hele periode 1938-1971 was rijk bezet met episodes van grilliger weer door minder zonale aanvoer in toentertijd vertrouwd geworden jaargetijden.


Ja, voor conclusies is het te veel te vroeg. Een terugkeer naar de stromingen uit de door jou genoemde periode lijkt mij een prachtige ontwikkeling. Dat kan prachtig, interessant weer op leveren.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 05-06-2013 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Periode 11 maart tot en met 10 april 2013, klein onderzoek

Bericht door John » 04-06-2013 19:46

Dan staan ons nog aardig uiteenlopende weeravonturen te wachten.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Periode 11 maart tot en met 10 april 2013, klein onderzoek

Bericht door Oud-forumlid » 04-06-2013 21:06

Vul hier je reactie in...
John schreef:
Blokkaden van een of meerdere maanden achtereen zijn niet uniek. Geregeld zijn ze voorgekomen en telkens ook weer afgewisseld door jaren waarin de zonale aanvoer meer partij is in winter of lente.
Voor mij is alleen maar helder geworden dat nog altijd vrijwel elk patroon mogelijk is in elke tijd van het jaar.
Alleen de aanvoer van puur arctische lucht in de zomer die was er niet en is er ook niet gekomen.


O lot der ironie....
Laat nou uitgerekend tijdens één van de meest indrukwekkende hittegolven van de twintigste eeuw - die van 23 juni tot en met 9 juli 1976 - arctische lucht Nederland te zijn binnengestroomd. Arctische lucht dan gedefinieerd als lucht oorspronkelijk afkomstig van de Noordpool. En dat is destijds niet ongemerkt voorbij gegaan.

Vanuit een heiïg-zonnige situatie met zeer warm weer en toptemperaturen tot 35 gr. C. drong van zondag 27 op maandag 28 juni 1976 oorspronkelijk van de Noordpool afkomstige lucht tot over Noord-Nederland door en breidde zich vandaar in zuidelijke richting uit. Zeer opvallend waren in die dagen de prachtige vergezichten in deze zeer zuivere lucht uit het poolgebied. Dit was het gesprek van de dag. De lucht was zo helder, bijna doorschijnend en zo wolkenloos, zoals ik daarvoor en daarna niet heb meegemaakt. Je waande je in een heel andere wereld. Het groen stak er fantastisch tegen af en ook de stralende zonneschijn was anders dan anders. Het was zo'n beetje het effect dat je ervaart bij een vers gevallen dik pak sneeuw, waarbij alle onzuiverheden zijn toegedekt.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Periode 11 maart tot en met 10 april 2013, klein onderzoek

Bericht door John » 05-06-2013 08:53

Vul hier je reactie in...
Harrie schreef:Vul hier je reactie in...
John schreef:
Blokkaden van een of meerdere maanden achtereen zijn niet uniek. Geregeld zijn ze voorgekomen en telkens ook weer afgewisseld door jaren waarin de zonale aanvoer meer partij is in winter of lente.
Voor mij is alleen maar helder geworden dat nog altijd vrijwel elk patroon mogelijk is in elke tijd van het jaar.
Alleen de aanvoer van puur arctische lucht in de zomer die was er niet en is er ook niet gekomen.


O lot der ironie....
Laat nou uitgerekend tijdens één van de meest indrukwekkende hittegolven van de twintigste eeuw - die van 23 juni tot en met 9 juli 1976 - arctische lucht Nederland te zijn binnengestroomd. Arctische lucht dan gedefinieerd als lucht oorspronkelijk afkomstig van de Noordpool. En dat is destijds niet ongemerkt voorbij gegaan.

Vanuit een heiïg-zonnige situatie met zeer warm weer en toptemperaturen tot 35 gr. C. drong van zondag 27 op maandag 28 juni 1976 oorspronkelijk van de Noordpool afkomstige lucht tot over Noord-Nederland door en breidde zich vandaar in zuidelijke richting uit. Zeer opvallend waren in die dagen de prachtige vergezichten in deze zeer zuivere lucht uit het poolgebied.


Uiteraard geïnteresseerd door je opmerking ben ik gaan kijken naar situatie 27 en 28 juni 1976. Ik zie dan geen enkele uitbraak van arctische lucht tot over Nederland. Niet maritiem en niet continentaal. Op 850hPa is het steeds 15 graden of warmer boven Nederland. We zitten en blijven onder een warme rug tot zelfstandig grondhoog ontplooiend.

Plaats reactie