Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Henk » 12-04-2013 15:36

Nou, je "beschouwt" maar, maakt mij niets uit, maar het is allesbehalve religieus.
Dat is wat anders dan constant AGW erbij te betrekken en zelfs een duidelijk te koude maart maand als niets bijzonders te bestempelen. Zeker binnen het kader van de mondiale opwarming en de achter ons liggende lange reeks zachte maart maanden, was deze afgelopen maand maart bijzonder koud.
Verder stel je dat "je verder n.a.v. deze maart maand natuurlijk nog nergens gezegd hebt dat 't aan de toename van CO2 zou liggen". Echter, dat deed je dus wel: citaat op mijn opm: " omdat de CO2 blijft toenemen i.p.v. miraculeus afnemen". Dit laatste als reactie op mijn verhaal over de te koude maand maart. Je spreekt jezelf tegen.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Karel » 12-04-2013 15:59

Maart 2013 gaf mondiaal extremen maar was alles bij elkaar genomen normaal gezien over de periode 1980-2010.

Afbeelding

bron:http://www.climate4you.com/GlobalTemperatures.htm#Estimates of recent global temperature change
Laatst gewijzigd door Karel op 12-04-2013 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Oud-forumlid » 12-04-2013 16:19

"Dat is wat anders dan constant AGW erbij te betrekken en zelfs een duidelijk te koude maart maand als niets bijzonders te bestempelen. Zeker binnen het kader van de mondiale opwarming en de achter ons liggende lange reeks zachte maart maanden, was deze afgelopen maand maart bijzonder koud." - Karel.

En jij haalt dus (volkomen correct!!) AGW erbij om vast te stellen dat in het kader van AGW afgelopen maart wél 'excorbitant koud' was - waar ik het niet-excorbitante van die kou benadrukte exact door even géén rekening met AGW te houden. Wat zal het nu zijn? Het één of het één, of het ander of het ander?

"Echter, dat deed je dus wel: citaat op mijn opm: " omdat de CO2 blijft toenemen i.p.v. miraculeus afnemen". Dit laatste als reactie op mijn verhaal over de te koude maand maart Je spreekt jezelf tegen." -Karel

Lees even terug en merk dan op dat mijn reactie gericht was op Henk's opmerking 14:03 rond 'een correctie van de Natuur', slaand op de ontwikkelingen van de temp op het hele noordelijke halfrond van de afgelopen dertig jaar.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 12-04-2013 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Vincent » 12-04-2013 21:03

Remko schreef:"Dat is wat anders dan constant AGW erbij te betrekken en zelfs een duidelijk te koude maart maand als niets bijzonders te bestempelen. Zeker binnen het kader van de mondiale opwarming en de achter ons liggende lange reeks zachte maart maanden, was deze afgelopen maand maart bijzonder koud." - Karel.

En jij haalt dus (volkomen correct!!) AGW erbij om vast te stellen dat in het kader van AGW afgelopen maart wél 'excorbitant koud' was - waar ik het niet-excorbitante van die kou benadrukte exact door even géén rekening met AGW te houden. Wat zal het nu zijn? Het één of het één, of het ander of het ander?

"Echter, dat deed je dus wel: citaat op mijn opm: " omdat de CO2 blijft toenemen i.p.v. miraculeus afnemen". Dit laatste als reactie op mijn verhaal over de te koude maand maart Je spreekt jezelf tegen." -Karel

Lees even terug en merk dan op dat mijn reactie gericht was op Henk's opmerking 14:03 rond 'een correctie van de Natuur', slaand op de ontwikkelingen van de temp op het hele noordelijke halfrond van de afgelopen dertig jaar.


Niet Karel, maar Henk schreef je citaten. ;)

Verder was de afgelopen maartmaand als geheel inderdaad niet 'exorbitant' koud te noemen, als je geen rekening met AGW houdt. Ik durf wel te wedden, dat maart 2013 exact 100 jaar geleden duidelijk kouder zou zijn verlopen, vooral omdat die paar behoorlijk zachte dagen aan het begin ervan mi. toen niet zo makkelijk gerealiseerd hadden kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Vincent op 24-04-2013 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Grensverleggende maartmaand......

Bericht door Dick » 12-04-2013 23:00

Ons deel van de wereld had die aanhoudende kou in maart te danken aan een volkomen uit de toon vallend Groenlandhoog. Elders zorgde dit systeem juist voor extreem zacht weer. Had die positie, de omvang en sterkte van dit hoog te maken met de extreme afsmelt van het Arctisch zeeijs vorig jaar ? Dan is het direct gerelateerd aan AGW. De maand maart is de afgelopen decennia, in De Bilt, bijna 1,5 gr warmer geworden. In een ander klimaatbestel zou een maartmaand als die van 2013 waarschijnlijk kouder zijn uitgepakt. Alleen was in een ander klimaatbestel misschien dat opvallende Groenlandhoog niet ontstaan. Dat is wel een paradox. Overigens denk ik niet dat je iedere warme dag aan AGW kunt ophangen. Wat dat betreft kunnen die thermische uitschieters
in maart best op 'toeval' berusten. Wel zonde, want door die paar dagen ging een top drie-notering verloren.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Oud-forumlid » 15-04-2013 10:45

Er was meer aan de hand, Dick. Het was geen Groenlandhoog, maar een uniek poolhoog, tot grote hoogte ontwikkeld. De tempanomalieën waren op het noordelijk halfrond dan ook hoogst bijzonder: iets aan de warme kant over Arctica, koud/zeer koud op de gematigder breedten, warm/extreem warm vanaf de keerkring zuidwaarts.

Hoewel dit ding, dat je niet eens meer een 'blokkade' kan noemen maar een tijdelijke opheffing van de hele WC, inderdaad mogelijk te maken heeft met AGW via het dunne Arctische zee-ijs, is daarmee natuurlijk niet gezegd dat we zoiets volgend jaar 'gewoon' weer krijgen. Ook in het nieuwe klimaat zijn er vanzelfsprekend de nodige variaties in stromingspatroon an sich mogelijk. Wat volgens mij wel vastgesteld kan worden is dat we dit jaar opnieuw unieke blokkades gaan zien. Toverwoordje: resonantie.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Grensverleggende maart voorproefje?

Bericht door Dick » 15-04-2013 22:32

Wel afwachten hoe de meanders van de straalstroom zich gaan configureren, we kunnen ook in een natte moesson belanden met elders op het continent (of aan de overzijde van de Atlantische Oceaan) een blokkerend hoog. Zeg maar het scenario van de zomer van 1980. Pure speculatie, eerlijk gezegd hoop ik dat zo'n situatie als afgelopen maart zich niet deze zomer voordoet. Dan mogen we inderdaad de eerste 40-plussers 'verwelkomen'.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Sebastiaan » 16-04-2013 08:30

Vincent schreef:
Remko schreef:"Dat is wat anders dan constant AGW erbij te betrekken en zelfs een duidelijk te koude maart maand als niets bijzonders te bestempelen. Zeker binnen het kader van de mondiale opwarming en de achter ons liggende lange reeks zachte maart maanden, was deze afgelopen maand maart bijzonder koud." - Karel.

En jij haalt dus (volkomen correct!!) AGW erbij om vast te stellen dat in het kader van AGW afgelopen maart wél 'excorbitant koud' was - waar ik het niet-excorbitante van die kou benadrukte exact door even géén rekening met AGW te houden. Wat zal het nu zijn? Het één of het één, of het ander of het ander?

"Echter, dat deed je dus wel: citaat op mijn opm: " omdat de CO2 blijft toenemen i.p.v. miraculeus afnemen". Dit laatste als reactie op mijn verhaal over de te koude maand maart Je spreekt jezelf tegen." -Karel

Lees even terug en merk dan op dat mijn reactie gericht was op Henk's opmerking 14:03 rond 'een correctie van de Natuur', slaand op de ontwikkelingen van de temp op het hele noordelijke halfrond van de afgelopen dertig jaar.


Niet Karel, maar Henk schreef je citaten. ;)

Verder was de afgelopen maartmaand als geheel inderdaad niet 'exorbitant' koud te noemen, als je geen rekening met AGW houdt. Ik durf wel te wedden, dat maart 2013 exact 100 jaar geleden duidelijk kouder zou zijn verlopen, doordat die paar behoorlijk zachte dagen aan het begin ervan toen niet zo makkelijk gerealiseerd hadden kunnen worden.


Ja. als je kijkt naar de diverse oude reeksen, dan zie je dat de wereldtemperatuur toen zo'n 0.8c lager lag. Dan kom je een flink stuk onder de 2c.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Sebastiaan » 16-04-2013 08:31

Remko schreef:

Hoewel dit ding, dat je niet eens meer een 'blokkade' kan noemen maar een tijdelijke opheffing van de hele WC, inderdaad mogelijk te maken heeft met AGW via het dunne Arctische zee-ijs, is daarmee natuurlijk niet gezegd dat we zoiets volgend jaar 'gewoon' weer krijgen. Ook in het nieuwe klimaat zijn er vanzelfsprekend de nodige variaties in stromingspatroon an sich mogelijk. Wat volgens mij wel vastgesteld kan worden is dat we dit jaar opnieuw unieke blokkades gaan zien. Toverwoordje: resonantie.


Ik deel deze visie.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Grensverleggende maartontwikkeling doet adem stokken

Bericht door Sebastiaan » 19-04-2013 09:12

www.metoffice.gov.uk/research/news/cold-spring-2013

Uitgebreide bespreking
www.metoffice.gov.uk/media/pdf/i/2/March2013.pdf

Onder andere wordt stilgestaan bij het weer in de Tropen (MJO, zie ook verdiepingsforum voor eerdere bijdrage daarover), de stratosfeer (SSW in januari), de zeetemperatuur in het Noordelijke deel van de Atlantische Oceaan en de ijsbedekking op de Noordpool.

Benieuwd waar het KNMI mee komt.


Via translate google, kan je het vertalen

Concluding remarks

March 2013 was exceptionally cold in the UK, as well as the North Atlantic and European region more generally, in the context of the last 50 years. Such climate 'events' lead to increased interest from the public, media, government and businesses in both the impacts of the weather on our livelihoods and infrastructure, and in the drivers of significant weather.

As is ever the case, the conditions that led to a cold March are linked to a number of different and often inter-related factors. This can also be said of the cold winter of 2010/11, the UK drought in 2010/12 and extreme summer rainfall in 2012. This makes it difficult to definitively attribute a particular 'event' to one simple explanation, which can make communicating the science drivers more complicated and nuanced than some audiences may wish. On the other hand, this simply reflects the richness and complexity of our climate system, which drives the weather that we experience on a daily basis.

Whilst the cold March 2013 weather is certainly unusual, it is not unprecedented or outside the expected natural variability of our climate. There is particularly heightened interest in the role of the Arctic on the UK's weather, given rapid changes in Arctic sea ice, and on the likely changes we may observe given future decline. It is worth re-emphasising, however, that while changes in the Arctic are consistent with predisposing the climate system to cold weather in northern Europe, this is only one possible driver among several potential factors which could account for the cold March weather. What we have still to understand is the degree to which our changing climate may alter the likelihood and intensity of extreme events. With the rapidly changing Arctic, this is now high on the research agenda.

Plaats reactie