De zomer van 2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2013

Bericht door John » 13-08-2013 19:35

Vul hier je reactie in...
Sebastiaan schreef:Heerlijke weerdag. Af en toe vielen er korte, maar heftige buien, waarbij je behoorlijk nat kon worden. Dan weer prachtige blauwe luchten en in de zon is het aangenaam vertoeven. Top!


Die heftige buien waren er niet in Rijen, maar het was zichtbaar en voelbaar koelere noordelijke lucht. Lagere smeltlijnen (overgang waar sneeuw in regen overgaat) te zien en lagere dauwpunten. Een beetje herfstachtig fris aanvoelend tijdens dikkere bewolking en windvlagen.



Remko schreef :
Zag dat Hangzhou in China historisch tweemaal 40+ wist te noteren, en deze zomer elf maal. Vertaald naar NL gaan we dus in één zomer elf 38+ in het land krijgen, waarvan één of tweemaal 40+ :)

Niet zinnige vertaling naar Nederland. Genoemde plaats ligt immers op 30 NB.
Laatst gewijzigd door John op 13-08-2013 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12295
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2013

Bericht door Sebastiaan » 14-08-2013 08:17

Fraaie constatering John. Idd. herfstachtig koel. Je kan aan duidelijk zien aan de zon, dat we verder in het seizoen zijn.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: De zomer van 2013

Bericht door Gert » 14-08-2013 09:06

De ECMWF oper gaat vanmorgen opnieuw op +144 voor de opbouw van een krachtig hoog. In de GFS- pluim een enorme spreiding met opvallend veel warme leden op 850 hpa

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 14-08-2013 10:13

John schreef:
Remko schreef :
Zag dat Hangzhou in China historisch tweemaal 40+ wist te noteren, en deze zomer elf maal. Vertaald naar NL gaan we dus in één zomer elf 38+ in het land krijgen, waarvan één of tweemaal 40+ :)

Niet zinnige vertaling naar Nederland. Genoemde plaats ligt immers op 30 NB.


Volkomen verkeerd geredeneerd. Het draait helemaal niet om breedtegraad. Het draait om reeks + standaarddeviaties.
Als een plaats in het zuiden van de Congo gelegen op 2.000 m hoogte een gemiddelde julitemp van ca 17.8° C bij een standaarddeviatie van ca 1.5° C, en een bepaalde dagelijkse gang van ca. 10-12 graden heeft, dan kan je dit klimaat wat tempfenomenen betreft enkele reis vergelijken met de Bilt. En als dat station voor het eerst een veertiger scoort, weet je automatisch dat dat ook in de Bilt had kunnen gebeuren. En in Fins Lapland. Hoogte en breedtegraad spelen in deze overweging helemaal geen rol.

Moskou 2010 is botweg bewijs voor de mogelijkheid van twee maandgemiddelden rond 25° C en zes veertigers in Nederland. Ik heb nooit begrepen hoe hier nou discussie over zijn kan.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 14-08-2013 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2013

Bericht door John » 14-08-2013 10:26

Het lijkt alsof je rekenkundige vergelijkingen trekt. Tenminste zo lees ik je verhaal. Het ontbreekt dan bijvoorbeeld aan vergelijkingen in de stralingsbalans.

Daarmee benaderen we het onderwerp: 40 graden in Nederland mogelijk of een reeks van 11 dagen minstens 38 graden, etc...., vanuit geheel verschillende invalshoeken.
Dat blijkt ook uit je laatste opmerking dat je nooit begrepen hebt hoe er discussie kan zijn over zes veertigers in Nederland.

Het Moskou event van 2010 bewijst niets in mijn ogen als het gaat om haalbaarheid 40 graden in Nederland.
Moskou 2010 laat nogmaals zien dat aanhangers van de gedachte dat bij aanhoudend heet weer met gelijkblijvende drukverdeling en aanvoerrichting van lucht, het vanzelf dagelijks warmer wordt, het niet bij het rechte eind hebben.
Laatst gewijzigd door John op 14-08-2013 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 14-08-2013 10:56

John schreef:Het lijkt alsof je rekenkundige vergelijkingen trekt. Tenminste zo lees ik je verhaal. Het ontbreekt dan bijvoorbeeld aan vergelijkingen in de stralingsbalans.

Dat komt doordat dit vergelijk volkomen triviaal is. Het Nederlandse record is 38.6° C gescoord EIND AUGUSTUS. Doe hier extra CO2-forcering bij en je weet, ik bedoel: WEET, dat ca. 43° C mogelijk is in dit land.

"Het Moskou event van 2010 bewijst niets in mijn ogen als het gaat om haalbaarheid 40 graden in Nederland."

Argumenten? Straling en breedtegraad en hoogte hebben we gehad en helpen je stelling slechts averechts.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2013

Bericht door John » 14-08-2013 11:04

Vul hier je reactie in...
Remko schreef:
John schreef:Het lijkt alsof je rekenkundige vergelijkingen trekt. Tenminste zo lees ik je verhaal. Het ontbreekt dan bijvoorbeeld aan vergelijkingen in de stralingsbalans.

Dat komt doordat dit vergelijk volkomen triviaal is. Het Nederlandse record is 38.6° C gescoord EIND AUGUSTUS. Doe hier extra CO2-forcering bij en je weet, ik bedoel: WEET, dat ca. 43° C mogelijk is in dit land.

"Het Moskou event van 2010 bewijst niets in mijn ogen als het gaat om haalbaarheid 40 graden in Nederland."

Argumenten? Straling en breedtegraad en hoogte hebben we gehad en helpen je stelling slechts averechts.


Zo lang alle erkende metingen van 40 graden beneden de 52 NB plaatsvinden lijkt me dit een helder gegeven.
Nederland heeft minstens 23 graden op 850hPa nodig om theoretisch tot 40 graden de kunnen komen. Zie verder forum buitenland, topic hitte in Oostenrijk en Hongarije. Discussie over de Spaanse pluim als opstapje voor wel/niet 40 graden in Nederland?
Anders vallen we hier in herhaling.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 14-08-2013 11:11

"Zo lang alle erkende metingen van 40 graden beneden de 52 NB plaatsvinden lijkt me dit een helder gegeven." - dat is hetzelfde soort 'rekenkundige benadering' dat je mij verwijt ;)

Ik denk dat we gauw genoeg T850's van 25+ in ons land gaan zien, zeker.

Ik moet altijd lachen om het idee dat ik deze discussie in Rusland in 2009 had kunnen voeren, en ongetwijfeld louter met de mythe dat zomer 2010 onmogelijk zou zijn om de oren had gekregen ;)

In Oostenrijk is een 39.9° C op ruim 700m hoogte gescoord. Overigens zijn die eerste veertigers daar om te schrijven tot net geen veertigers in Nederland, en als zodanig (met AGW) niks bijzonders. Ik kijk wel weer op bij de eerste ca. 44+ in Oostenrijk, we weten dat dat daar inmiddels gewoon mogelijk is.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 14-08-2013 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 14-08-2013 11:14

(dubbel)
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 14-08-2013 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2013

Bericht door John » 14-08-2013 11:55

Vul hier je reactie in...
Remko schreef:"Zo lang alle erkende metingen van 40 graden beneden de 52 NB plaatsvinden lijkt me dit een helder gegeven." - dat is hetzelfde soort 'rekenkundige benadering' dat je mij verwijt ;)

Ik denk dat we gauw genoeg T850's van 25+ in ons land gaan zien, zeker.


Het hanteren van de breedtegraad als grens is voortgekomen als praktisch gegeven. Niet als absoluut 'rekenkundig' gegeven.
Ik realiseer me dat bij toenemend broeikaseffect dit verdere gevolgen heeft voor de stralingsbalans.
Net zoals minder luchtvervuiling al geleid heeft tot minder mist en meer instraling van de zon. Dus de stralingsbalans als totaalplaatje verandert. De stand van zon is daarbij een dominant gegeven. Daarin zal de komende decennia niet veel verandering komen.

Ik kan mij goed voorstellen dat er moment bereikt wordt waarop de samenstelling van de aarde atmosfeer dermate veranderd is en de totale warmte inhoud van de atmosfeer zo groot is geworden dat ook op hogere breedtegraden 40 graden gehaald kan gaan worden.
Het zal alleen niet in jouw of mijn leven (laat ik zeggen de komende 50 jaar) gebeuren. Het proces verloopt langzamer wegens terugkoppeleffecten, opnamecapaciteiten oceanen, etc... .

Jij denkt dat we gauw genoeg boven Nederland 25 graden gaan zien op 850hPa.
Ik denk het niet.
We gaan het volgen de komende jaren, de komende decennia.

Plaats reactie