De lente van 2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

echt zacht vergeet het maar

Bericht door Gert » 06-04-2013 08:12

Rond het midden van volgende week raken we de noordoostenwind kwijt maar echt zacht wordt het niet. Als ik de gfs oper bekijk dan wordt het natter ( welkom want sinds 19 maart heb ik nauwelijks meetbare neerslag gehad) maar met maxima van 10 á 11 is het wel gebeurd en dat is nog onder normaal. Wanneer komt de eerste twintiger? Voorlopig niet dus

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De lente van 2013

Bericht door Sebastiaan » 06-04-2013 08:16

Tweede helft van de lente is ook goed Dick ;)

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De lente van 2013

Bericht door John » 06-04-2013 10:14

April 1917, door Evert Wesker aangehaald, is uiteraard ook een bizar verhaal. Tot vorig jaar zou ik gezegd hebben: qua kou in april komen we nooit meer in de buurt van deze maand.
De periode 10-31 maart 2013 heeft veel veranderd. Het oude record is zoveel scherper gesteld. Daarover is genoeg geschreven reeds. Het geeft wel aan hoeveel er nog altijd mogelijk is aan de koude kant, mits de drukverdeling sterk afwijkend is. En het aardige is, het komt toch altijd weer onverwacht. Niemand had het zien aankomen begin maart.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: De lente van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 06-04-2013 10:18

Nog altijd ken ik veel waarde toe aan de volksweerkunde, ook in deze moderne tijd. Onze voorouders zeiden het al: Als de wind rond 21 maart in de (noord)oosthoek zit, dan heeft ie de neiging het hele voorjaar weer uit die richting te gaan waaien. Eis en vonnis: een schraal voorjaar.

Dat laat onverlet dat het soms zomaar tot een warme oprisping kan komen. Dat gebeurde ook in de lente van jaren die de laatste weken vaak geciteerd zijn vanwege vergelijking met de heersende voorjaarskoudegolf. Ik noem 1969, met onmiddellijk na de koude maart fraai weer tijdens de vroege paasdagen begin april. Maar medio april alweer kouinval met sneeuwbuien en uitrukkende strooiwagens. Ook in de kurkdroge aprilmaand van 1976 (de droogste aprilmaand sedert 1893) halverwege even wat aangenamer temperaturen. Prachtig weer ook rond het midden van april 1980, echter met acute felle reactie uit het noorden (stormweer).

Ik houd dit jaar rekening met een droog en schraal voorjaar. Een extrapolatie naar de aanstaande zomer durf ik niet aan. Toch waardeer ik een kouder door noordelijke stromingen gedomineerd voorjaar hoger met het oog op betere kansen voor de zomer, dan een lente met veel vroege warmte.

Als aantekening bij het gissen naar de oorzaken van de ongewone ontwikkelingen in de stromingspatronen de laatste tijd wil ik nog het volgende kwijt. Veel wordt gewezen op de effecten van het smeltende poolijs. Er is in dit verband weinig aandacht voor de constateringen van de astronoom Kees de Jager. Die heeft op grond van veranderingen in het zonnevlekkenpatroon op de zon al zo'n 5 jaar geleden aangekondigd dat we een periode ingaan met meer koudere winters. Hij heeft de situatie wel vergeleken met het Daltonminimum (1800-1830). Dat is het tijdperk van de Napoleontische winters.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 06-04-2013 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Lenteverwachting

Bericht door Dick » 06-04-2013 11:01

De nachtvorsten zijn 'we' in ieder geval kwijt, zolang als het duurt. Wat warmer overdag is meegenomen, maar het lijkt me dat de natuur vooral behoefte heeft aan regen. En als het kwik echt gaat oplopen wordt het neerslagtekort nijpend. Een aanhoudende of telkens terugkerende oostcirculatie zou de droogte kunnen verergeren. In mei 1980 merkten (en voelden) we dat ook laat in het voorjaar een noordooster nog doordringend kan zijn. Deze maand verliep bijzonder zonnig en extreem droog, maar was toch aan de frisse kant. In de huidige lente zou een dergelijk weerbeeld in mei de natuur nog verder 'op achterstand' zetten.

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: De lente van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 06-04-2013 17:53

Harrie schreef:Nog altijd ken ik veel waarde toe aan de volksweerkunde, ook in deze moderne tijd. Onze voorouders zeiden het al: Als de wind rond 21 maart in de (noord)oosthoek zit, dan heeft ie de neiging het hele voorjaar weer uit die richting te gaan waaien. Eis en vonnis: een schraal voorjaar.
Dat laat onverlet dat het soms zomaar tot een warme oprisping kan komen. Dat gebeurde ook in de lente van jaren die de laatste weken vaak geciteerd zijn vanwege vergelijking met de heersende voorjaarskoudegolf. Ik noem 1969, met onmiddellijk na de koude maart fraai weer tijdens de vroege paasdagen begin april. Maar medio april alweer kouinval met sneeuwbuien en uitrukkende strooiwagens. Ook in de kurkdroge aprilmaand van 1976 (de droogste aprilmaand sedert 1893) halverwege even wat aangenamer temperaturen. Prachtig weer ook rond het midden van april 1980, echter met acute felle reactie uit het noorden (stormweer).

Ik houd dit jaar rekening met een droog en schraal voorjaar. Een extrapolatie naar de aanstaande zomer durf ik niet aan. Toch waardeer ik een kouder door noordelijke stromingen gedomineerd voorjaar hoger met het oog op betere kansen voor de zomer, dan een lente met veel vroege warmte.

Als aantekening bij het gissen naar de oorzaken van de ongewone ontwikkelingen in de stromingspatronen de laatste tijd wil ik nog het volgende kwijt. Veel wordt gewezen op de effecten van het smeltende poolijs. Er is in dit verband weinig aandacht voor de constateringen van de astronoom Kees de Jager. Die heeft op grond van veranderingen in het zonnevlekkenpatroon op de zon al zo'n 5 jaar geleden aangekondigd dat we een periode ingaan met meer koudere winters. Hij heeft de situatie wel vergeleken met het Daltonminimum (1800-1830). Dat is het tijdperk van de Napoleontische winters.


Helemaal mee eens Harrie over het laatste gedeelte van je tekst.
Veel zou af kunnen hangen van het zonnevlekkenminimum.
Dat is nu ingegaan en kan nog 20 a 30 jaar aanhouden.
De kleine ijstijd is wellicht begonnen.
Achteraf zullen we dit pas kunnen toetsen maar ik vind dit helemaal geen gekke theorie.
Mijn naam is trouwens Arjan en ik zie trouwens dat de huidige instellingen nog niet goed zijn. Ik ga er even naar kijken.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 06-04-2013 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Kleine IJstijd ?

Bericht door Dick » 06-04-2013 18:09

Als we inderdaad een nieuw zonnevlekminimum ingaan zal het effect ervan toch beïnvloed worden door de antropogene opwarming, c.q klimaatverandering (AGW). Dat kan interessante terugkoppelingen opleveren, je zou een tempering van beide effecten verwachting; een afvlakking van versterking van het broeikaseffect, maar ook minder afkoeling dan normalerwijs zou kunnen optreden. Terugkijkend op de laatste vijf jaar of zo lijkt dit scenario zich te voltrekken. De winters zijn 'opeens' weer sneeuwrijk met vorstperiodes, maar feitelijk niet echt koud. Echte hittegolven in de zomer blijven ook al enige tijd achterwege, de zomer deelt meer speldeprikken uit, zoals vorig jaar. Lijkt me discussiestof voor de topic 'klimaat', met inbreng van statistici en andere deskundigen. Dan doe ik als geïnteresseerde leek ook af en toe mijn zegje.
Laatst gewijzigd door Dick op 06-04-2013 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 79

Hans voets= Setov / kleine ijstijd

Bericht door Oud-forumlid » 06-04-2013 19:22

Pfoe, dat was zes weken afzien, zeker gezien wat het weer ons te bieden had.
Helaas kan ik niets terugvinden van het wintertopic / enso-statosfeer-topic, maar in januari hebben we het hier ook al eens over gehad, en ja, ook ik houd mijn hart vast voor de komende zomers en winters, Straks zitten ze in Irkoetsk op het terras en rijden wij de Elfstedentocht...
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 06-04-2013 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Terrasjesweer

Bericht door Gerard » 06-04-2013 19:39

Het was heerlijk tennisweer vandaag en op het terras in de zon leek het wel voorjaar! Leek.... het zou al weken voorjaar moeten zijn. Het viel vandaag alleszins mee. In de komende nachten kan het bij windstilte en helderheid mogelijk nog tot een nachtvorstje. komen. Gelukkig was onze wesdstrijd een uitwedstrijd op een allweather baan. Ellende voor thuisbanen (gravelbanen) duurt voort, als het echt nog tot nachtvorsten komt. De lijnen vriezen dan weer los (eigenlijk is het de gravel die losvriest waardoor de lijnen los komen te liggen). Het is nu het tweede weekeinde dat veel gravelbanen niet geopend zijn en dat is eigenlijk nooit eerder gebeurd.
Laatst gewijzigd door Gerard op 06-04-2013 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De lente van 2013

Bericht door Vincent » 06-04-2013 23:21

Dick schreef:Eigenlijk ben ik die telkens oplevende snijdende wind wel zat. Constant met een ijsmuts op aan het werk. In de luwte bij een doorbrekend zonnetje is het opeens lekker. Dat smaakt echt naar meer!! Sorry Sebastiaan, dan maar geen recordkoude eerste helft van de lente. ; )


Helaas moeten we het dadelijk misschien wel doen met kille druilregens. Nog erger wat mij betreft... ;)

Wat ik vooral vervelend vind, is het gebrek aan zon hier. En als de zon dan eindelijk eens schijnt, staat er vaak weer die bulderende steppewind. Zeker net na een bijzonder grijze en 'drabdekrijke' winter als W'13 zit ik op iets dergelijks echt niet te wachten.
Laatst gewijzigd door Vincent op 06-04-2013 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie