De zomer van 2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2013

Bericht door Sebastiaan » 17-05-2013 16:06

Dat scheelt al gauw zo'n graad. Bedankt Karel.

Oud-forumlid
Berichten: 514

1962? 1965?

Bericht door Oud-forumlid » 17-05-2013 20:33

Even een 'misantropische' gedachte/fantasie (alleen t.a.v. het weer ... Afbeelding).

Begin juni wordt het flink warm, maar dat duurt niet lang. De korte hittegolf wordt afgesloten door een "Mesoscale Convective System from Hell" dat vanuit noord Frankrijk komt aanzakken. Iets à la 6 juni 1998 of 7 juni 1997, maar dan nog wat omvangrijker. Daarna is het met de warmte gedaan en begint de 'zomer'.

Vervolgens zijn er 2 scenario's die de zomer tot een 'ouderwetse' 60-er jaren snertzomer kunnen maken:

1. De 'foute' blokkade
Er nestelt zich een vette rug in de bovenlucht boven oost Europa. (Moskou krijgt 40°C voor z'n waffel.) In onze omgeving - zeg zo boven de Noordzee - nestelt zich zijn tegenhanger, een trog die gedurende de hele zomer niet meer van z'n plaats te branden is.
Vanuit het zeegebied tussen Groenland en Spitsbergen komen er met grote regelmaat koude putten in de bovenlucht omlaag zakken. Zodra het oude exemplaar boven de Noordzee teveel is opgewarmd en er een weersverbetering dreigt komt er een nieuw exemplaar aanzakken dat het weer wederom komt verpesten. Deze cyclus herhaalt zich vele malen.

2. De klassieke kaarsrechte straalstroom
Vanaf New Foundland steekt de polaire straalstroom de Atlantische Oceaan over en koerst kaarsrecht op de Duitse Bocht af. Deze fungeert daarbij als een lopende band waarop om de dag bij New Foundland een verse storing wordt gekieperd. Deze steekt dan vlot de oceaan over om een dag of wat later bij de Duitse Bocht aan te komen.
Kortom: Een weerpatroon waarbij gedurende een groot deel van de zomer het polaire front, gelijk een koude natte dweil, over ons landje heen en weer ligt te zwabberen. Zo van: koufront, regen, warmtefront, regen, koufront, regen, warmtefront, regen, koufront, regen, rugje van hoge druk, warmtefront, regen, koufront, regen, warmtefront, regen, koufront, regen, warmtefront, regen, ... etc.

De Telegraaf kopt dan (wederom - in 2011 gebeurde dat ook) "DE SLECHTSTE ZOMER ALLER TIJDEN". (Inderdaad: In chocoladeletters Afbeelding)

Alleen zou het geen precieze reprise van 1962 zijn. De snertzomers van nu zijn ± 1°C warmer dan in de 60-er jaren. (Dus geen 14.7°C gemiddeld, maar iets onder 16°C)

Mazzel & broge, Evert

PS: Ik acht scenario 1 kansrijker. Het temperatuurcontrast tussen polaire en subtropische lucht is t.g.v. het warmer worden van het klimaat (lagere zee-ijsbedekking in het arctische gebied) kleiner aan het worden.

PS II: Als dit een "officiële verwachting" is komt ie niet uit. Afbeelding
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 17-05-2013 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Adwin
Berichten: 541
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: De zomer van 2013

Bericht door Adwin » 17-05-2013 20:54

Vul hier je reactie in...
Evert schreef:Even een 'misantropische' gedachte/fantasie (alleen t.a.v. het weer
Alleen zou het geen precieze reprise van 1962 zijn. De snertzomers van nu zijn ± 1°C warmer dan in de 60-er jaren. (Dus geen 14.7°C gemiddeld, maar iets onder 16°C)


Ja dat probeer ik ook maar te denken / hopen, maar de laatste 7-8 weken ga ik twijfelen. Ik denk dat het wel eens anders kan lopen dan we denken.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2013

Bericht door Gerard » 17-05-2013 22:46

Ik waan me terug in de tijd, het is jaren-60-weer dit voorjaar. Voordat ik dit draadje ging nalezen had ik steeds het gevoel het voorspel van een koele zomer en aansluitend koude winter mee te maken (de winter nog wel voorafgegaan door een winderige herfst). Ik zie dat ik niet de enige ben met deze beleving.
Laatst gewijzigd door Gerard op 17-05-2013 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: De zomer van 2013

Bericht door Adrie » 18-05-2013 00:05

Het weer van nu zegt weinig. We hebben in het algemeen de laatste maanden te maken met een min of meer geblokkeerd stromingspatroon. Als dat aanhoudt, kan het alles worden, van koel tot zeer warm, alles hangt af van de ligging van de blokkerende systemen. Het is ook goed mogelijk dat het geblokkeerde regime binnenkort eindigt en we een langdurig zonaal regime krijgen. Afhankelijk van de ligging van de grootschalige ruggen en troggen wordt het dan warm (hoogterug boven Midden-Europa) of normaal tot koel (hoogtetrog boven West-Europa, hoogterug op de Oceaan)

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2013

Bericht door John » 18-05-2013 11:13

Nog even een reactie op de stelling dat een augustus 1956 thermisch niet herhaald zal worden, ook niet bij gelijke drukverdeling
Karel heeft laten zien dat augustus 1956 vooral veel koude nachten had. Dat verschijnsel op zichzelf kan herhaald worden. Echter de combinerende maxima zijn van andere orde dan in 1956.
Ik schreef dat we thans alleen nog aan zeer koude dagen (lage maxima) in augustus kunnen komen onder slepende frontale gebieden in maritiem polaire lucht. Zo'n weersituatie combineert weer niet met koude nachten zoals in 1956.

Het gaat er dus in ons leven niet meer van komen, augustuskoude zoals in 1956.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: De zomer van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 18-05-2013 22:29

Vul hier je reactie in...
John schreef:Nog even een reactie op de stelling dat een augustus 1956 thermisch niet herhaald zal worden, ook niet bij gelijke drukverdeling
Karel heeft laten zien dat augustus 1956 vooral veel koude nachten had. Dat verschijnsel op zichzelf kan herhaald worden. Echter de combinerende maxima zijn van andere orde dan in 1956.
Ik schreef dat we thans alleen nog aan zeer koude dagen (lage maxima) in augustus kunnen komen onder slepende frontale gebieden in maritiem polaire lucht. Zo'n weersituatie combineert weer niet met koude nachten zoals in 1956.

Het gaat er dus in ons leven niet meer van komen, augustuskoude zoals in 1956.


Ik teken hierbij aan, dat in vele levens vóór augustus 1956 men ook niet zo'n koude augustusmaand had kunnen meemaken. In de meetreeks vanaf 1706 is namelijk alleen augustus 1714 nog kouder geweest dan augustus 1956.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2013

Bericht door John » 19-05-2013 11:11

Bruikbare aanvulling. Van die kant had ik augustus 1956 nog niet benaderd. Je kan overigens niet schrijven: dan men voor augustus 1956 ook niet zo'n koude augustus had kunnen meemaken.

Het had namelijk wel gekund.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 21-05-2013 21:21

Tja, Harrie, dat kan je dan van februari 1956 helemaal zeggen. Koudste februari uit de hele reeks. Gelukkig dacht men er toen helemaal niet zo over na. Men zou anders nu nóg menen in de ijstijd te zijn beland...

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2013

Bericht door John » 22-05-2013 17:14

Van februari 1956 kan men zeggen dat men ook voor 1956 zo'n wintermaand had kunnen meemaken.
En zoals ik thans een augustus 1956 thermisch uitgesloten acht, kan ik dat niet stellen voor een februari 1956. Zo'n maand kan er nog altijd zijn. Vier weken een sterk afwijkend stromingspatroon kan, vier weken aanvoer van overwegend vrieslucht kan en als die vier weken keurig binnen de datumgrenzen valt, dan hopla.
Binnen die vier weken moet de synopsis precies goed uitwerken en dan is passen en meten, telkens weer.

Plaats reactie