Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Sebastiaan » 16-04-2013 17:47

Remko, wat is naar jouw idee dan de kans dat zo'n extreem (zoals jij dit ziet) gaat voorkomen ? Met mijn lekenverstand denk ik dat de kans op een extreem erg klein is.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door John » 17-04-2013 11:09

Een reeks van dertig graden of meer, gedurende weken is op onze breedtegraad in zekere zin erger qua warmtebeleving dan zuidelijker bij gelijke temperaturen. Deels verklarend vanuit meer warmtegevoel door hogere dauwpunten, maar ook door de schuinere stand van de zon. Ons lichaam wordt over een groter oppervlak door de zon beschenen en daarmee ontvangt zij meer directe zonnestraling dan meer nabij de noorderkeerkring.
Laatst gewijzigd door John op 03-05-2013 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Oud-forumlid » 17-04-2013 11:09

Sebastiaan schreef:Remko, wat is naar jouw idee dan de kans dat zo'n extreem (zoals jij dit ziet) gaat voorkomen ? Met mijn lekenverstand denk ik dat de kans op een extreem erg klein is.


De kans op zo'n hyperextreem van enige soort (dus heet en/of ultranat of ultradroog - andere smaakjes zijn er niet, en nergens ter wereld) - één op drie tot hooguit vijf. Ik ben er zeker van dat we dit decennium ook aan de beurt komen, en het zal ook niet bij éénmaal blijven. De boel is momenteel radicaal aan het veranderen.

Btw, in 2009 was de kans op zo'n zomer als Moskou in 2010 meemaakte: ongeveer nul.
In 2006 was de kans op zo'n april 2007 bij ons: ongeveer nul. De kans dat die april binnen vier jaar dunnetjes overgedaan zou worden zou in 2006 door iedereen volkomen nul gesteld zijn.
In 2011 was de kans op de Amerikaanse 'Summer in March' in 2012 natuurlijk nihil. Echt: nihil.

Ik kan het aantal voorbeelden aanvullen tot een tiental.
Het zij duidelijk dat je NIETS aan de oudere klimaatstatistieken hebt, en dat je totaal anders met kansen op extremen moet omgaan tegenwoordig. En we zijn nog maar nét op weg. We hebben nog helemaal niks gezien vergeleken met wat eraan lijkt te komen.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 17-04-2013 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door John » 17-04-2013 11:16

Van een zomerverwachting kan ik geen garen spinnen. Ook bij geblokkeerde patronen zijn we lang niet zeker van warmte en droogte. Het kan juist ook tot een sombere en kletsnatte zomer leiden, afhankelijk van de positie der systemen.
Dat ik in elk geval niet reken op veertigers in ons land is bekend bij de vaste forumleden. Hoe droog de bodem ook is en hoe lang de warmte ook duurt. De discussie hoeven niet opnieuw te voeren. Elk jaar gewoon de werkelijkheid volgen: wat wordt er gemeten langs onze breedtegraad?
Zomer 2003 was al vroeg op weg een apart geval te worden door een zeer stabiele warme rug. Vooral delen van Frankrijk en Zwitserland zagen grensverleggende kwikstanden optreden. Toegegeven ik werd even stil van de 41 graden in Zwitserland. Station niet paraat nu.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Oud-forumlid » 17-04-2013 12:17

John schreef:Van een zomerverwachting kan ik geen garen spinnen. Ook bij geblokkeerde patronen zijn we lang niet zeker van warmte en droogte. Het kan juist ook tot een sombere en kletsnatte zomer leiden, afhankelijk van de positie der systemen.
Dat ik in elk geval niet reken op veertigers in ons land is bekend bij de vaste forumleden. Hoe droog de bodem ook is en hoe lang de warmte ook duurt. De discussie hoeven niet opnieuw te voeren. Elk jaar gewoon de werkelijkheid volgen: wat wordt er gemeten langs onze breedtegraad?

Tja, tot begin vorig jaar was er - op grond van precies dezelfde soort argumenten - ook niet te rekenen op de verbetering van aprilrecords in maart (VS en Canada vorig jaar). Het gebeurt gewoon tóch.

Het is mij een raadsel hoe je veertigers kan uitsluiten in dit land als je al over diverse 38'rs beschikt, waarvan één eind juni na een superwinter, terwijl je thans bovendien a) verlenging van circulatieduur en b) AGW hebt.
Ik ben met je eens dat er niet over te discussiëren valt, maar dus gewoon van de andere kant: veertigers zijn in dit land tegenwoordig mogelijk (en vroeger niet, maar zomin als de Noordzee bestaat tijdens gedurige oostcirculaties, bestaat 'vroeger' nog in het huidige klimaat).

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Oud-forumlid » 17-04-2013 12:22

John schreef:Toegegeven ik werd even stil van de 41 graden in Zwitserland. Station niet paraat nu.

Grono (Graubünden), 11 aug 2003 41.5° C. Dit is de eerste veertiger van Zwitserland 'ooit', ook. Gelijk anderhalve graad erop.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Zomerverwachting

Bericht door Dick » 17-04-2013 18:12

Het lijkt er vooralsnog op dat ons land een soort van natuurlijke bovengrens kent wat Tx betreft, op 38 gr blijkbaar. De vraag is wat er moet gebeuren om die grens te verleggen. Zo lijkt er ook een soort van ondergrens te bestaan voor de Tn, verder dan -27 zakt het kwik 'gewoon' niet.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Sebastiaan » 17-04-2013 18:33

41.5c In Zwitserland is natuurlijk indrukwekkend, let wel, het aantal stations is tegenwoordig groter dan vroeger.

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Adwin » 17-04-2013 22:01

Ik durf te beweren dat de afgelopen periode in maart /april op zijn minst zo extreem is als zomer van 2003 en juli 2006. Die warme zomers zijn overigens al een poosje geleden. We zitten in een enorme opwarming, de gemiddelde zijn veel hoger. Dan is een warmte record toch heel logisch. De afgelopen koude periode met in heel Europa koude records is helemaal absurd in tijden van opwarming.
Laatst gewijzigd door Adwin op 17-04-2013 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Oud-forumlid » 19-04-2013 10:43

Dick schreef:Het lijkt er vooralsnog op dat ons land een soort van natuurlijke bovengrens kent wat Tx betreft, op 38 gr blijkbaar. De vraag is wat er moet gebeuren om die grens te verleggen.

Gewoon augustus 1944 herhalen, dan haalt Warnsveld thans 42 C. Let wel: eind augustus!! Aan wat die weken gelegd in de Hondsdagen opleveren zouden wil ik niet denken...
Je redenering stelt natuurlijk ook dat de natuurlijke bovengrens voor de julimaand 37 C is - het kan in juni en augustus wel, maar in juli niet warmer worden dan die 37 C. Gek he? De waarheid is dat je redenering niet klopt.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 19-04-2013 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie